• Afterwork
  • El gen que fa sobreviure a les empreses

El gen que fa sobreviure a les empreses

Què passa quan una tecnologia intenta canviar un sector? L'usuari s'ha convertit en consumidor directe i indirecte de les TIC i els nous models de negoci com Uber i Airbnb ja han transformat les primeres indústries regulades pel mercat tradicional

La velocitat del canvi i el nivell de transformació dependran del grau de densitat digital de cada indústria.
La velocitat del canvi i el nivell de transformació dependran del grau de densitat digital de cada indústria.
Laia Corbella
23 de Gener de 2015
Act. 20 de Febrer de 2015
Uber versus el sector dels taxis, Airbnb versus el sector hoteler. Tots ells competeixen entre sí per un mateix mercat, amb la diferència que les dues companyies tecnològiques, amb seu a San Francisco, han aconseguit posar-se l'usuari a la butxaca, en un mercat tradicionalment regulat. El móndigital ha entrat abans per la porta dels consumidors que la de les empreses i són molts els sectors que veuen amenaçada la seva existència amb l'arribada de les novestecnologies. "No podem pensar en negoci sense pensar en tecnologia", sentència SandraSieber, professora de Sistemes d'Informació de l'IESE, durant una conferència a l'escola de negocis de Barcelona.

Segons l'estudi Leading Through Connections, realitzat per l'empresa IBM, el 2004, els factors externs que més impactaven a les empreses eren el mercat, seguit de les habilitats dels treballadors i la globalització. El 2012, els CEO's de les principals companyies ja consideraven les novestecnologies com el factor que més condiciona les seves organitzacions.

La mentalitat digital
Cloud Computing, Big Data, Social i Mobile són les quatre grans tendènciestecnològiques que han transformat el comportament de la societat i han impulsat nous negocis com Uber i Aribnb, valorats en més de 7.000 milions d'euros cadascú. Ara bé, què passa quan la tecnologia intenta canviar un sector?

"La velocitat del canvi i el nivell de transformació dependran del grau de densitatdigital de cada indústria", adverteix Sieber, que defineix la densitat digital com "el nombre de connexions, interaccions i informació realitzades a través de tecnologies digitals per unitat d'activitat social". O el que és el mateix, el grau de digitalització d'un sector.

Segons la professora de l'IESE, per mesurar la densitat digital d'un sector s'han de tenir en compte tres paràmetres. En primer lloc, el nombre de connexions; cada vegada estem més connectats. En segon lloc, la freqüència de les interaccions i, en tercer lloc, la informació, on cada vegada cobra més importància la privacitat. "Les dades personals són el nou petroli dels negocis i la nova moneda del món digital", remarca Sieber, parafrasejant el discurs de la comissària europea Meglena Kuneva.

Sieber alerta a les empreses que localitzin que en el seu sector hi ha un gran número de connexions. "Si li sumes un volum considerable d'interaccions entre consumidors o usuaris i on la informació agafa gran rellevància, has de ser conscient que ja estàs en un altre estadi, en el que la transformació digital del negoci o del sector serà força ràpida".

De la ciència-ficció a la realitat
I si pensem a llarg termini? El conflicte entre els taxistes i Uber és un exemple més de les profundes convulsions que la tecnologia pot arribar a generar en els sectors tradicionals. Però no és l'únic cas. El cotxe sense conductor serà una realitat en menys de 20 anys i si el CEO de Google ho té tan clar, senyal que ja no parlem de ciència-ficció, sinó d'una societat amb mentalitat digital.

Segons Sieber, un dels sectors que patirà una major transformació serà el del transportdemercaderies. "Als Estats Units, el lliurament de productes el mateix dia creixerà exponencialment en els pròxims anys, una acció complicada d'assolir, ja que ens movem al voltant dels dos-cinc dies d'entrega". Com ho aconseguirem? Amb els drones? "Si amb el sector del taxi ja tenim problemes de regulació, imagineu-vos amb els drones… Tots sabem que Amazon no farà que un drone entregui un paquet al consumidor final", reflexiona.

Deliv, una start-up dels Estats Units que ja s'ha convertit en l'Uber del sector retail té la solució. En general, un paga un cost més alt per a un servei més ràpid; Deliv aconsegueix reduir el cost final gràcies a la xarxa local de conductors que aprofiten un viatge per transportar un paquet.

El sector de la banca tampoc queda al marge de la transformació. El crowdfunding i els préstecs entre particulars han entrat amb força a Espanya amb l'exemple de les plataformes Comunitae i Lendico, o com les americanes Lending Club o SoFi. "Tots aquests llocs alternatius van haver de negociar amb els reguladors en els seus inicis; ara però, el sector de la banca ja els està començant a comprar", comenta la professora de l'IESE, qui adverteix que "qualsevol bé de capital que tingui molta capacitat ociosa és susceptible de generar un mercat en digital per ser compartit".