Lectures d'estiu de Bill Gates

Afterwork

Què llegeixen els CEO’s? 5 llibres recomanats per grans directius

Biografies presidencials, carreres empresarials d’èxit, anàlisis geopolítiques o visions futuristes; aquesta és la llista de lectures estivals dels empresaris

L’estiu és un bon moment per recuperar lectures pendents i adquirir nous coneixements. Però de qui ens podem refiar a l’hora d’escollir les nostres lectures empresarials? Els familiars i amics ens poden donar les seves referències o podem tenir certa confiança en les recomanacions d’Amazon basades en el nostre historial. Però si el que volem és fer un pas endavant i descobrir mons nous que ens ajudin a pujar de nivell, hauríem de seguir un principi universal: aprendre dels millors.

En aquest article repassem els llibres que els CEOs de les empreses més importants del món han llegit durant aquest any. Potser, imitant-los, se’ns encomana alguna cosa.

L’èxit en l’era de les xarxes

Hi ha qui ni de vacances sap desconnectar de la feina. És el cas del fundador i CEO de Linkedin, Reid Hoffman, que està passant el seu descans submergit en el llibre de Joshua Cooper Ramo, The Seventh Sense: Power, Fortune and Survival in the Age of Networks.

L’obra de Cooper analitza el moment actual, ple de canvis i incerteses, i apunta com l’ésser humà necessita desenvolupar un setè sentit per entendre i formar part de les diferents xarxes interconnectades que fan funcionar el món. Algunes de poder, altres útils –com les comunitats digitals- i d’altres que busquen distorsionar la marxa global. Per l’autor, entendre o no que tot objecte o acció està vinculat i modificat per una xarxa és una cosa així com la nova selecció natural. El factor que discrimina els exitosos de la resta.

Del camp a la Casa Blanca

Bill Gates és la viva imatge del poder empresarial. No se li coneixen ambicions polítiques, però això no vol dir que no estigui interessat en els afers públics. El fundador de Microsoft ha optat per la biografia de l’expresident dels Estats Units Jimmy Carter, A full life, com una de les lectures d’estiu.

Gates i Carter comparteixen orígens acomodats, però amb una notable diferència. Mentre l’informàtic es preparava per la seva carrera professional a l’escola més elitista de la moderna Seattle, el 39è president dels Estats Units va passar la seva infància en una granja de Geòrgia sense aigua corrent ni electricitat.

A full life analitza com el seu creixement en aquest entorn i en el si d’una família dedicada al cultiu de cotó, segregacionista i amb tot tipus de personal al seu servei va forjar el seu caràcter com a futur líder de la primera potència mundial.

Lliçons d’innovació del rei del calçat esportiu

L’expresident d’Uber, Jeff Jones, ha optat per un dels grans hits de l’any en llibres empresarials. Shoe Dog explica la història de Phil Knight, el creador de Nike. Avui en dia, la marca és líder en calçat esportiu i tot un referent en màrqueting i comunicació. Però els inicis no auguraven aquest èxit.

Quan va néixer, el 1978, el mercat només entenia de la lluita entre Adidas i Puma. Nike va aconseguir competir al mateix nivell i superar-les amb un primer capital de només 50 dòlars que el pare de Knight li va prestar.

Shoe Dog és la història de com aquest emprenedor va aconseguir portar el calçat esportiu més enllà de les pistes d’atletisme per arribar al carrer, guanyant un avantatge competitiu i fent del Just do it un lema que va transcendir la marca. Simplement, ho va fer.

Les claus per entendre la transformació digital a la Xina

Si la Xina ja era una gran desconeguda amb dinàmiques pròpies, l’entrada de la digitalització ha multiplicat els interrogants, però també les oportunitats. El CEO de la consultora McKinsey, Dominic Barton, és una de les persones més interessades al món a conèixer què es mou al gegant asiàtic. Per fer-ho ha inclòs a la seva maleta el llibre de Winston Ma, China’s Mobile Economy: Opportunities in the largest and fastest information consumption boom.

El llibre analitza com tres àrees de la digitalització estan canviant la societat i l’economia xinesa: l’ecommerce, el consum de continguts en diverses pantalles i l’efecte de l’Internet mòbil en la forma de vida dels ciutadans.

Aquest assaig dóna algunes de les claus per entendre com l’economia 2.0 està generant oportunitats de negoci i inversions en un país en el que, fins fa pocs anys, tenia la major part del país en la foscor digital.

L’acadèmia mira cap a la robòtica

La creixent presència dels robots i la seva afectació sobre el mercat laboral és una de les qüestions d’anàlisi més recurrents des de l’inici de la revolució industrial. Però la preocupació no ha estat mai tan gran com en aquest moment, quan comencen a aparèixer màquines capaces de fer millor i més ràpid la majoria de tasques. Passem del món empresarial a l’acadèmia per revisar una de les recomanacions de la universitat de Yale per aquest estiu. El llibre Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future, de Martin Ford .

El llibre explica diversos casos a tot el món on els robots ja han fet desaparèixer milers de feines de treballadors especialitzats, com radiòlegs o dissenyadors de software, per exemple. El punt fort del llibre és que Ford és capaç d’analitzar i visualitzar el futur sense caure en el dramatisme.

Des de la seva sortida al 2015, l’obra ha esdevingut una lectura obligada a les universitats i ha rebut diversos reconeixements, com el títol FT & McKinsey Business Book of the year.