• Afterwork
  • La núvia vol ser també 'marca Barcelona'

La núvia vol ser també 'marca Barcelona'

Prêt-à-porter i negoci es donen la mà durant la Barcelona Bridal Week per enlairar encara més el sector català de la moda nupcial, cada cop més exportador i referent

Moments finals de la desfilada de Rosa Clarà a la passarel·la de la Barcelona Bridal Week
Moments finals de la desfilada de Rosa Clarà a la passarel·la de la Barcelona Bridal Week
Neus Navarro
06 de Maig de 2015
"La nova col·lecció està molt i molt treballada i porta molta feina, amb molta contraposició de teixits, que és el que identifica YolanCris... aquests són vestits més sofisticats". L'empresària Cristina Pérez no transmet nerviosisme però sí certa intriga quan descriu com seran els seus nous dissenys. Quan parlem amb ella, la CEO de YolanCris ultima els detalls de la desfilada -que se celebra aquesta tarda de dimecres a Fira Barcelona- per donar a conèixer la col·lecció que vestirà les núvies de 2016 en el marc de la Barcelona Bridal Week. En el seu discurs s'entretelen sinceritats i emocions per mostrar, per fi, la feina feta i el convenciment per vendre la que ja és una marca d'èxit.

"La meva mare va començar a treballar al món de les núvies fa 40 anys i sempre portava la producció d'altres empreses a la botiga de Sabadell, que era multi marca. Quan ens vam posar ma germana i jo –jo havia estudiat ADE i ella, Disseny- vam crear nous vestits perquè el que havíem de vendre no ens agradava". La firma catalana YolanCris, nascuda a Sabadell de la mà de dues germanes, Yolanda i Cristina Pérez, és l'exemple del bon moment que viu el sector de la moda nupcial a Catalunya. Tot i que la seva és una empresa petita -"funcionem com el que som, una empresa familiar", matisa Pérez- els experts consideren la seva firma una de les que marca tendència. Vestits més bohemis per a una núvia menys tradicional, per tant, un públic molt concret. "Nosaltres ho tenim molt estudiat, fem fins al que podem abastar per a una nena molt concreta. És la nostra política des que vam començar", assegura la CEO de la companyia.

Una empresa familiar que dissenya diferent
La seva producció es desmarca de les grans multinacionals. "No fem massificacions de producte perquè no vull entrar tampoc en una guerra de preus. I només tinc una botiga pròpia, ni tan sols franquícies. Respecto molt al meu client", assenyala. Amb 10 anys de trajectòria, ocupen 28 treballadors i exporten a 30 països, fixant-se en què els dissenys han de servir per a clientes molt diferents. Però els funciona, ja que la facturació a l'estranger els suposa el 70% del total, a diferència del que passava abans, quan la clientela era nacional. Tot es quedava a casa quan la moda 'made in Catalunya' no gaudia del renom actual.


Les dissenyadores Cristina i Yolanda Pérez, de YolanCris. Cedida

En aquest sentit, el cognom Barcelona, que acompanya quasi qualsevol negoci signat arreu del país, sembla que també els ha facilitat la tasca i obert més el camí. A elles i a la resta de firmes, des de Pronovias fins a Rosa Clarà, qui ha inaugurat aquest dimarts les desfilades. Ho confirma Miquel Serrano, director de la Barcelona Bridal Week: "Nosaltres som la referència internacional, però m'agradaria arribar a ser, en el sector de la núvia, com és Nova York en termes de la Fashion Week. Ens diuen que ja tenim el millor muntatge i les millors marques".

EUA com a país convidat
L'autoexigència de Serrano caracteritza el pla estratègic que s'ha marcat la passarel·la des que l'any passat Fira Barcelona assumís la seva gestió. Augmentar la presència de dissenyadors i firmes internacionals, ser més coneguts a l'estranger i aprofitar els avantatges que atorguen les xarxes socials i els continguts de diferents prescriptors són algunes de les característiques de la nova proposta. "Després de l'any passat vam fer una anàlisi de l'oferta i la demanda i hem creat un pla estratègic de l'esdeveniment de cara a aconseguir que en 2018 Barcelona sigui la capital mundial del sector bridal. Això implica ser la capital un cop a l'any i per tant, aquest pla implica una internacionalització molt més agressiva", apunta Serrano.

La cerca de prescriptors estrangers l'han fet de la mà d'Acció, l'agència catalana per a la competitivitat de l'empresa, a través de qui han aconseguit que els Estats Units sigui el país convidat i comptar amb Houghton by Katharine Polk, la dissenyadora clau al mercat americà –"la que a tothom li agrada i tothom segueix ara", concreta- perquè parli de la Barcelona Bridal Week. "Estratègicament estem en el mateix punt: ella vol fer el pas cap a la internacionalització , per ser coneguda a Europa, i justament nosaltres volem fer el pas cap allà". Per la presència de la firma nord-americana, diversos mitjans, editors de moda i bloguers dels EUA, com l'autora del blog Green wedding shoes qui té més de dos milions de seguidors a Pinterest, assisteixen a les desfilades.

En definitiva, l'objectiu és que els seus continguts parlin de Barcelona i de la seva passarel·la de núvies, però també que les empreses internacionals del sector tinguin una major presència. Més de 160 marques participaran en el saló -que inclouy NoviaEspaña- i la clau està, segons Serrano, en què s'ofereix "el perfecte binomi: una acció de comunicació molt potent i molt esperada a escala internacional i per una altra banda, retorn de la inversió. No és només glamur i festes, hi ha negoci pur". 240 marques de 20 països diferents i un 50% d'internacionalitat entre els expositors són la carta de presentació per a un esdeveniment econòmic molt lligat a les emocions. Casar-se, a priori, es fa un cop i per a tota la vida.