• Afterwork
  • De la panera de nadal al cofre experiència

De la panera de nadal al cofre experiència

Les caixes d'experiències s'han convertit en el comodí perfecte per a les empreses que busquen millorar les relacions corporatives i incentivar el canal de vendes

Els regals de Nadal i les tendències de consum | iStock
Els regals de Nadal i les tendències de consum | iStock
Aida Corón
23 de Desembre de 2013
Act. 10 de Gener de 2014

Fer l'agost? No, fer el nadal. El negoci de les caixes d'experiències és un altre dels que se suma a la llarga llista d'empreses que espera treure els màxims beneficis en aquest període festiu, juntament amb els caganers i les botigues de joguines. I no precisament per ser un producte nou, perquè porten ja més de cinc anys en el mercat, sinó per ser un regal fàcil, segur i disponible en qualsevol moment. Tot un potencial que no ha passat desapercebut per les empreses, les que han convertit aquestes caixes en l'obsequi idoni pels clients, proveïdors i treballadors.

Incentivar les vendes i motivar el treballador

"Abans el nadal englobava el 50% de la facturació anual en la part d'empreses, però des que va començar la crisi, s'ha atenuat i ara ronda el 30%", explica la responsable B2B de Smartbox a Espanya i Portugal, Carolina Jacinto. A diferència del retail, que concentra la major part de la facturació en aquestes dates, les accions comercials corporatives són més lineals, ja que les empreses reparteixen més els diners que destinen a aquestes partides.

No obstant, sí hi ha unes puntes importants "entre el juny i el setembre, per finalitzar la campanya d'estiu, sobre tot en alimentació, i al desembre, coincidint amb les festes i el tancament de l'any", matisa. El més habitual és que aquests obsequis serveixin per incentivar el canal de vendes i el de distribució, alhora que per motivar i premiar els treballadors.

Seguint la comparació entre el retail i el canal corporatiu, el primer és la font principal d'ingressos, mentre que el B2B representa, per Smartbox, al voltant del 20% de la facturació anual.

Una experiència per millorar la relació amb la companyia

Per què una caixa experiència? Hi ha dues raons molt clares i simples: són multitemàtiques i tenen una àmplia oferta a tot el territori espanyol. Dues característiques que permeten encertar, tot i no conèixer els gustos del receptor, i saber que qualsevol persona podrà usar-lo, encara que l'empresa tingui diverses seus repartires pel territori.

Amb tot això, Jacinto també destaca que pel fet d'oferir paquets exclusius per empreses, es desconeix el preu real i se li acaba donant més valor. Aquí rau un dels motius pels quals s'estan convertint en les noves paneres de Nadal, segons la responsable a Smartbox: "Al ser una experiència que vius, es crea un vincle especial amb l'empresa i fa que es recordi amb més estima que un lot o una targeta".

Les noves paneres de nadal?
El preu de les capses es troba entre els 14,90 euros i els 349,90 euros, en el cas d'aquesta casa. Per tant, dir que són una alternativa més econòmica a les paneres, per ella, no és del tot cert. Tanmateix, sí reconeix que pel fet de percebre-ho com un regal més valuós, algunes companyies sí han pogut trobar aquí una petita escletxa per reduir aquesta despesa.

A més, la cartera de clients de Smartbox, en paraules de Jacinto, és molt diversa. Per això, no es pot parlar d'un perfil concret que requereixi disminuir al màxim aquesta partida, ja que el client sempre el principal. Concretament, el 30% són companyies de més de 500.000 empleats, el 20% en tenen entre 1.000 i 500, i la resta són empreses que van des dels 250 fins a negocis familiars amb tres o quatre a la plantilla. L'únic element en comú és "el desig d'innovar", afirma.

Fidelitzar el client a través de la personalització

Un exemple d'empresa que ha apostat per aquests productes com a incentiu de les vendes és l'entitat financera La Caixa, però amb la marca La vida es bella. La promoció consisteix en regalar una capsa multiexperiència per la contractació d'un compte corrent. Això sí, "es tracta d'un packfet a mida per les necessitats de l'empresa", aclareix l'encarregada de comunicació, Mayte García.

Les seves caixes es comercialitzen a Espanya des del 2006, quan van començar amb el canal online, arribant a la consolidació del mercat dos anys després amb la venda física. Degut a això, sobra dir que el nom és més que conegut, tant entre el petit consumidor com en l'àmbit corporatiu. Assolit aquest primer objectiu, García explica que ara treballen en la fidelització: "Donem un valor afegit a la caixa personalitzant-la amb detalls tant simples com un adhesiu amb el logotip o amb una faixa més elegant que recobreix la capsa".

En el cas de La vida es bella, els beneficis del canal corporatiu en la campanya de nadal representen el 50% del total anual.