Com estan canviant el món empreses com Uber i Airbnb?
El periodista Brad Stone explica en el llibre ‘Lo que viene’ com les startups de Silicon Valley aspiren a transformar els sectors tradicionals amb els seus models disruptius
Avui en dia no hi ha persona que no conegui o hagi sentit a parlar d’Uber i Airbnb. Ja sigui perquè han utilitzat els seus serveis algun cop o pel seguit de conflictes que han provocat en els sectors tradicionals de l’economia. Però sigui com sigui, aquestes plataformes d’economia col·laborativa han aconseguit en una dècada (Airbnb va néixer el 2008 i Uber, el 2009) convertir-se en autèntics revolucionaris del seu sector. I tot això sense comptar amb actius físics.
Però els seus inicis no han estat fàcils. Aquestes dues empreses “es van enfrontar, i continuen enfrontant-se, a una oposició forta per part dels mitjans de transport tradicionals, que a vegades compten amb el suport dels governs locals o nacionals”, apunta el periodista Brad Stone en el seu llibre Lo que viene (Deusto, 2018). L'autor fa un retrat i una anàlisi en la seva obra de com startups de Silicon Valley com Uber i Airbnb estan transformant l’economia i la vida quotidiana de les persones.
Idees de joves emprenedors convertides en negocis d’èxit
El fundador d’Uber es va inspirar en una pel·lícula de James Bond per crear el seu revolucionari servei de taxis. Els joves empresaris de San Francisco que van idear l’aplicació pel lloguer d’apartaments turístics, coneguda com Airbnb, ho van fer per poder pagar el seu pis. Dues històries curioses de com les idees de joves emprenedors han aconseguit ser negocis d’èxit. “Les dues companyies de San Francisco, amb seus situades a menys de dos quilòmetres entre elles, estan entre les empreses emergents de creixement més ràpid de la història tant per vendes, com per valor de mercat global i nombre de treballadors”, assenyala Stone.
Els creadors d'Uber es van inspirar en una pel·lícula de James Bond i Airbnb va néixer per poder pagar el pis dels seus fundadors
I tot això revolucionat uns sectors que ja existien. Tal com apunta Stone, les dues empreses emergents oferien idees de tota la vida (comparteix el teu vehicle, lloga la teva casa) amb nous enfocaments que han introduït una nova economia basada en la confiança, “ajudant a gent normal i corrent a negociar el transport i l’allotjament en l’era de l’accés global a internet”.
L’economia col·laborativa vs. els sectors tradicionals
No obstant això, l’arribada d’aquestes noves plataformes no ha estat plat de bon gust pel sector tradicional. Els taxistes de Barcelona es manifestaven fa uns dies contra empreses com Uber i Cabify i demanaven limitar el nombre de llicències VTC. Airbnb ha de fer front a legislacions que posen fre a l’allotjament turístic il·legal i a les crítiques per disparar els preus del lloguer i evadir els impostos hotelers.
Una lluita que encara persisteix però a la qual s’haurà de trobar una solució tard o d’hora perquè l’economia col·laborativa ha arribat per quedar-se i produir un canvi en molts dels sectors tradicionals com els coneixem avui en dia.