Kanye West, el negoci de ser influent
El cantant i productor de música hip hop s’ha convertit en el rei Mides de la cultura urbana; els seus fidels seguidors consumeixen en massa tot el que ell toca
A més de ser el cantant i el productor de música hip hop més exitós de la història, amb 21 Grammys guanyats i 21 milions de còpies venudes dels seus sis discos, Kanye West és una de les persones amb més autoestima i confiança del planeta. “Tinc tanta credibilitat i sóc tan influent i rellevant que sé que canviaré les coses; sóc, sens dubte, l’Steve Jobs de la cultura i la moda urbana”, deia de sí mateix en una entrevista per The New York Times publicada el 2013. Més enllà de la supèrbia i el rebuig que poden causar declaracions així, ningú posa en dubte l’impacte que West està tenint en tots els camps que toca. Ell creu en el que fa i en el que ven, i la gent respon en massa. El millor exemple és el que va succeir a les botigues de calçat esportiu de tot el món amb el llançament de les Adidas Yeezy Boost 350 Zebra, dissenyades per l’artista.
Les sabatilles van veure la llum el passat 24 de juny a un preu de 220 euros, però el seu èxit va ser tan fulgurant que tot just van durar unes poques hores a les lleixes de les botigues que les van posar a la venda. La clau de l’èxit d’aquest model no és el seu estampat de zebra, ni el seu poc pes, ni una estètica especialment innovadora. L’únic element que les ha portades de ser un model més a ser unes súper vendes és la signatura de Kanye West. Un nom que provoca subhastes al límit de l’absurd a la xarxa, on les vambes es van enfilar fins més enllà dels 1.000 euros en el mercat de segona mà, l’única opció a la que van poder recórrer els milers de persones de tot el món que van arribar tard a les botigues.
La bogeria per les sabatilles de Kanye West va arribar també al centre de Barcelona, on Foot Locker tenia l’exclusiva de la seva comercialització. Fins a 250 persones van posar-se a la cua del comerç abans de l’obertura de persianes. Entre ells, desenes de turistes i fans que, fins i tot, portaven acampant des de dies abans, formant un campament de caducitat marcada.
Una estrella del hip hop diferent
El llançament de les Yeezy Boost és només l’últim exemple de com Kanye West s’ha convertit en el rei Mides de la cultura urbana. Tot i això, la seva vinculació amb Adidas és una excepció dins del seu model de negoci. L’artista d’Atlanta no vol ser com la resta. West busca trencar estereotips i crear un personatge únic, fet pel qual relacionar-se amb les marques i productes típics del món del hip hop, com van fer tants d’altres, vulgaritzaria el personatge.
Així, al costat de les col·laboracions amb Adidas i altres marques esportives, West ha focalitzat els seus patrocinis a firmes de prestigi i més pròpies de les classes benestants, com Louis Vuitton o Ralph Lauren, vestint els emblemàtics polos rosa de la marca. Amb aquest moviment va aconseguir que milers de fans del hip hop vestissin tal i com ho faria un aficionat al golf.
Un deute massiu que no el preocupa
Si bé els ingressos de Kanye West són pràcticament incomptables, el seu deute personal s’ha de qualificar, com a mínim, de massiu. Ell mateix reconeixia el febrer de 2016 un deute de 53 milions de dòlars. Una xifra que podria enfonsar qualsevol fortuna, però que, segons els economistes, no fa tremolar una persona amb la influència i la capacitat de generar ingressos que té l’artista. Fent-ho fàcil, el cantant suma més de 20 milions de seguidors només a Twitter... Una base de fidels per la que milers de companyies pagarien sumes més que suficients per acabar amb els seus “problemes”.