El 'management' que ve
Empreses com Netflix aposten per una gestió més flexible i per donar més llibertat als treballadors per augmentar el seu rendiment
Les eines de gestió tradicionals van ser dissenyades per uns sistemes empresarials que no tenen presència en l’economia contemporània. La nova realitat per la qual estem passant demana nous tipus d’organitzacions i estils de management.
El llibre Bajo una nueva gestión (Ediciones Urano, 2017) de David Burkus desafia el lector amb una metodologia tan innovadora que, fins i tot, pot generar dubtes. Però el cert és que aquest nou sistema és el que, segons l’autor, estan seguint empreses com Netflix, qui dóna plena llibertat als treballadors per agafar vacances quan vulguin, o Valve Software, on els treballadors es governen a ells mateixos.
Seguint exemples com aquests, Burkus desmunta molts dels principis del management establerts fins ara explicats a les escoles de negocis. A més de recopilar històries i exemples de companyies que han abandonat l’estil tradicional, proposa idees tan provocadores com les que destaquem.
Adéu al correu electrònic
Enviem uns 100.000 milions de correus electrònics cada dia i la majoria estan relacionats amb la feina. Una quantitat que per a molts experts s’ha de deixar de veure com un progrés i s’ha de començar a entendre com un equivalent a pol·lució.
Per això, s’està demostrant que prohibir o limitar l’accés dels treballadors al correu electrònic augmenta la seva productivitat en lloc de reduir-la. És a dir, és més perjudicial que beneficiós.
Transparència de sous
Tal com detalla Burkus, alguns líders han descobert que, malgrat que fer públics els sous pot generar inquietud respecte a la privacitat, mantenir-los en secret podria fer més mal. Els estudis indiquen que ocultar els salaris en realitat disminueix el rendiment total de la plantilla i produeix més tensions.
El treballador sempre té la raó
Lluny del que s’ha pensat fins ara, algunes organitzacions han invertit la lògica i ja situen la plantilla al centre de tot. S’ha descobert que per atendre millor els clients, cal pensar primer en l’empleat, per això han introduït un model de satisfacció del client molt ben documentat que es genera a través de la felicitat dels treballadors.
No a les avaluacions de rendiment
Fa molt temps que es dóna per segur que les avaluacions de rendiment són de vital importància en la gestió. No obstant això, diverses companyies han vist que quan les estructures de gestió del rendiment són rígides, els treballadors són incapaços de millorar.
D’aquí que alguns líders intel·ligents hagin començat a eliminar-les en favor de noves mesures que puguin portar a una millora real del rendiment.
Contracta un equip, no persones
La majoria de caps contracten els treballadors després d’una revisió del currículum i de diverses entrevistes personals amb els candidats. Més tard, molts d’aquests caps descobreixen que un alt percentatge dels nous fitxatges no ofereixen el rendiment que semblava en les entrevistes. Els millors líders fan que tot l’equip contribueixi en el procés de selecció perquè els ajudin a prendre la millor decisió per a l’empresa.