• Afterwork
  • Backplane, la monstruosa startup de Lady Gaga

Backplane, la monstruosa startup de Lady Gaga

L'empresa ha fracassat amb l'intent de crear una xarxa social que aglutinés els fans de la cantant, coneguts com a Little Monsters

Lady Gaga va confiar en l'èxit de la seva fama per muntar una nova empresa
Lady Gaga va confiar en l'èxit de la seva fama per muntar una nova empresa
Victor Solvas
16 de Setembre de 2016
Act. 16 de Setembre de 2016
El 2011 va ser un bon any per Lady Gaga. Consolidada a l'Olimp de les dives juntament amb estrelles com Madonna, Britney Spears o Christina Aguilera gràcies a l'èxit mundial dels seus dos primers àlbums, l'artista de Nova York preparava la seva gira 'The Born This Way Ball Tour', que tornaria a omplir els estadis de tot el món de Little Monsters, l'apel·latiu amb el qual Germanotta denomina els seus fans. Ells, precisament, eren els protagonistes de l'altre gran projecte que Gaga tenia entre mans durant aquell any: Backplane.

L'explosió del fenomen Lady Gaga va coincidir amb l'eclosió de xarxes socials com Facebook i Twitter, i la cantant va ser de les primeres artistes a captar aquest nou canal de comunicació. La seva hiperactivitat a les xarxes va multiplicar la seva repercussió i va evidenciar la capacitat d'influència que té entre els seus "petits monstres". Amb més de 63 milions de seguidors a Twitter, l'artista sempre ha estat entre els 10 comptes amb més seguidors a la xarxa social. Vist el seguiment que aconseguia i el creixement del seu grup de fans, Gaga no ho va dubtar i va fundar Backplane, l'startup nascuda amb un sol projecte sobre la taula, la creació de la xarxa social LittleMonsters.com.

Avui pot semblar una excentricitat crear una xarxa social pensada únicament pels fans d'una artista. Per a això estan els grups de Facebook i els comptes oficials de Twitter, Instagram,... però llavors semblava tenir tot el sentit. Els 'Little Monsters' eren quelcom més que un simple grup de fanàtics de Lady Gaga. Era tot un moviment encapçalat per la mateixa artista que reivindicava el factor especial que totes les persones tenen. Un missatge que va calar especialment entre tots els adolescents que se sentien desplaçats o fora de lloc en el seu entorn.

Pàgina principal del web LittleMonsters.com

La comunitat de 'Little Monsters' connectava i es relacionava als concerts i a les xarxes responent amb entusiasme a cadascun dels moviments del seu ídol. Com no podia funcionar una web pensada per a ells? El projecte va arrencar el 2011, assentat a Silicon Valley i amb una primera inversió de 18,9 milions de dòlars, incloent-hi el primer milió que va aportar la mateixa Lady Gaga.

L'oportunitat de compartir fotografies i, sobretot, de formar part d'una comunitat que orbitava al voltant d'una figura tan atraient com Lady Gaga, va impulsar el creixement de la xarxa social durant els seus primers mesos de vida. Des del juliol del 2012, quan es va obrir la xarxa, fins a inicis del 2013, es van registrar més d'un milió de 'Little Monsters'.

I, fins aquí, la història d'èxit d'aquesta xarxa social. Tot el soroll generat als primers mesos es va anar apagant ràpidament, fins a una extinció que va arribar durant el primer trimestre d'aquest 2016 sense que gairebé ningú recordés l'existència de l'eina. Després de quatre anys amb la xarxa en funcionament i sense cap altre projecte com a alternativa, Backplane s'ha declarat incapaç de pagar els seus préstecs i ha cedit els seus béns a un nou grup d'inversors desvinculats de l'òrbita de la cantant.

Potser ha estat el mateix creixement de l'artista, cada cop més allunyada de la imatge d'ídol adolescent –fins al punt de convertir-se en la musa de tot un crooner clàssic com Tony Bennett-, o del seu propi grup de fans, que ja no són tan nens. O potser, simplement, la idea de crear una xarxa social no tenia ni cap ni peus. El cas és que el moviment 'Little Monster' ha estat insuficient per portar l'èxit de Lady Gaga al món empresarial.