Canviem l'escola amb la covid-19
"Si no gaudeixo aprenent per què vaig a l’escola?"
El gran debat ara a la premsa, a les xarxes i a les tertúlies virtuals és: Obrim les escoles? Hi ha qui es manifesta totalment a favor i també absolutament en contra. Arguments vàlids a tots dos costats.
L'Antoni Rico, fa uns dies escrivia al seu article NO obriu les escoles: "Als bars, a les esglésies i als centres comercials es poden imposar mesures per aconseguir un cert distanciament físic entre les persones. A les escoles i als instituts, no".
I en canvi en Roger Palà defensava tot el contrari Obriu les escoles: "Hem de tenir com a prioritat que tots els infants tornin com més aviat millor als centres i, si és necessari, haurem de contractar batallons de mestres i transformar centres cívics i biblioteques en aules".
"Podem fer que les persones en edat escolar connectin amb les seves habilitats i interessos i experimentin el que realment són capaços de fer"
La raó de no obrir és clarament no poder complir amb el distanciament físic. I sabem, que així i tot, amb distanciament físic, hi ha risc de contagi.
I si obrim les escoles minimitzant el risc de contagi reduint el nombre d'interaccions entre alumnes i mestres? Aquesta és una estratègia que estan adoptant moltes organitzacions i empreses de forma imaginativa, fent diferents torns sempre formats pels mateixos grups de persones. Mirem una vegada més el que fa un país nòrdic: Dinamarca. Els nens i les nenes tornen a estudiar en grups formats per un màxim de dotze i un sol mestre, i les aules són les escoles i tota la ciutat: museus, poliesportius, biblioteques, auditoris...
Bingo! En uns pocs mesos la campanya perfecte que voldria el moviment etern Abaixem les ràtios, l'Educació 360º, l’Escola Nova 21 i el 6% d'inversió en educació feta realitat.
Afegim algunes reflexions de l'Aina Tarabini sobre la importància de "reobrir els centres” "el tancament de centres ha generat una situació anòmala que ha posat de manifest la bretxa digital, les dificultats en la conciliació i la segregació que travessa el nostre sistema educatiu". Sí, tots estem d'acord que amb una situació precovid-19 amb 3% d’inversió en educació sobre el PIB, un abandonament escolar prematur del 19%, un 28,6% d’infants en risc de ser pobres i la perpetuació de la segregació social que només ha aconseguit baixar un 4% en cinc anys, tenim molt a millorar.
Ara, agafem distància. Oblidem-nos de la covid-19. Pensem en la gran oportunitat que significa pels alumnes i mestres, grups de quinze. Comencem a parlar de l'aprenentatge significatiu? Responem a la pregunta: si no gaudeixo aprenent per què vaig a l’escola? Plantegem l’èxit acadèmic desvinculat d'un currículum fix? Parlem de potenciar el talent i els interessos de les persones? Des de fa uns quants anys els conceptes: innovació educativa, transformació de l'educació, aprenentatge per projectes, personalització de l'educació que estan sobre la taula. Ara més que mai és el seu moment!
Aquí va la idea clau Canviem l'escola amb la covid-19: agrupem a quinze alumnes i un mestre per un mateix interès comú i desenvolupem aquest talent que compartim. Sí, quinze alumnes i un mestre que tot el dia dibuixen, que els costa deixar de llegir ciència-ficció, que escriuen poemes, que somien que viatgen per tot el món, que volen anar a l’espai, que els encanta perseguir qualsevol animaló, que gaudeixen fent exercici físic o pujant muntanyes, que pensen a construir edificis imaginaris, que ho passen bé desmuntant i tornant a muntar màquines, que estimem les fórmules matemàtiques, que creen robots, que desenvolupen programes informàtics, que els agrada empatitzar amb altres persones, que volen ajudar als altres, que s'imaginen fent un programa de ràdio, que volen ser actors en una pel·lícula, que els agrada l'anglès, que dissenyen vestits de moda, que es veuen conduint un cotxe... Podria seguir infinitament.
"Si no gaudeixo aprenent per què vaig a l’escola? Plantegem l’èxit acadèmic desvinculat d'un currículum fix? Parlem de potenciar el talent i els interessos de les persones?"
Podem fer que les persones en edat escolar connectin amb les seves habilitats i interessos i experimentin el que realment són capaços de fer. Cultivem, almenys durant la covid-19, l'educació en la diferència amb igualtat de drets i oportunitats.
Estem davant d'una emergència que esdevé urgència. És vital un pla: concret i simple, un bon triatge, un clar circuit i un indispensable treball en equip. Segur que molts professionals sanitaris ho entenen. Ara falta que s'hi posi de ple la comunitat educativa i tots nosaltres.
El Racó del Lector és una secció per compartir experiències, donar el teu feedback o fer algun suggeriment de tot allò que t'agradaria llegir o escriure. Escriu-nos a lectors@viaempresa.cat