Josep Mateu, president del Racc | Racc

Economia

El 74% dels usuaris de patinet admet circular per la vorera a Barcelona tot i estar prohibit

El 24% dels usuaris a la capital i accessos se salten el semàfor, el 14% no respecta el pas de vianants i el 12% circula contra direcció, segons el Baròmetre Racc

El Racc ha presentat el seu 4t Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos, un estudi que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres VMP (Vehicles de Mobilitat Personal) per la ciutat i també al voltant de la capital catalana. El baròmetre té com a objectiu monitorar l’ús que se’n fa, visualitzar els seus avantatges i problemes, així com intentar donar llum a les fortaleses i amenaces del seu ús.

Més info: El Racc celebra l'impuls del Servei Català de Trànsit en la formació per als usuaris de patinets

Per elaborar aquest estudi, el Racc ha fet 800 enquestes a usuaris d’aquesta tipologia de vehicles i 4.530 observacions del comportament d’usuaris de patinets i VMP a Barcelona i els seus accessos. Pel que fa a la mobilitat d’aquest mode de transport, els desplaçaments en bicicleta i VMP guanyen pes els darrers anys, però no arriben al 4% dels desplaçaments a Barcelona.

Entre altres conclusions, l'estudi apunta que un 74% dels usuaris de patinet de Barcelona reconeix haver circulat per la vorera amb el VMP en marxa, tot i estar prohibit. El 70% reconeix haver circulat per la xarxa bàsica (carrers de 50 km/h amb una alta intensitat de trànsit), també prohibit. Aquestes infraccions només han disminuït un 1% respecte al baròmetre del 2023.

En concret, l’usuari és una persona jove: el 73% dels enquestats té entre 16 i 35 anys. Aquests usuaris fan servir el patinet per anar a treballar i a estudiar, principalment. El 80% dels usuaris dels accessos de Barcelona utilitzen el patinet més de 4 dies a la setmana (a Barcelona, el 41%). A Barcelona ciutat, la gran majoria de les persones consultades (91%) afirma que abans de desplaçar-se en VMP ja optava per altres mitjans sostenibles (transport públic, a peu o en bicicleta).