• Afterwork
  • El negoci tèxtil que ha despullat Donald Trump

El negoci tèxtil que ha despullat Donald Trump

Una entrevista de 2012 on David Letterman evidencia la procedència de la roba marca Trump ha posat en crisi la credibilitat de l'eslògan republicà 'Make America Great Again'

Aquesta cara se li està quedant a Donald Trump, enxampat en una contradicció
Aquesta cara se li està quedant a Donald Trump, enxampat en una contradicció
Victor Solvas
09 de Setembre de 2016
Act. 09 de Setembre de 2016
L'hemeroteca pot ser el pitjor enemic dels polítics, i encara més si es té l'ambició d'arribar a la Casa Blanca. La vida somreia a Donald Trump des del moment en què es va proclamar candidat republicà a les properes eleccions a la presidència dels Estats Units. El seu discurs exaltat estava arribant a un ventall de població més ampli del que es podria esperar, fins el punt que igualava -quan no superava- Hillary Clinton a les enquestes. Però l'estiu se li ha fet llarg a l'empresari i els sondejos del mes d'agost el situaven fins a cinc punts per sota de la seva rival. Un dels motius, la campanya de desprestigi que els demòcrates han fet contra l'eslògan Make America Great Again que acompanya Trump allà on va.

Donald Trump va participar el 2012 al popular late-night de David Letterman. Una de les tantes entrevistes en les que mostrava la seva preocupació per la pèrdua de pes dels Estats Units al panorama internacional i, en especial, pel relleu que venia des de la Xina. "No tinc res en contra de la Xina, només que els seus líders són molt més intel·ligents que els nostres", deia llavors. L'entrevista seguia pel mateix argumentari sobre la caiguda americana al context global, fins que Letterman va decidir intervenir mostrant a càmera la col·lecció de camises i corbates marca Trump.

Un negoci tèxtil profitós per a l'empresari. Roba de bona qualitat, a preus assequibles i que es trobaven entre els productes més venuts a Macy's, els grans magatzems més importants dels Estats Units. "On es fabriquen aquestes camises, sr. Trump? A Bangladesh". Un primer dard que l'ara polític va sortejar amb un censurable "bé que a Bangladesh han de treballar". La cosa va anar a pitjor quan Letterman va descobrir l'etiqueta de les corbates. "Made in China". "Potser estaria bé portar la fàbrica Trump de Beijing a Jamica, Queens", disparava Letterman. Gest torçat i cara de circumstàncies com a resposta.

Bangladesh i la Xina només són dos dels 12 països on Trump ha obert fàbriques per produir els seus teixits, i això no seria res anòmal al sector si no fos perquè el director general de l'empresa intenta fer carrera amb l'eslògan Make America Great Againi dispara contra la població estrangera acusant-la de prendre llocs de treball als nord-americans.

Macy's, una relació aturada
La recuperació de l'entrevista a Letterman per part dels demòcrates no ha estat la primera reacció contrària a les controvertides opinions de Trump sobre tot el que surt de les fronteres dels Estats Units.

L'estiu de 2015, pocs dies després que el candidat republicà digués que "Mèxic està enviant violadors i criminals als Estats Units", Macy's va anunciar que retirava la marca tèxtil del magnat, després d'11 anys de relació. El CEO de les grans superfícies, Terry Lundgren, explicava a la CNBC que havien pres la decisió únicament per no tenir productes d'un candidat a la Casa Blanca. "Si Hillary Clinton tingués una col·lecció de bosses tampoc les vendríem", s'excusava.

Una explicació que no comprava ni el propi Trump, que va reclamar un boicot contra Macy's de tots els que volen Make America Great Again.