Sant Jordi ja no és només sinònim de roses i llibres. Certament, la tradició segueix vigent, perquè tant els llibreters com els floristes es freguen les mans en veure el petit repunt de vendes que esperen per enguany. Ara bé, és una bona idea regalar alhora una botifarra amb pètals de rosa? I un llibre que reculli les converses de WhatsApp amb la parella? La tradició es renova i el 23 d'abril posa a prova la capacitat d'innovació d'altres sectors, que intenten atraure nous clients amb productes i iniciatives inesperades. Que sigui un èxit, o un fracàs, ja és qüestió de gustos, perquè el que està clar és que no deixa a ningú indiferent.
Roses dins l'embotit
Precisament és la cadena de botigues d'embotit Mas Gourmet qui des del 2007 ha apostat per incloure la clàssica rosa en els seus productes. Són botifarres i mini fuets elaborats amb pètals de roses ecològiques i aigua de roses, dos ingredients preparats per ser comestibles.
La disrupció està en l'ADN d'aquesta empresa, qui ha fet que els aliments càrnics i de xarcuteria també puguin ser estacionals. "Només comercialitzem aquests productes durant la setmana de Sant Jordi, perquè és una forta aposta per introduir la innovació en la gastronomia tradicional", explica el conseller delgat, Jordi Mas.
De fet, assegura que han comptat amb la mà especialista del cuiner Iker Erauzkin, un nom que els pot ajudar a promocionar el producte: "És un expert en la gastronomia floral, que és un tipus de cuina de minories. Aquestes persones tenen una ment més oberta i ens poden ajudar a incloure a poc a poc coses noves al mercat aprofitant festivitats i dates marcades".
Confien en els resultats d'aquest Sant Jordi 2015, si no haurien apostat per incrementar un 5% la producció respecte a l'any anterior ni per preveure un augment del 15% de les vendes. Mas concreta que han fet 40 kg per a Catalunya i 60 kg per vendre a l'exterior. I puntualitza que la raó de comercialitzar fora aquesta quantitat està en la presentació de la seva nova marca: Canpork.
Amb el canvi de rumb volen aprofitar el dia dels enamorats a Catalunya per enfortir la comercialització dels seus productes –entre ells la gamma especial de pètals de rosa- en altres comerços i aprofitar la bona rebuda dels clients.
Ser el protagonista del teu llibre
"Sant Jordi és una de les campanyes més fortes". Pau Moreno ho sap, els seus àlbums no deixen de ser llibres, pel que les punxes en les estadístiques de vendes en dates claus com aquestes, les viuen. Ell és el CEO de Tiny Books, la start-up catalana que recull les converses de WhatsApp i les converteix en quaderns.
Compara aquesta festivitat amb la de Sant Valentí, però essent conscient que ara només ven a Catalunya: "Fins ara portem venuts 500 llibres, que és una mica menys de la meitat del que portàvem venut uns dies abans de Sant Valentí, però és una bona xifra sabent que és una celebració catalana".
Com que a Tiny Books tenien marcat el dia 23 d'abril al calendari, l'engranatge estratègic va accionar-se abans: "Hem enfortit les accions de promoció, hem posat anuncis a la ràdio i hem parlat del negoci a través d'altres iniciatives on estem ficats al viver d'empreses". També s'han afanyat a tenir enllestit el portal en català i a millorar el servei urgent d'entrega, tot per abastir la demanda i treure el màxim suc a la data.
Un missatge en una ampolla
Anna de Codorníu tampoc vol perdre pistonada i se suma a la campanya d'innovació per Sant Jordi amb ampolles personalitzables. "El llançament està lligat al nostre portal e-commerceAmigos de las bodegas, on es pot efectuar qualsevol tipus de compra. Volíem unificar-lo al producte, que no sembli que és una pàgina a part", explica la cap de comunicació del grup, Maria Vidal.
Però més enllà de l'estratègia interna, Vidal revela que la personalització és un producte que també els ha de servir per fidelitzar consumidors i arribar a clients potencials que fins ara no han pogut captar. "El punt de partida que ens vam plantejar coincidia amb aquestes dates", afirma, pel que havien d'aprofitar amb missatges d'amor. I així surt la idea de l'ampolla amb pètals de rosa que formen un cor.
A més a més, pretenen "reforçar el dia de Sant Jordi" estant presents en diverses botigues de la Rambla de Barcelona, punt clau de la jornada. "Anna de Codorníu està lligada al món de la moda, i vol estar-ho amb les últimes tendències, pel que volem ser-hi per mostrar una imatge propera de la marca", subratlla la cap de comunicació.
Tot i que prefereixen no parlar de bons o mals resultats fins passat el dia clau, Vidal detalla que des d'aquest 10 d'abril –dia de llançament del producte- han rebut 900 encàrrecs de Catalunya. En aquest sentit, afegeix que tenen una previsió de 1.000 comandes mensuals.
Llibres amb una segona vida
La cadena Vincci Hoteles aposta per reforçar l'experiència del client per aquest Sant Jordi en els hotels de Barcelona. Per això, l'esmorzar que han servit aquest 23 d'abril va acompanyat d'una rosa per a elles i un llibre per a ells, per seguir la tradició.
El valor afegit d'aquesta iniciativa està en què són "llibres oblidats", expliquen des de la cadena hotelera. Són exemplars que han quedat oblidats en les seves habitacions, passadissos i restaurants, i que, afirmen, "encara poden seguir un altre camí en mans d'altres clients que puguin gaudir-los".
I és que la cadena anima als propietaris temporals d'aquests llibres a què, un cop llegits, els deixin en algun altre hotel de la companyia perquè puguin arribar a més persones. "La motivació principal és fer partícips els hostes d'una festa tan típica, ja que sempre intentem incloure en els nostres hotels algun element identificador del lloc on està ubicat perquè el client visqui la ciutat sense la necessitat de sortir", detallen.
I, en paral·lel, la iniciativa serveix per difondre un hàbit que ja tenien, perquè els llibres oblidats sempre són guardats a les biblioteques dels hotels perquè qualsevol els pugui agafar.
Sant Jordi fa florir nous negocis
El 23 d'abril és l'excusa perfecta per presentar idees noves amb l'objectiu d'atraure nous clients i sorprendre per fer-se un lloc entre les compres de roses i llibres
23
d'Abril
de
2015
Act.
23
d'Abril
de
2015