Parlar de comerç electrònic és parlar d'Amazon. El gegant nord-americà ja ven més de 43 milions de productes a través de la xarxa. I no ho fa sol, sinó de la mà de moltes pimes que hi troben la plataforma idònia per completar un procés de digitalització o internacionalització de forma senzilla. De fet, més d'un 40% dels productes disponibles a Amazon els venen aquestes petites i mitjanes empreses.
Javier Alvira, director d'Amazon Marketplace a Espanya, explica a VIAempresa després d'oferir una conferència al Bizbarcelona, que "som els únics que combinem en un sol espai la venda de productes propis i un marketplace".
Col·laboració win-win
Alvira adverteix que volen ser "la companyia més centrada en el client, que hi pugui trobar qualsevol cosa que busqui". Per aconseguir-ho, gaudir d'un bon marketplaceés fonamental. "És impossible que puguem tenir 43 milions de productes en stock", destaca per posar de manifest la importància de la relació amb les pimes.
Les petites i mitjanes empreses, diu Alvira, "poden arribar a molts més clients des d'Amazon, i a més arribar-hi d'una manera més eficient aprofitant la seva escalabilitat". I tot plegat amanit amb el seu gran actiu: "un tràfic web enorme".
Simplificar processos
El responsable d'Amazon insisteix que quan es parla de l'exportació com una via de creixement, "per a una pime és un procés complicat". Conèixer el mercat, la distribució, la logística... són molts els passos que s'han de fer abans de començar a vendre.
Així doncs, Amazon els ofereix la possibilitat d'integrar-se al seu marketplace, ja sigui com a alternativa a crear el seu propi e-commerce, o com a "canal incremental de venda", amb l'opció de llistar els seus productes a les diverses pàgines d'Amazon en diversos països del món. Actualment compten amb més de dos milions de venedors. "Tenen visibilitat de marca i de selecció davant dels 244 milions de clients actius d'Amazon", assegura Alvira.
Els venedors poden fer servir el marketplace com un canal de venda i enviar ells mateixos el producte, o poden confiar també la logísitica al servei d'Amazon. En aquest cas, "el venedor envia els productes per avançat al centre logístic d'Amazon, que s'encarregarà de tot quan arribi una comanda", afirma Alvira.
Segell de garantia
Un dels principals avantatges per les pimes que argumenta també Javier Alvira és el segell de garantia i confiança que dóna la seva marca al client. Ho corrobora Marga Trias, CEO de ClickTime, que des de Sabadell ja obté la meitat de les seves vendes a través d'Amazon.
"Per nosaltres ha estat un canal incremental de venda, i que ens ha permès vendre rellotges a tot el món", assegura Trias. Els Estats Units, Alemanya, el Regne Unit i fins i tot el Japó s'han convertit en accessibles per ClickTime gràcies al marketplaced'Amazon. Unes vendes a l'exterior que, a més, "poden servir d'estudi de mercat per veure com funcionen els productes a cada país", detalla.
Trias destaca que "el fet de vendre des d'aquesta plataforma genera confiança en els clients, ser partner d'Amazon fa que entenguin que ets seriós". A més, destaca, "l'esforç per tenir presència i generar tràfic és brutal. Amb Amazon això ja ho tens solucionat".
La força del posicionament
La CEO de ClickTime admet que la marca pròpia "pot quedar una mica diluïda dins del marketplace", però que això té més o menys importància segons el negoci de cadascú. "Nosaltres som detallistes i no ens afecta tant", admet.
El que sí que els afecta és el posicionament dins d'aquest marketplace, sovint molt condicionat pel preu. "Nosaltres no volem jugar a aquesta competició, i optem per tenir un catàleg ampli, de 20.000 referències, per captar els clients amb la varietat de producte", explica.
Això sí, a l'hora de publicar els productes al web d'Amazon, Trias recomana "escollir una molt bona foto, ser molt curós amb els títols i pensar molt bé les categories".
Amazon, un canal de venda també per les pimes
El gegant de l'e-commerce no només ven producte propi, és també un marketplace on les pimes poden simplificar la digitalització i l'exportació
10
de Juny
de
2014