Melitta Bentz, la inventora del cafè que enamora George Clooney
L'alemanya és la inventora dels filtres que van fer que el cafè passés de ser una beguda plena de grumolls i impureses al glop gustós i net que coneixem avui
A George Clooney li agrada el cafè. Un glop del beuratge sense llet que l'acompanyi, suau en el primer tast i amarg un cop ingerit. Un glop que li provoca cares de profund plaer i el porta a confusions amb un rerefons eròtic-festiu amb tot tipus de supermodels davant de la mirada de milions d'espectadors. Però si l'actor visqués a principis del segle XX, potser no estaria tan encantat amb la seva beguda matinal. Fins no fa gaire més de 100 anys, els esmorzars anaven acompanyats d'una beguda d'aspecte molt similar al cafè actual, però que en el seu interior amagava tot tipus de grumolls que accentuaven el gust amarg, fent-lo impossible de beure en el pitjor dels casos. La responsable que els nostres matins siguin molts més agradables és l'alemanya Melitta Bentz, la inventora dels filtres de cafè moderns.
Cafetera emprenedora
D'ençà que es va casar amb Johannes Emil Hugo Bentz, a finals del segle XIX, Melitta Bentz duia a una vida sense sotracs tenint cura de casa seva. En la seva rutina matinal no podia faltar el cafè, una beguda que la disgustava per les seves impureses i per la incomoditat que suposava haver de rentar les bosses que llavors servien de filtre, però a la que s'havia acostumat a força de copiar els costums socials establerts. Fins que en va tenir prou.
Un matí es va trobar amb els efectes d'una bossa de filtratge inservible. Al primer tast del seu cafè va descobrir un gust molt més amarg que de costum i, en inspeccionar la beguda, va trobar grumolls tan visibles que semblaven petites pedres i que eren l'origen d'un sabor que la portava al límit de l'arcada. Farta de passar per aquella experiència, va decidir provar de crear el seu propi filtre de cafè.
Després de testejar amb tot tipus de teixits i folis que tenia per casa, va trobar la solució en el paper d'assecar que els seus fills utilitzaven per evitar les imperfeccions de la ploma estilogràfica. Sota hi va col·locar un recipient de llautó en què es precipitava un cafè negre i net, lliure de qualsevol impuresa.
L'empresa de Melitta és avui líder en fabricació de filtres per a cafè amb més de 4.000 treballadors i una facturació de 1.400 milions d'euros
Bentz podria haver gaudit del seu invent en privat, però va deduir que no era l'única persona que maleïa el seu cafè matinal, pel que va reclamar una patent que li va ser concedida el 1908 i que li va permetre crear la seva pròpia empresa.
L'èxit va ser instantani. Només un any després, en la seva primera participació en una fira comercial, celebrada a Leipzig, va vendre més de mil unitats del seu filtre de cafè. I el negoci no va parar de créixer fins a l'inici de la I Guerra Mundial, quan va haver d'aturar la producció per la restricció en la distribució de paper a Alemanya i perquè l'Estat va confiscar la seva fàbrica i tot el material per a la construcció de zepelins.
L'aturada bèl·lica no la va apartar del món empresarial i, després del Tractat de Versalles, va tornar a l'activitat amb una fàbrica encara més gran instal·lada a Dresden. En menys d'una dècada, la companyia sumava més de 100.000 filtres venuts i comptava amb una plantilla de 80 treballadors que, en períodes d'alta demanda, havien de doblar torns.
A la dècada dels anys 30, l'empresària, ja amb 60 anys, decideix cedir la gestió de la companyia al seu fill, que la rebatejarà com a Bentz & Sohn. Malgrat tot, Melitta Bentz hi seguirà vinculada, aquest cop treballant pels drets dels seus treballadors. Malgrat l'encara feble regulació laboral del moment, l'emprenedora impulsa accions com la doble paga per Nadal, un increment de 6 a 15 dies de vacances pagades a l'any i redueix els dies laborables a cinc dies per setmana. A més, funda la Melitta Aid, una fundació privada amb la qual reunia fons socials per atendre les necessitats dels seus treballadors.
La II Guerra Mundial va suposar una nova aturada en la producció de l'empresa, que va ser requerida de nou per les autoritats. Però, de nou, la companyia va ressorgir un cop acabades les hostilitats. Avui, el grup Melitta segueix sent l'empresa líder en la fabricació de filtres per a cafès, compta amb més de 4.000 treballadors, té ingressos per sobre dels 1.400 milions d'euros i garanteix que George Clooney segueixi gaudint d'un cafè de primera qualitat.