Acció i el Port de Barcelona fan les Amèriques
Catalunya busca oportunitats comercials a Panamà i Cuba per augmentar el seu pes econòmic a la zona
El conseller Baiget després de visitar les obres d'ampliació del Canal ha expressat que "la globalització se sustenta, sobretot, gràcies al transport per via marítima i el Canal de Panamà és un eix bàsic". En aquest sentit, Baiget ha destacat la importància del mercat de l'Amèrica Central, amb una població de 60.000 persones i "en plena expansió", un fet que, segons el conseller, "obre moltes possibilitats" per a les empreses catalanes. "Es tracta d'una països que tenen pocs serveis, poca indústria i ho importen pràcticament tot, per tant hi hem de ser presents i augmentar la nostra influència i pes econòmic", ha reblat Baiget.
De la seva banda, el conseller Rull ha volgut destacar la situació estratègica del Port de Barcelona com a "punt d'aturada intermèdia entre el Canal de Suez que permet la connexió i comunicació entre Àsia i Europa". Precisament, Rull considera molt important aquesta missió empresarial per "posar en valor la importància estratègica de Catalunya i buscar noves oportunitats".
En aquest context i en ple procés sobiranista, el conseller Rull ha apuntat que aquesta missió comercial, en la seva vessant institucional, també serveix per traslladar un missatge "clar" a nivell internacional: "Catalunya és una opció seriosa, solvent, previsible i sòlida".
L'ampliació del Canal de Panamà
L'ampliació del Canal de Panamà s'inaugurava el passat 26 de juny de 2016 –amb dos anys de retard- després de gairebé set anys d'obres i la participació d'uns 40.000 treballadors de 79 nacionalitats diferents. Les noves rescloses, que connecten l'oceà Atlàntic amb el Pacífic, permeten el pas de vaixells de gran envergadura –de fins a 14.500 contenidors, el triple de la càrrega que es podia transportar fins ara- i tenen unes dimensions de 427 metres de llarg i 55 d'ample.
L'obra d'enginyeria la va construir el Grup Units pel Canal (GUPC), liderat per l'empresa espanyola Sacyr, que l'any 2009 va signar un contracte de 3.118 dòlars. Amb tot, les obres van tenir un sobrecost important i, finalment, el projecte va acabar costant un total de 5.250 milions de dòlars.
Sergi Ametller, cap d'obra Electromecànica per a l'expansió del Canal de Panamà, ha fet una explicació davant dels empresaris i autoritats catalanes i ha destacat les grans dimensions de l'obra. Segons Ametller, la quantitat de formigó utilitzat per l'ampliació del canal equival a dues piràmides de Keops, l'acer de reforç seria equivalent a 27 torres Eiffel, mentre que les 16 comportes que s'han col·locat per controlar el pas dels vaixells equivaldrien cadascuna a un edifici de vint plantes. Un dels trets diferencials del nou carril del Canal és, segons Ametller, que tot i que els vaixells que poden passar-hi porten el triple de càrrega, "les noves recluses permeten que es consumeixi un 7% menys d'aigua en cada operació".
Els vaixells poden trigar entre 10 i 12 hores a creuar tot el Canal de Panamà i, segons ha apuntat Ametller, cada any poden arribar a circular per aquesta via fins a 14.000 naus.