Digitalització
Els 3.000 milions de la revolució
El Govern central enceta Kit Digital, un programa d'ajudes a la digitalització de pimes i autònoms en el marc del Pla de Recuperació i Resiliència i el fons NGEU
"Aquest és l'inici d'una revolució a l'Estat espanyol". La secretària d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial i presidenta de Red.es, Carme Artigas, veu en la transició tecnològica de la petita i mitjana empresa un potencial de canvi estructural en el model productiu espanyol. En un entorn com el de l'Estat, on el 97% de les empreses són pimes – i el 94%, de fet, són microempreses – portar la transició digital fins als marges de l'estructura corporativa pren especial rellevància. Com lamenta la ministra d'Afers Econòmics i Transformació Digital del Govern de l'Estat, Nadia Calviño, només el 20% de les pimes de espanyoles té un lloc web, i menys del 15% compta amb un pla de transformació digital. "Espanya sol anar per sota del que li correspondria en la digitalització de la petita i mitjana empresa", afirma Calviño.
En aquesta conjuntura s'introdueix el programa Kit Digital, una inversió de més de 3.000 milions d'euros per ajudar en aquesta transformació al teixit productiu espanyol. El projecte s'emmarca en el Pla de Recuperació i Resiliència del govern de l'Estat, amb una dotació procedent dels Fons Next Generation EU, i neix com una oferta de subvencions per a l'adquisició de béns i serveis digitals, però també com un acompanyament de més d'un milió de petites i mitjanes empreses en l'adopció de solucions tecnològiques. La digitalització de la pime, segons Calviño, és "clau per a impulsar una recuperació justa que arribi a tots els ciutadans". Un primer muntant, d'uns 500 milions d'euros, es desplegarà enguany i fins 2022 per ajudar les empreses de menys de 50 treballadors, mentre que la resta anirà dirigit a la resta de pimes, i arribarà progressivament fins l'any 2023.
Calviño: "Espanya sol anar per sota del que li correspondria en la digitalització de la petita i mitjana empresa"
El ministeri ha escenificat aquest afany de "cohesió social i territorial" de la digitalització amb un acte de presentació simultani entre IFEMA i Fira de Barcelona – tot i que les autoritats han fet els seus parlaments des de la capital de l'Estat, i els aplaudiments sovint han començat a les butaques madrilenyes. Artigas, en aquest sentit ha valorat la importància, més enllà de les subvencions, d'articular una "xarxa de suport" per a les empreses beneficiàries – una xarxa que es manifesta en les oficines Acelera Pyme, uns espais de suport a la digitalització de la petita empresa gestionats per cambres de comerç i col·legis professionals de tot l'Estat espanyol. Fins i tot la presa de decisions inicials, l'arquitectura del programa, ha tingut present aquesta capil·laritat. Com destaca Calviño, Kit Digital s'ha modelat d'acord amb més de 900 propostes del teixit productiu – cosa que demostra, per la ministra, una "creixent consciència per part dels empresaris que el futur és digital".
Des dels espais territorials, els reptes que han donat forma al projecte del ministeri es reflecteixen en les qüestions i problemàtiques del dia a dia empresarial. Representants de l'oficina de la província de Burgos expliquen com la petita i mitjana empresa, fora de les grans ciutats, no troba talent, temps ni marge d'actuació per implementar les transformacions necessàries – unes transformacions que, com expressen des de l'oficina de Guipuzkoa, gestionada pel Col·legi d'Enginyers de la regió, afecten el model de negoci, els procediments interns i la relació amb els clients. La capil·laritat del programa, en aquest sentit, respon a l'heterogeneïtat de la pime espanyola – en mida, en propostes de valor, però també en aproximacions culturals al funcionament corporatiu. Artigas, de fet, ha volgut destacar la importància dels canvis culturals dins les empreses per "aprofitar al màxim el potencial de la digitalització". "Una empresa no pot transformar-se només amb productes i serveis, necessita acompanyament, perquè els canvis són profunds", conclou.
Aterrar el codi
El director de tecnologia i innovació de la patronal Pimec, Andreu Bru, valora el "minuciós treball" de Red.es i el ministeri en l'elaboració d'un pla que té la capacitat d'arribar, al detall "fins a les empreses més petites". El representant de l'associació empresarial comparteix amb Artigas l'apreciació sobre la democratització del potencial tecnològic. Segons la secretària, "avui dia, les empreses poden ser petites i tenir els mateixos avantatges que les grans". La transmissió tecnològica cap als entorns empresarials més petits, fins a autònoms i microempreses, suposa, segons els representants de les associacions empresarials i econòmiques del país suposen el principal repte que té al davant Kit Digital.
