• Economia
  • A la feina la tecnologia ha vingut per quedar-se

A la feina la tecnologia ha vingut per quedar-se

Les noves eines tecnològiques són el principal vector de canvi d'un mercat laboral on cada cop es valoraran més les aptituds tècniques i personals per davant dels títols acadèmics

Les empreses cobreixen més talent que no pas llocs de treball
Les empreses cobreixen més talent que no pas llocs de treball
Pau Garcia Fuster
07 de Març de 2016
Act. 07 de Març de 2016
"El futur ja és aquí. La tecnologia ha vingut per quedar-se". D'aquesta manera ha començat aquest dilluns la presentació de l'estudi d'Adecco sobre El Futur del Mercat de Treball que s'ha celebrat a les instal·lacions de Barcelona Activa. La directora de Serveis d'Adecco, Núria Rius, també ha admès que la ràpida evolució tecnològica "genera canvis, i això fa por. Sentim l'amenaça que les màquines ens substitueixin. Però ens hi hem d'adaptar, i això és una decisió personal". L'estudi d'Adecco analitza a través de l'opinió qualitativa de 40 experts en recursos humans quines són les tendències laborals del mercat de treball espanyol. I per si a algú encara li quedava algun dubte, conclou que la tecnologia s'erigirà en el principal factor de canvi.

Els sectors del futur
Núria Rius ha presentat els sectors que l'estudi detecta com els principals generadors d'ocupació a Espanya els pròxims 10 anys. El tecnològic (92,5%) encapçala la llista per davant del de Turisme i Oci (80%) i Salut i benestar (75%). Per contra, els sectors que es presumeixen menys favorables a generar ocupació són els de l'Administració Pública (2,5%), l'Educació (7%), la Seguretat i Forces Públiques (12,5%) o l'Agricultura (17%).

Rius ha recordat les previsions de la UE que asseguren que fins al 2020 la tecnologia generarà 900.000 llocs de treball al Vell Continent. "La tecnologia ajuda a que puguem ser més competitius. L'evolució de qualsevol país dependrà de la seva capacitat per generar béns i serveis d'alt valor afegit", indica.

Pel que fa a altres sectors prometedors, com el del turisme i l'oci, Rius destaca que "el creixement de llocs de treball vindrà perquè cada cop requerim més oci i rebem més turistes, que ja no vénen només a l'estiu". Per la responsable d'Adecco, "hem de ser capaços d'atreure un turista de més poder adquisitiu i generar més valor per cada visita".



En el sector salut, el conegut i constant envelliment de la població se sumarà a la creixent preocupació pel benestar mental i físic a l'hora de generar noves oportunitats laborals.

Els perfils més buscats
L'estudi d'Adecco també constata, segons explica Núria Rius, que "molts experts en Recursos Humans no troben una bona adequació entre el que busquen i els candidats que entrevisten". Els perfils professionals estan canviant, "necessitem més especialització i tecnicisme", apunta. Alhora, les empreses constaten que "hi ha una formació massa teòrica a les universitats que provoca un gap entre el que ofereixen i el que busquen les empreses".

Rius afegeix que cada cop "es busquen més competències, habilitats i aptituds". Al capdavall, l'evolució tecnològica fa imprevisibles els llocs de treball concrets que existiran a 10 o 20 anys vista. Amb aquesta premissa clara, però, l'estudi identifica tres grans àrees de futur pel que fa a perfils més buscats.

El primer evidentment, fa referència a perfils tecnològics. "Hi ha un dèficit important de persones amb coneixements digitals que es pot fer més gran per la velocitat de la tecnologia", avisa Rius. Enginyers, informàtics, analistes de big data i especialistes en xarxes socials tenen bones perspectives. "Amb la tecnologia tenim accés a gran quantitat d'informació ràpidament. La informació els surt per les orelles a les empreses i no són capaces de digerir-les", evidencia Núria Rius. Algú ho ha de processar perquè les empreses "puguin prendre decisions amb coneixement de causa".

El segon àmbit amb futur és el del tracte amb les persones. "Els coachs apareixen cada cop més per facilitar el desenvolupament de les persones, també dins de les empreses", constata Núria Rius. El benestar dels treballadors importa cada cop més a les companyies i els empleats, generant bones oportunitats laborals.

Finalment, tots els perfils relacionats amb les vendes seguiran gaudint de bona demanda. "Totes les empreses han de vendre", constata Rius. Tot i així, l'estudi d'Adecco apunta que "passem de venedors tradicionals a comercials que han de ser molt bons comunicadors, amb interlocucions a altres nivells". Així doncs, els comercials requeriran un coneixement molt bo del producte i, també, del seu client. "Ja no vas amb el catàleg, el costumer intimacy permet construir una solució a mida del client que li aporti valor", resumeix Núria Rius.

Les habilitats més demanades
"Al 2020 caldran habilitats transversals en qualsevol posició de la companyia, això facilitarà les seves sinergies", indica la responsable d'Adecco. "Ara fem entrevistes de feina competencials per anar més enllà de les dades del currículum", assegura. "Com a avaluadors es busca veure què sap fer algú, però sobretot què vol fer".

Capacitats de col·laboració, de treballar en equip o de gestió del canvi guanyen protagonisme en un mercat laboral on cada cop són més freqüents els entorns internacionals, havent de gestionar diferències culturals i idiomàtiques.

"Cal flexibilitat i adaptació, així com sobreposar-se a la frustració", diu Rius. "Les noves generacions són les del clic, les tenir-ho tot al moment, i els costa superar la frustració de no aconseguir-ho", alerta.

Els criteris de selecció
"Les habilitats personals, coincidir amb els valors de l'empresa, les actituds, les competències i les habilitats tècniques seran el que més es tindrà en compte", diu Rius. Per contra, l'estudi d'Adecco deixa clar que a l'hora de contractar algú cada cop es valorarà menys "l'experiència, la formació acadèmica o els títols".