Michael Jordan, un nom fet marca

Ja retirat, la llegenda del bàsquet genera uns ingressos per patrocini de 100 milions de dòlars, per sobre de les xifres d'estrelles com Messi o Cristiano Ronaldo

Michael Jordan i les vambes Nike amb la seva imatge, una icona d'allò més rendible
Michael Jordan i les vambes Nike amb la seva imatge, una icona d'allò més rendible
Victor Solvas
26 de Febrer de 2016
Sis vegades campió de l'NBA, sis vegades MVP de les finals, 14 All-Stars, dues medalles d'or olímpiques, 10 títols de màxim encistellador, Hall of Fame i el millor jugador de la història del bàsquet sense que gairebé ningú ho discuteixi. La trajectòria de Michael Jordan és de llegenda i els seus ingressos com a jugador estan a l'alçada: un total de 95 milions de dòlars en una carrera professional de 15 anys.

És clar que Jordan més que un esportista és una icona. Per ser més concrets, una icona que només el 2014 va generar uns ingressos per patrocini propers als 100 milions d'euros. Uns segons de reflexió...ja retirat, Jordan ha ingressat en un sol any més del que va generar en tota la seva carrera com a jugador.

No cal dir que estem davant d'unes xifres impròpies d'un jubilat. Amb el nivell de guanys actual, Jordan se situaria tercer en la llista dels esportistes amb més ingressos del món, només per darrere dels boxejadors Floyd Mayweather i Manny Pacquiao, i molt per davant d'estrelles globals com Messi, Cristiano Ronaldo o Roger Federer. I tot sense llançar ni una sola pilota a cistella.

La principal font d'ingressos de la llegenda del bàsquet és la marca Jordan, una firma dependent de Nike a través de la que comercialitza les seves conegudes sabatilles esportives i amb la que gestiona els seus contractes amb altres marques com Gatorade o 2K Sports.

Quin aficionat al bàsquet no vol ser com Jordan? Les seves vambes, rèpliques de les que ell mateix utilitzava, monopolitzen el mercat fins el punt de superar els registres de venda de l'empresa mare. Segons les dades d'SportsOneSource, la marca Jordan acumula més del 50% de les vendes de sabatilles de bàsquet als Estats Units, mentre que Nike es queda "només" amb el 35% del mercat.

Amb aquestes xifres, Jordan podria dedicar-se a gestionar la seva reverenciada imatge per mantenir viva la flama, però l'exjugador és un personatge inquiet. Ja ho va demostrar durant la seva carrera, quan va aturar la seva dedicació basquetbolista per passar-se al beisbol. L'equivalent empresarial és la seva entrada en negocis com la restauració, amb diversos locals repartits als Estats Units; i l'automoció, amb el concessionari Michael Jordan Nissan de North Carolina.



La creu dels despatxos
El perfil empresarial de Jordan podria quedar-se només amb els èxits, però quedaria incomplert. La seva passió pel bàsquet el va portar als despatxos, primer com a director esportiu dels Washington Wizards i, més tard, com a manager dels Charlotte Bobcats, on, de moment, no ha pogut repetir ni de lluny els seus èxits com a jugador. La franquícia es va mantenir durant diverses temporades entre les pitjors de la lliga, arribant a ser el pitjor equip de la història de l'NBA al final de la temporada 2011-2012 amb un registre de 7 victòries i 59 derrotes.

Avui, amb l'equip refundat sota l'històric nom de Charlotte Hornets i una plantilla millorada, Jordan veu la llum, tot i que les nits de play-off i els anells de campió queden, per ara, com un inesborrable record d'un passat esplendorós.