El centre de ProCornellà acull el programa on s'entrenen les empreses

Afterwork

L'entrenament de les empreses innovadores

L'Agència d'Innovació del Baix Llobregat ajuda als directius d'empreses amb un alt potencial de creixement a prendre decisions i planificar el seu futur des de la reflexió

"Sovint estàs tan pendent del dia a dia, d'executar el teu projecte que no t'atures a definir una estratègia a llarg termini. Corres el risc de tirar-te a la piscina en aspectes que no coneixes i que s'escapen de les teves mans". Així s'explica Álvaro Ulldemolins, responsable de l'empresa Aparentia, que es dedica a la realitat augmentada, i que l'any passat va participar a l'Start-Up Training que organitza l'Agència d'Innovació del Baix Llobregat, Innobaix, conjuntament amb l'Escola de Negocis EADA.

Es tracta d'un programa de capacitació d'empresaris i directius d'empreses innovadores o amb alt potencial de creixement. "L'objectiu és ajudar l'empresari a prendre decisions en qualsevol dels àmbits de la gestió empresarial, però vist sempre des de la vessant de l'experiència", comenta el director executiu de l'Innobaix, Jordi Tort. Assenyala que "és un programa que ha de servir a l'empresari per aturar-se, analitzar breument quina és la seva estratègia de creixement, i plantejar un nou model de negoci o reforçar l'existent de cara a aconseguir aquest creixement". La iniciativa es repeteix aquest any amb la participació d'una trentena d'empreses més.

Testejar la idea
Els participants en el programa treballen diferents aspectes útils pel desenvolupament de nous projectes empresarials. En primer lloc, es donen eines per testejar la idea en els seus inicis, i també veure quina és la seva viabilitat al mercat a través de l'anàlisi interna i externa, aportant eines bàsiques per orientar l'empresa al client i al mercat. "Donem molta importància a la concreció del model de negoci de l'empresa i els elements estratègics que la conformen", comenta Tort, que destaca que "es dota a l'empresa d'eines d'anàlisi de negocis existents, així com de generació de nous models de negoci. Es treballa tant el model de negoci intern de l'empresa com el model de negoci necessari per comunicar l'empresa a l'exterior.

Dins de les sessions formatives, es contempla la millora contínua dels processos i l'eficiència, i la internacionalització de l'empresa com a via de creixement empresarial. "Donem molta importància a saber comunicar el projecte, per això treballem la presentació a futurs inversors, fòrums d'inversió, possibles partners, accionistes i socis estratègics. En aquest sentit, treballem dues eines bàsiques: el resum executiu i "elevator pitch", apunta Tort.

Fins ara s'han organitzat dues edicions d'aquesta iniciativa, que ha comptat amb la participació de 38 empreses de perfils molt diversos, tant de caire industrial com de serveis i algunes plataformes tecnològiques. Totes tenien en comú la seva voluntat de fer créixer l'empresa, no només en facturació, sinó també en nombre de llocs de treball.

"La participació en aquest tipus de programes és molt interessant perquè t'aporta una visió que tu, com a empresari dedicat a un sector concret, no coneixes", comenta Álvaro Ulldemolins, responsable d'Aparentia, que des del seu naixement, fa dos anys, està ubicada al viver d'empreses del centre d'Almeda de Cornellà. Actualment, Aparentia la integren dos socis, formats en el sector multimèdia, i compta amb diversos col·laboradors més o menys regulars. "La participació a l'Start-Up Training ens ha estat molt útil per assentar-nos al mercat, per tenir més coneixement d'aspectes que no estan relacionats directament amb el nostre sector però que són imprescindibles per dur a terme una empresa, com ara temes de finançament o de màrqueting", diu Ulldemolins.

Un altre dels aspectes que destaca Ulldemolins és "la importància de saber a priori les possibilitats d'èxit que té un projecte" i subratlla que "aquest tipus de programes eviten que, per desconeixement, et puguis tirar a la piscina, et conviden a reflexionar, a parar una mica, a frenar el dia a dia i reflexionar sobre les possibilitats d'èxit del te projecte. Això t'estalvia temps, que no dediques a quelcom que no sortirà bé, diners, il·lusions i recursos".