• Afterwork
  • Airbnb, la comunitat de viatgers més gran del món

Airbnb, la comunitat de viatgers més gran del món

Usuaris que cerquen allotjament econòmic i amfitrions amb espai, una tendència a l'alça, que l'any passat va deixar 128 milions d'euros a Barcelona

Airbnb és una nova forma de viatjar i conéixer gent
Airbnb és una nova forma de viatjar i conéixer gent
Laia Corbella
25 d'Abril de 2014
Act. 07 de Maig de 2014
"L'economia col·laborativa és una de les deu idees que canviarà el món". Aquesta frase no només la diu la revista Times, sinó que també ho afirma JeroenMerchiers, director general d'Airbnb a España i Portugal; una comunitat de viatgers que ja compta amb 600.000 allotjaments arreu del món. "Hi ha un canvi d'actitud en la manera de consumir, en la que tots podem ser productors i consumidors alhora", explica Merchiers, en una entrevista amb VIAempresa.

Les noves tecnologies i les xarxes socials són la base del consumcol·laboratiu, on ja no es tracta de tenir propietats sinó de compartir-ne l'accés. A Espanya, aquest fenomen ha crescut exponencialment en sectors com el de la mobilitat, amb l'exemple de Blablacar, i el de l'allotjament, on Airbnb encapçala el rànquing de plataformes més utilitzades entre els turistes.

Dels quatre milions d'usuaris que tenia la plataforma a principis del 2013 s'ha passat als onze milions el mes de març del 2014. "És un negoci molt escalable, tant a nivell d'oferta com de demanda", argumenta el director general.

El viatger social
L'empresa amb seu central a SanFrancisco, creada a l'agost del 2008 per dos emprenedors de Califòrnia s'ha convertit en una comunitat de viatgers amb presència a 192 països. L'objectiu? Connectar usuaris que cerquen allotjament econòmic amb amfitrions que tenen espai.

Entre els mes de 600.000 allotjaments llistats s'hi pot trobar des d'un apartament per a una nit, un castell per a una setmana, o una vila per a un mes. "L'allotjament i el contacte social són la base del projecte", argumenta Merchiers, que puntualitza que "el 96% dels turistes viatgen perquè volen viure l'experiència com si fossin un local".

Monetitzar l'espai extra
Amb una creixent comunitat d'usuaris, Airbnb també proporciona una alternativa perquè la gent monetitzi el seu espaiextra. Segons el directiu, "el número d'amfitrions ha crescut per necessitat econòmica; són gent que lloga el seu espai en un primer moment per obtenir-ne un rendiment, però desprès les raons ja són socials".

El 75% dels amfitrions d'Airbnb són particulars amb una única propietat però amb algun espai extra, gràcies a la qual guanyen uns 200 euros al mes de mitjana. La confiança i la reputació online garantitzen aquesta transacció. "Un no lloga casa seva si no n'està segur", comenta Merchiers, que afegeix que "a Airbnb no hi ha lloc per l'anonimat". Fotos verificades i realitzades per professionals, pagament garantitzat, assegurança per a la llar i els comentaris dels usuaris conformen el paquet de garanties de la companyia nord-americana.

Barcelona, l'amfitriona 2.0
Els beneficis d'aquest model no són exclusivament a títol personal. Barcelona és la quarta ciutat a nivell mundial més demanada a Airbnb, per darrera de Nova York, París i Londres. El 2013 aquest trànsit de viatgers (la majoria europeus) va generar a la capital catalana un impacteeconòmic de 128 milions d'euros.

"És turisme de qualitat, que vol viure com un local i que dinamitza els comerços de proximitat del barri on s'allotja", assegura el director general. El resultat: Cada visitant d'Airbnb es gasta 263 euros de mitjana en les botigues del districte on viu, durant l'estada a Barcelona.

Una activitat micro-emprenedora
Com tota innovació que desafia les regles, Airbnb comença a tenir els primers enfrontaments amb les administracions locals i el sectorhoteler, que defineix d'il·legal els serveis de la plataforma de lloguer d'allotjaments entre particulars. No obstant, segons Merchiers, "són dos serveis bastant complementaris".

De fet, el sector hoteler ha arribat a rècords històrics a Catalunya, justament quan Airbnb també ha crescut més. "L'obligació del regulador és adaptar-se a la realitat d'una manera justa i, el model de negoci peer to peer, on cada persona crea la seva marca és la pròxima onada d'Internet".