24
de Novembre
de
2016
Act.
24
de Novembre
de
2016
El nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat aquest dimecres que ha mantingut "un primer contacte" amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, amb qui està planificant "una reunió als pròxims dies per poder anar a Catalunya i plantejar un nou acord a l'entorn d'un nou pla de Rodalies". El ministre ha assegurat que la voluntat del govern espanyol és "treballar per millorar la qualitat del servei" de Rodalies. Segons De la Serna hi ha "marge de millora" i el govern espanyol coincideix que "cal fer una inversió important com ja es fa al Corredor Mediterrani".
A la sessió de control i en resposta a una pregunta del diputat d'En Comú Podem Fèlix Alonso, el ministre ha recordat que cada dia circulen a Catalunya 1.130 trens i ha assegurat que les modificacions dels horaris –per incorporar-hi els retards- "estan associades a noves infraestructures i inversions que estem fent". "No passa res per demanar disculpes públicament als qui es poden veure afectats per aquestes incidències", ha dit abans de recordar també que "per cada tren que té una incidència n'hi ha 1.129 que circulen i no en tenen".
En aquest marc ha assegurat que malgrat els problemes els ciutadans "segueixen confiant en aquesta circulació de trens" perquè al 2016 els viatgers d'Alta Velocitat han augmentat un 4,2%, mentre que a Rodalies ho han fet un 1,2%. Ha destacat que "el 40% de la inversió que fem a aquest país en Rodalies el fem a Catalunya". "Les infraestructures a Catalunya són una prioritat del govern d'Espanya i hi hem destinat 11.200 milions d'euros des del 2012, i aquesta legislatura seguirem impulsant especialment els ferrocarrils a Catalunya, als que també hem destinat ja 3.700 milions d'euros", ha dit.
De la Serna ha respost d'aquesta manera la intervenció d'Alonso, que ha assegurat que tots els problemes de Rodalies apunten a la manca d'inversió a la xarxa. El diputat d'En Comú Podem ha recordat que hi ha línies com la de Tortosa que acumulen 20 dies de retard aquest any, i li ha mostrat imatges de passatgers caminant per les vies. "Va ser un insult i un menyspreu a la ciutadania" i "és la constatació d'un fracàs d'un model que aposta per la minoria que utilitza l'AVE i s'oblida de la majoria que utilitza Rodalies i Regionals", ha dit.
Alonso ha recordat al ministre que el 2009 es va signar un conveni del pla de Rodalies 2008-2015 que preveia la inversió e 4.000 milions dels que només se n'ha executat un 10%. "Els trajectes són més lents que el segle passat", ha dit abans de recordar que el dret a decidir implica "els drets de la gent i de tot allò que ens afecta dia a dia".
Resposta de Rull
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha respost a l'anunci del nou ministre de Foment afirmant que "no calen nous plans" per a Rodalies sinó "executar" les inversions compromeses. Des de Ciutat de Panamà, on el conseller participa en una missió empresarial d'Acció, Rull s'ha mostrat obert a concretar una reunió amb el nou ministre però ja ha avançat que li reiterarà que la "prioritat" per a Catalunya és el traspàs integral del sistema ferroviari. El conseller ha explicat que vol abordar amb el ministre qüestions "estratègiques" com l'estació de la Sagrera, el Corredor Mediterrani o actuacions a les carreteres. "Ara no és el moment dels titulars, sinó dels fets, i això passa per complir allò que es comprometen a fer", ha assegurat.
El conseller ha qualificat el primer contacte telefònic amb el ministre de "cordial i protocol·lari", en què es van abordar de l'aturada de l'Euromed a l'Aldea i de la necessitat d'invertir en la línia R15.
En aquest sentit, el conseller ha assegurat que Catalunya "ha passat de pantalla" i que, tan importants són les inversions com canviar el model de gestió. Així, ha avançat que explicarà al ministre que el traspàs íntegre és "possible" i que "serà millor" per als ciutadans de Catalunya.
A la sessió de control i en resposta a una pregunta del diputat d'En Comú Podem Fèlix Alonso, el ministre ha recordat que cada dia circulen a Catalunya 1.130 trens i ha assegurat que les modificacions dels horaris –per incorporar-hi els retards- "estan associades a noves infraestructures i inversions que estem fent". "No passa res per demanar disculpes públicament als qui es poden veure afectats per aquestes incidències", ha dit abans de recordar també que "per cada tren que té una incidència n'hi ha 1.129 que circulen i no en tenen".
En aquest marc ha assegurat que malgrat els problemes els ciutadans "segueixen confiant en aquesta circulació de trens" perquè al 2016 els viatgers d'Alta Velocitat han augmentat un 4,2%, mentre que a Rodalies ho han fet un 1,2%. Ha destacat que "el 40% de la inversió que fem a aquest país en Rodalies el fem a Catalunya". "Les infraestructures a Catalunya són una prioritat del govern d'Espanya i hi hem destinat 11.200 milions d'euros des del 2012, i aquesta legislatura seguirem impulsant especialment els ferrocarrils a Catalunya, als que també hem destinat ja 3.700 milions d'euros", ha dit.
De la Serna ha respost d'aquesta manera la intervenció d'Alonso, que ha assegurat que tots els problemes de Rodalies apunten a la manca d'inversió a la xarxa. El diputat d'En Comú Podem ha recordat que hi ha línies com la de Tortosa que acumulen 20 dies de retard aquest any, i li ha mostrat imatges de passatgers caminant per les vies. "Va ser un insult i un menyspreu a la ciutadania" i "és la constatació d'un fracàs d'un model que aposta per la minoria que utilitza l'AVE i s'oblida de la majoria que utilitza Rodalies i Regionals", ha dit.
Alonso ha recordat al ministre que el 2009 es va signar un conveni del pla de Rodalies 2008-2015 que preveia la inversió e 4.000 milions dels que només se n'ha executat un 10%. "Els trajectes són més lents que el segle passat", ha dit abans de recordar que el dret a decidir implica "els drets de la gent i de tot allò que ens afecta dia a dia".
Resposta de Rull
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha respost a l'anunci del nou ministre de Foment afirmant que "no calen nous plans" per a Rodalies sinó "executar" les inversions compromeses. Des de Ciutat de Panamà, on el conseller participa en una missió empresarial d'Acció, Rull s'ha mostrat obert a concretar una reunió amb el nou ministre però ja ha avançat que li reiterarà que la "prioritat" per a Catalunya és el traspàs integral del sistema ferroviari. El conseller ha explicat que vol abordar amb el ministre qüestions "estratègiques" com l'estació de la Sagrera, el Corredor Mediterrani o actuacions a les carreteres. "Ara no és el moment dels titulars, sinó dels fets, i això passa per complir allò que es comprometen a fer", ha assegurat.
El conseller ha qualificat el primer contacte telefònic amb el ministre de "cordial i protocol·lari", en què es van abordar de l'aturada de l'Euromed a l'Aldea i de la necessitat d'invertir en la línia R15.
En aquest sentit, el conseller ha assegurat que Catalunya "ha passat de pantalla" i que, tan importants són les inversions com canviar el model de gestió. Així, ha avançat que explicarà al ministre que el traspàs íntegre és "possible" i que "serà millor" per als ciutadans de Catalunya.