• Afterwork
  • "Drivy es convertirà en una plataforma de lloguer de robots"

"Drivy es convertirà en una plataforma de lloguer de robots"

Jaume Suñol, responsable a Espanya de la plataforma de lloguer de cotxes entre particulars aposta pels vehicles autònoms, elèctrics, compartits i connectats

Jaume Suñol, Country Manager for Drivy in Spain
Jaume Suñol, Country Manager for Drivy in Spain
Laia Corbella
01 de Març de 2017
Act. 01 de Març de 2017
"Vaig entrar a Drivy fa un any i mig quan l'empresa tenia 40 treballadors; ara ja som més de 80 persones", recorda JaumeSuñol, Country Manager de Drivy a l'Estat Espanyol. La plataforma francesa de lloguer de cotxes entre particulars, que l'any passat va tancar una ronda de finançament de 31 milions d'euros, compta actualment amb 40.000 cotxes i un milió d'usuaris arreu d'Europa. "Tenim presència a cinc països i, concretament a Espanya ja hi ha 3.100 cotxes disponibles i 50.000 usuaris".

Aquest dimecres, la plataforma d'economia col·laborativa ha participat en un debat al 4YFN de Barcelona, sobre com la tecnologia està transformant la indústria de l'automòbil, juntament amb representants de la indústria automobilística com Volkswagen, Renault-Nissan i Ford. La principal conclusió ha estat que "el futur del sector passa pels cotxes autònoms, elèctrics, compartits i connectats". "Aquestes característiques fan que sigui imprescindible que fabricants i plataformes col·laborem plegats, ja que la gran majoria dels cotxes ja no seran de propietat individual", afirma Suñol durant una entrevista amb VIA Empresa.

Com en la majoria de plataformes d'economia col·laborativa, hi ha més demanda que oferta?
Sí, el nostre segment és bastant estacional i Espanya i Catalunya són dos territoris molt estacionals on hi ha molt lloguer de cotxes el cap de setmana i sobretot a l'estiu. Cal dir que si la plataforma és un bon marketplace sempre hi ha més demanda que oferta. Un dels reptes que tenim és trobar més propietaris que s'inscriguin a la plataforma, ja que en períodes com l'estiu hi ha molta demanda. A Drivy, un usuari pot trobar el servei de lloguer de cotxe per un cap de setmana un 30% més barat que en un rent a car tradicional.

Quina barrera tenen els propietaris?
És mental, ja que racionalment, si el teu cotxe està aturat i no l'utilitzes la major part del temps, anunciant-lo en una plataforma com Drivy pots generar uns ingressos. L'usuari propietari necessita seguretat: poden acceptar o rebutjar una petició, marquen els calendaris, el preu que volen, tenim assegurança ambAllianz, les avaluacions de la pròpia plataforma i el nostre servei d'atenció al cient. Tot això fa que el propietari faci el pas, és una qüestió de confiança.

Què passa amb les empreses que tenen flotes de cotxes aturats o que només els utilitzen de dilluns a divendres?
Fins ara, només era possible el lloguer entre particulars, però ara, les pimes, per exemple, ja poden llogar les seves flotes i optimitzar els cotxes que tenen aturats. Això és fantàstic, ja que els cotxes dels propietaris particulars tenen un ús que és relativament baix comparat amb el d'un ús professional. La clau d'aquest sistema és el dispositiu Drivy Open, una tecnologia que permet obrir els vehicles amb un smartphone. És a dir, es pot llogar un cotxe sense que el propietari hagi de quedar amb el conductor per fer l'intercanvi de claus. Des del novembre de l'any passat les flotes professionals ja poden inscriure les seves flotes a Drivy, i així, rendibilitzar i optimitzar els seus vehicles.


Debat sobre com la tecnologia està transformant la indústria de l'automòbil al 4YFN. Cedida

Quin perfil tenen aquests usuaris professionals? Són pimes del sector de l'automoció?
Garatges, tallers que tenen vehicles de substitució, concessionaris, marques... Hi ha el perfil d'una petita pime rent a car que vol utilitzar la plataforma de Drivy per arribar a nous conductors; també hi ha empreses que tenen flotes de cotxes poc optimitzades; altres tipus d'empreses de compravenda de cotxes o empreses que tinguin cotxes de cortesia. L'objectiu és millor l'oferta, aportar més valor afegit als conductors, donar servei en zones on no hi ha tants cotxes, i fer que les empreses també siguin partícips de l'economia circular.

Amb aquest nou perfil d'usuari solucioneu el repte de captar més propietaris?
Sí! La gran majoria dels cotxes ja no seran de propietat individual, sinó que empreses i emprenedors seran els principals compradors per als fabricants i posaran la seva flota a la disposició de tercers, convertint així el cotxe en un servei per a la societat. Si aconseguim que les flotes professionals entrin a la plataforma, estarem optimitzant l'ús dels vehicles i cada dia serà més fàcil llogar cotxes, a preus competitius. Fabricants i plataformes hem de col·laborar plegats. A França ja tenim un partnership amb el grup Volskvagen i el grup Renault. Estem intentant trobar aquests espais comuns perquè el ciutadà tingui més opcions de mobilitat.

Així doncs, anem cap al servei 'on demand 'de la mobilitat?
Sí, i qualsevol sistema multimodal necessitarà un espectre molt gran de serveis de mobilitat que s'adaptaran al territori. Algun dia els cotxes autònoms esdevindran robots a qui podrem donar ordres de mobilitat, no només perquè vagin d'un lloc a un altre, sinó també perquè vagin al supermercat, carreguin la compra i tornin a casa. Fins i tot plataformes com Drivy podrien convertir-se en un lloguer de robots, on amb un clic al mòbil trobis el vehicle autònom que necessitis.