"Hi ha festa, hi ha concerts, hi ha oci... però també hi ha feina". Així ha desmentit el community manager d'Estrella Damm, Oriol Colominas (@oriolcolominas), la imatge que un es sol fer de la seva rutina diària. Inclosos els seus amics, qui creien que passaria el dia envoltat de música i cerveses. Però a més de "molta feina", també hi ha "molta part de no saber quan trobaràs una bona foto o de quin serà el moment per fer un contingut potent". Per això, està sempre atent i a l'espera de qualsevol detall.
Aquestes són algunes de les claus del dia a dia d'un community manager i la feina diària d'un treballador de la coneguda marca catalana de cerveses.
"Planificar, gestionar i analitzar. Treballem a tres escales"
Primer de tot, planificar la feina a nivell mensual, setmanal i diari. Posteriorment, treballar el contingut i monitoritzar-los per, finalment, estudiar les dades i interpretar els resultats. Aquesta planificació per avançat és el que permet establir, per exemple, activitats de patrocini. Això implica interactuar a diari amb diversos departaments, des de comunicació fins a brandmanager.
A l'hora de preparar els continguts, es tenen en compte elements com el que es dirà al perfil en català i en castellà per separat. "Separem perquè Estrella Damm té una presència molt important a Catalunya, més que a la resta de l'estat espanyol", detalla Colominas, "i cal incidir en un target que saps que et pot interessar".
Una altra part fonamental en la pràctica és seguir el llibre d'estil i el que defineix com "tres línies vermells infranquejables". Aquestes són: els menors d'edat, la conducció i el consum responsable. "Si arriba un comentari o missatge d'un menor, senzillament no se li respon, perquè no hi podem interactuar". Tenint clars els límits, els últims requisits a tenir en compte són escriure en clau positiva, estimular i cridar a la participació.
"Sempre intentem explicar històries per fer partícips els usuaris"
L'storytelling és la base. Per a Oriol Colominas no hi ha res més important que generar històries, missatges amb un contingut personalitzat que atregui a l'usuari i el faci sentir-se part de la marca. Però, per aconseguir-ho, cal estar dia a dia, pendent del que es parla a les xarxes i conèixer què vol i què necessita el consumidor.
"El contingut que millor funciona és el que vinculem a la cervesa, al mediterràniament i a la cultura"
Estrella Damm és una marca amb identitat i la clau està en oferir continguts que es vinculin a ella. Twitter és la xarxa per excel·lència, "la que permet tenir més interacció", detalla el community manager. La estratègia que tenen es basa en ampliar la xarxa de contactes cercant patrocinadors i col·laboradors afins a la filosofia, però sempre usant-la com a prescripció cultural i fugint de ser un perfil amb forma d'agenda.
"Una marca és molt més que un simple producte, s'ha d'interactuar amb el públic"
"És important tenir una monitorització constant del que diuen de tu", explica Colominas, "perquè així es pot aprofitar qualsevol input i oportunitat per interactuar amb un usuari o una empresa". Això és el que genera impacte i millora la visibilitat i la reputació del negoci.
"No passa res per estar 15 minuts pensant en un copy"
El CM de la cervesera destaca aquesta frase i remarca que és una dels millors consells de la seva companya d'equip, Ana López. "No importa estar molta estona pensant un tuit, ja que s'ha de pensar bé el contingut per aconseguir la repercussió que es necessita", aclareix. I, per posar-hi èmfasi, explica que cada cop que ha de fer un post a Facebook, pensa i repensa la seva forma. És per això que els afronten com "petites campanyes".
"Sèpia o ceba? És igual, l'important és que hem aconseguit que es parli d'Estrella Damm"
Qui no recorda la polèmica amb els ingredient de la paella valenciana? Colominas en parla amb despreocupació. L'anunci no se'ls va girar en contra, al revés, tot el rebombori generat va ser la font de l'allau de converses sobre la marca que es van crear a les xarxes. I, al final, no ha fet a la reputació, sinó que va fer que se'n parlés més. Aquests són les oportunitats inesperades que cal aprofitar.
"S'ha d'estar ficat a nivell personal en una xarxa per treure-li després tot el partit amb l'empresa"
"Viure en digital constantment" és el secret. No hi ha major font de coneixement sobre la dinàmica dels social media que estar-hi dins. A més, estar connectats permanentment és la via per saber quines plataformes noves sorgeixen, per a què serveixen i qui hi forma part.
"A l'hora de fer de community manager, influeix molt la marca que portes i la vinculació que tinguis amb ella"
Colominas havia sigut abans responsable de social media a Mundo Deportivo. Un lloc que no estava disposat a deixar quan li van oferir feina, però sense dir exactament a quina empresa seria. La part que ens interessa d'aquesta anècdota és que no va ser fins va sortir el nom de Estrella Damm que va optar per fer el salt. El per què està en els valors i la filosofia de la companyia, ja que "és important sentir-se còmode amb la marca". "Si no et creus el que estàs dient, el teu públic tampoc", afegeix.
Un dia com a CM d'Estrella Damm
Oriol Colominas desmunta els principals mites de "festa i poc treball" que envolten la figura del 'community manager'
21
de Febrer
de
2014
Act.
13
de Juliol
de
2016