Walter White, renovar-se o morir

Un càncer terminal i un talent natural ocult empenyen al protagonista de Breaking Bad a emprendre, a crear un imperi de la droga des del no res, arriscant tot el que té

Walter White és el protagonista de Breaking Bad
Walter White és el protagonista de Breaking Bad
Carles Planas Bou
25 de Juliol de 2014
Act. 26 d'Agost de 2019

"Renovar-se o morir", aquest és el motor que fa engegar l'esplèndida sèrie Breaking Bad. L'obra creada per Vince Gilligan relata una història d'ambició, de l'absurd però també d'emprenedoria. Quan a Walter White, un professor de química de classe mitjana, li diagnostiquen un càncer de pulmó terminal el món li cau a terra.

La seva dona, Skyler, està embarassada d'un fill no desitjat, mentre que el seu fill, Walter Jr., pateix les seqüeles d'una paràlisi cerebral. Walter, conscient que morirà aviat i deixarà una família sola i endeutada, opta per la via més radical: usar el seu talent innat per a la química, malaguanyat en una escola d'Albuquerque (Nou Mèxic, EUA), i construir del no res un imperi de la droga.

Breaking Bad i el seu protagonista també ens deixen pel camí una sèrie de lliçons imprescindibles en el camp de l'emprenedoria i l'empresa. Aspectes que, malgrat ser aplicats en el món del narcotràfic, guarden una relació intrínseca amb com donar forma a idees innovadores:

1. Emprenedor per necessitat
Walter White és el que coneixeríem com un emprenedor per necessitat, fet que comporta riscos de tota mena. El que comença com una petita iniciativa per construir un fons de diners que tiri endavant la seva família quan ell ja no hi sigui, acaba degenerant i convertint-se en una gran empresa, en un projecte personal.

2. Diferenciar el producte
Pau Garcia-Milà assegura que el principal problema de l'emprenedor és "no arribar a creure en les seves pròpies idees". Walter White no n'és una excepció i comença el seu negoci desorientat, amb por i dubtes. El primer pas, però, és oferir quelcom diferent de la competència, un producte que creï tendència.

White és un geni de la química i aprofita el seu talent natural per crear les metamfetamines més pures del negoci. L'excel·lència del seu producte és vital, però per fer-ho més vistós i diferenciar-se, aporta un toc de color. White fa del to blavós de la droga la seva marca registrada, la seva particular fórmula de la Coca-Cola.

3. Construir un equip fort i amb talent
Walter White comença sol aquesta aventura, però s'adona ben ràpid que necessita gent amb altres coneixements perquè l'assessori i li faci costat. Tot i que sobre el paper Jesse Pinkman, un jove ionqui amb forts problemes emocionals, no sembli una gran opció, els seus coneixements sobre la comunicació, la distribució i els contactes d'aquest sector de negoci li obren els ulls a White i el converteixen en un soci ideal.

A poc a poc, l'equip va creixent. Contracten amics de Pinkman, igual d'erràtics i problemàtics, per donar un toc grotesc i absurd a la història, per impulsar el negoci i passar del laboratori al carrer amb efectivitat. Això ajuda a consolidar el producte en el mercat i fidelitzar el client.

4. Màrqueting i comunicació
Un producte únic és un gran motor de venda, però sense un pla de màrqueting i comunicació pot quedar en un intent fallit. A Breaking Bad ens ocupa un mercat il·legal, subterrani, però no exempt de comunicació. Aquí les campanyes promocionals d'empreses són substituïdes pel boca-orella dels consumidors que, fidelitzats en un producte de tanta qualitat, esdevenen prescriptors del negoci.

La imatge que projecta l'empresa també és essencial, per això s'opta per crear un storytelling, un relat de la marca. Al laboratori i als carrers, Walter White és conegut com a Heisenberg, un alter ego que combina el misteri, la llegenda i el temor. Juntament amb el color blau de les seves metamfetamines, el tret distintiu del seu imperi.

5. Tornar-se a aixecar
"Per innovar has de poder fracassar", explica l'economista i professor de Columbia, Xavier Sala-i-Martin. Aquesta lliçó, tan profundament arrelada als Estats Units, és constantment present a Breaking Bad.

En el mercat globalitzat actual, la competència és hostil i ferotge en qualsevol sector dels negocis, però és especialment violenta en el negoci del narcotràfic. White i Pinkman han de fer front a innumerables problemes, ja sigui amb la família, les autoritats governamentals o el perillós càrtel mexicà. Tot i que en la sèrie els conflictes assoleixen un to de tragèdia excepcional, ens mostra la capacitat resolutiva per esquivar els obstacles i aixecar-se de cada caiguda.