Serrallonga: "Tot allò que puguin fer les màquines acabaran fent-ho; les persones, al talent i al valor afegit"
Oferir solucions digitals per escalar petites empreses i autònoms té, més enllà de l'accés a les tecnologies, dos factors personals ineludibles: la confiança i la formació. Especialment en el món dels autònoms i els negocis amb models B2B. Les representants de les associacions d'autònoms, Elisabet Bach (Autònoms de Catalunya) i Celia Ferrero (ATA), reivindiquen una transició digital que "posi la persona al centre". "El factor clau de l'èxit és la confiança", afirma Ferrero, que troba especialment rellevant l'apropament de les solucions tecnològiques als models de negoci i necessitats concretes de les persones autònomes i empresàries beneficiàries de programes com Kit Digital. Facilitar l'accés a les subvencions, a més, passa a ser un gran factor d'èxit – "fer que les subvencions siguin fàcils de demanar i arribin abans", afirma Bach. En aquest sentit, el director general de Red.es, Albert Martínez Lacambra, reivindica la seva feina de digitalització. "Podria semblar que demanar una subvenció hagi de ser difícil, però el que estem fent amb Kit Digital és fer-ho fàcil".
La formació, i la comprensió per part d'autònoms i empresaris de quines necessitats tecnològiques té i com aplicar les solucions al seu negoci, és també necessària per a l'aplicació d'aquest procés. Segons Eduardo López-Puertas, director general d'IFEMA, "val poc tenir el model de negoci i la tecnologia si no tenim qui el pugui gestionar". Més enllà de les subvencions per compres, doncs, Ferrero demana que ajudes com Kit Digital "no acabin amb la subvenció, incorporin un acompanyament". Al cap i a la fi, com destaca el director general de Fira de Barcelona Constantí Serrallonga, "tot allò que puguin fer les màquines acabaran fent-ho; les persones, al talent i al valor afegit".
Digitalitzacions plurals
"No tots els aspectes de la transformació digital s'aplicaran a totes les empreses, però sempre trobarem aspectes a transformar", afirma Jordi Fernàndez, director d'organitzacions i sistemes d'Ehlis, empresa especialitzada en la distribució de material i serveis de ferreteria. En aquest sentit, Kit Digital ofereix a les empreses beneficiàries ajudes per implementar processos diversos, des del desenvolupament web fins a la gestió de xarxes socials, passant per l'analítica de dades, la ciberseguretat o la Business Intelligence. El Govern oferirà a les pimes demandants un catàleg de productes i serveis – una tasca on prenen especial rellevància, com afirma Artigas, els "agents digitalitzadors", els proveïdors de productes i serveis, que també poden ser participants del pla digital.
Artigas: "La tecnologia ens permetrà fer quelcom que les empreses de l'Estat tradicionalment han fet malament: escalar"
Per Eduard Ferregüela, responsable de TIC de la cadena de cafeteries Tupinamba, destaca que, més enllà dels processos externs, l'organització interna de les companyies guanya molt amb a la digitalització. A les oficines de la seva empresa, els projectes digitals han conduït a una millor identificació de la documentació – la seva procedència, situació i destinació – quelcom que, afirma, genera un "treball més eficient, ràpid i controlat". La CEO de l'empresa de reformes d'edificis 4Ark, Verónica Giró, coincideix en aquesta apreciació, tot relatant com "abans de la digitalització era gairebé impossible tractar totes les dades necessàries per a portar terme el negoci". Les pimes de l'entorn, així, observen el caràcter múltiple dels processos de transformació digital, que poden arribar a totes les operacions d'una companyia.
Les diverses eines digitals a què els empresaris i directius han tingut accés a l'hora d'aplicar tecnologia als seus processos han donat, afirmen, uns "resultats absolutament satisfactoris". Des de l'augment de vendes fins a una millor organització interna, l'adaptació als canals digitals ha servit per millorar substancialment els resultats – i esperen seguir fent-ho en el futur. Segons Ferregüela, de fet, la digitalització ha suposat "posar les bases per al futur creixement" de la seva companyia. En aquest sentit, la secretària d'estat celebra els nous horitzons de creixement de la pime espanyola que obre Kit Digital com a eina de reconversió tecnològica. "La tecnologia ens permetrà fer quelcom que les empreses de l'Estat tradicionalment han fet malament: escalar", conclou.