"Podem entreveure un món on la gent no sigui propietària, sinó que llogui en funció del que necessiti en cada moment?" Ramon Blanco, fundador i CEO d'Etece es feia aquesta pregunta en el marc del primer E-Commerce Meeting organitzat per l'Iese. Blanco té clar que la resposta és afirmativa. "La gent confiarà cada cop més en aquestes plataformes perquè veuran que funcionen, i funcionen bé. Tothom hi sortirà guanyant", assegura.
Carsharing, bikesharing, o plataformes com Airbnb; cada cop és més habitual sentir a parlar de compartir un servei per aconseguir un preu més assequible i millorar l'eficiència. L'economia compartida ha arribat per quedar-se.
"Això agrada als usuaris: és més barat i còmode. Són serveis moderns, socialment conscients. I si als electors els agrada, als polítics més", argumenta Ramon Blanco, que reclama una normativa clara i liberal que no posi traves al progrés d'aquesta nova forma d'oferir i adquirir serveis.
Pagar pel servei
Jeroen Merchiers, General Manager d'Airbnb a Espanya i Portugal, assegura que "hi ha hagut un canvi de paradigma de com consumim. El tradicional està desapareixent, i ve un model de pagar per ús, per quan necessites alguna cosa".
Hi coincideix Pierre-Dimitri Gore-Coty, Regional General Manager d'Uber pel nord i l'oest d'Europa. Aplicat al servei de la seva plataforma, una aplicació que fa d'alternativa als taxis tradicionals, afirma que "hi ha molta gent que té cotxe, quan cada cop té menys sentit tenir-ne un i volem reduir-ne el nombre a les ciutats. Compartir recursos s'anirà imposant cada vegada més a la propietat".
Més eficiència, preus competitius
Eteceés una plataforma per contractar petits serveis professionals per hores. L'usuari va al web, diu el que necessita i quant està disposat a pagar. Reparacions domèstiques és el més habitual, però també hi ha qui busca un comptable que li faci la declaració de la renda. "Verifiquem l'aptitud professional dels solucionadors, i si el client no en queda satisfet, no paga", detalla Ramon Blanco.
És un exemple més de les noves propostes d'economia compartida que ofereix la xarxa. Blanco destaca que aporten valor "en el preu, la confiança i la comoditat". El fet que el client demani un pressupost genera competència entre els solucionadors, i un preu atractiu pel que contracta. Que els professionals estiguin verificats i poder-los contractar per Internet a qualsevol dia i hora, completa aquesta proposta de valor.
Gore-Coty, d'Uber, destaca l'eficiència que generen aquestes noves plataformes. "Hem pogut reduir molt el preu dels taxis amb un servei de qualitat, i això és gràcies a l'eficiència que hem aconseguit", assegura. La tecnologia també té molt a veure amb aquesta eficiència. "El nostre objectiu és ajustar i satisfer les necessitats entre oferta i demanda", explica el dirigent d'Uber.
"Tenim tècnics que estudien el trànsit i recomanem als conductors com s'han de moure per aprofitar al màxim el seu actiu", destaca Gore-Coty. A més, tenint en compte que les pautes de mobilitat a les ciutats són molt repetitives, també fan anàlisis predictives de la demanda.
"Això és molt interessant pels conductors, que poden saber les hores i els punts calents per optimitzar el seu temps i beneficis", detalla. I alhora se'n beneficien els usuaris, que poden disposar d'un vehicle Uber en tan sols dos minuts quan la xarxa de la plataforma s'estén prou en una ciutat.
Més oferta, major impacte
Jeroen Merchiers assegura que l'auge d'Airbnb no perjudica els actors tradicionals del sector turístic. "Atraiem més gent, generem un mercat i ampliem l'oferta", destaca. A més, posa èmfasi en el fet que "bona part de la despesa d'aquests viatgers la fan al barri on s'allotgen, generant un impacte positiu en l'economia més local".
Compartir en lloc de comprar
L'economia compartida guanya adeptes de la mà de noves plataformes online que canvien el paradigma tradicional
15
de Maig
de
2014