La conquesta de les cartes de vins

Després de batre rècord de vendes l'any 2013, la D.O. Empordà treballa per guanyar-se un lloc destacat a les bodegues dels restaurants catalans

Cellerers i cuiners gironins
Cellerers i cuiners gironins
Maria Garcia
23 de Maig de 2014
5.434.559. És la xifra d'ampolles que va vendre la D.O. Empordà durant el 2013 i que representa un augment de gairebé el 60 % en comparació l'any 2008, quan van superar els 3 milions d'ampolles comercialitzades. Malgrat el descens generalitzat del consum del vi i els efectes de la crisi econòmica, els 49 cellers que formen la D.O. milloren resultats any rere any i els seus vins escalen posicions al rànquing dels més valorats.

Pel director de l'Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) Jordi Bort, la denominació d'origen empordanesa "està recollint els fruits de la bona feina dels darrers anys". Les claus del seu èxit han estat la modernització de les tècniques i les instal·lacions, la recuperació de varietats autòctones, l'aposta per la qualitat i les campanyes de comunicació, que han promocionat molt bé els seus vins. "Hi ha un magnífic equip d'enòlegs i viticultors que estan consolidant el treball de la vinya, recuperant varietats i provant noves tècniques; i que a més ho han sabut explicar molt bé arreu del territori".

El gran repte
Tot i els bons resultats, la D.O. Empordà té encara una assignatura pendent: guanyar presència a les cartes de vins catalanes. En els darrers anys s'ha aconseguit el reconeixement dels gironins i ara "el gran objectiu és conquistar Barcelona i la resta de Catalunya", segons el president de la comissió de promoció de la D.O. Empordà, Xavier Albertí. "Girona ha costat i cal consolidar-ho, però Barcelona és encara més difícil perquè és cosmopolita en molts sentits, i hi ha poc costum de consumir vins catalans". Una de les accions que han endegat per capgirar aquesta tendència és la campanya "Vins de Tramuntana", que dóna a conèixer les varietats i els vins empordanesos a professionals de l'hostaleria, la restauració, la distribució i el comerç, de Girona i Barcelona.

També, fa tot just unes setmanes, es va presentar el "Maridatge Gironí", una declaració de 350 cuiners i una desena de col·lectius de cuina de les comarques de Girona i d'Osona, que es comprometen a afavorir el consum dels vins empordanesos als seus restaurants i a difondre el seu coneixement. Una altra línia de treball de futur de la D.O. Empordà és potenciar l'enoturisme. Actualment hi ha les Rutes del Vi, on hi participen alguns cellers de la denominació, però també tenen entre mans un pla estratègic per fomentar aquesta branca turística, que presentaran pròximament.

Promoció de l'enoturisme
De fet, l'enoturisme és una de les millors maneres de conquistar les cartes de vins dels restaurants, segons la sommelier del Celler de Can Roca i Millor Sommelier d'Espanya 2013, Pilar Cavero, que anima a aprofitar el gran atractiu turístic de l'Empordà. "Gràcies a les visites, tastos i activitats als cellers, la gent coneix de primera mà les varietats i les característiques de les vinyes d'una zona geogràfica. I després, quan van als restaurants, demana aquests vins perquè els ha tastat".

La sommelier també recomana apostar per les varietats autòctones i potenciar que aquestes varietats s'associïn a un paisatge i a uns vins, els de l'Empordà. "La garnatxa dolça és molt coneguda però potser faltaria que les blanques i negres tinguessin una identitat més definida", perquè la gent relacioni l'Empordà a la garnatxa, i la pugui degustar en un ampli ventall de possibilitats. I, especialment, Pilar Cavero aconsella que mantinguin la bona relació qualitat-preu. "En els darrers anys han augmentat molt la qualitat dels vins però han sabut adequar els preus a la situació actual de recessió".

Un altre dels factors claus que, segons la sommelier, han motivat el rècord de vendes de la D.O. empordanesa.