• Economia
  • El dijous més difícil de l’Aeroport del Prat

El dijous més difícil de l’Aeroport del Prat

La coincidència de la vaga de taxistes amb el conflicte dels treballadors del control de seguretat posa a prova els nervis dels passatgers

Les cues al control de seguretat de l'Aeroport del Prat s'estan fent habituals | Alex Recolons (ACN)
Les cues al control de seguretat de l'Aeroport del Prat s'estan fent habituals | Alex Recolons (ACN)
ACN
Barcelona
27 de Juliol de 2017
Act. 27 de Juliol de 2017

L'Aeroport del Prat s'exposa aquest dijous a una jornada complexa per la coincidència de la vaga de taxistes amb les previsibles cues als controls de seguretat. Elite Taxi ha convocat una aturada de 24 hores que ha començat a les sis del matí, amb la qual vol exigir a Foment que compleixi la limitació de nombre de llicències VTC, concedint-ne només una per cada 30 llicències de taxi. Tot i que els taxistes consensuaran les accions de protesta a primera hora del matí, Elite ha difós per les xarxes socials una imatge on avança la voluntat de "col·lapsar" l'Aeroport del Prat, el Port de Barcelona i l'estació de Sants, en una acció que ha batejat com a Operació De la Serna, en referència al ministre de Foment. Les protestes s'espera que coincideixin amb una nova jornada de cues als controls de seguretat d'aquells viatgers que han d'agafar un vol, a causa de l'enquistament de la negociació entre els vigilants i la direcció de l'empresa concessionària del servei, Eulen.

Tot i que inicialment els taxistes havien especulat amb convertir l'aturada d'aquest dijous en una vaga indefinida, finalment només preveuen fer l'aturada durant 24 hores. Els treballadors han deixat d'estar operatius a les sis del matí, però serà al voltant de les vuit quan es celebraran assemblees al Port i a l'Aeroport per decidir quines seran concretament les accions de protesta. En el punt de mira hi ha aquestes dues infraestructures, però també l'estació de Sants, Mercabarna, el nus del Llobregat i el nus de la Trinitat.

Novament, amb la mobilització volen reclamar que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, els rebi per negociar la regulació dels conductors VTC (vehicle de transport amb conductor), i garantir el compliment de la llei que estableix una autorització d'aquests vehicles per cada 30 llicències de taxi. Els taxistes defensen que aquesta limitació és necessària per frenar l'activitat de plataformes com Uber i Cabiby, que consideren competència deslleial.

El sector fa setmanes que reivindica ser escoltat, i en aquesta línia anteriorment ja ha convocat nombroses aturades i mobilitzacions. Aquest dimecres, a menys de 24 h per l'inici de la vaga, una setantena de treballadors han entrat per la força al Departament de Territori i Sostenibilitat, on han fet una ocupació durant més de tres hores. L'acció ha coincidit amb una reunió que mantenien representants del sector amb el director general de Transports, Pere Padrosa, per preparar la reunió de la taula del Taxi de la setmana que ve.

Estancament per resoldre el conflicte del control de seguretat

D'altra banda, aquest dijous es podria convertir en la quarta jornada consecutiva de llargues cues per superar el control de seguretat de l'Aeroport del Prat. L'acumulació de gent, amb esperes que voregen les dues hores en el pitjor cas, s'està produint enmig de les negociacions que mantenen els vigilants i la direcció d'Eulen –empresa concessionària del servei- respecte la vaga anunciada pel 4 d'agost. Unes negociacions que a hores d'ara es troben estancades perquè els treballadors exigeixen que Aena s'assegui a la taula de mediació, mentre l'ens aeroportuari s'hi oposa en rodó perquè situa el conflicte estrictament entre la plantilla i l'empresa privada.

Els treballadors d'Eulen justifiquen la convocatòria de vaga perquè denuncien que tenen menys efectius dels que consideren necessaris i reclamen millores en les seves condicions de feina. Asseguren que per culpa de la manca de personal estan sotmesos a una càrrega de treball "insostenible" que els genera esgotament físic i psíquic. Per tot això, han convocat la vaga indefinida, que preveu aturades intermitents tots els divendres, diumenges i dilluns.

El fet que les negociacions prèvies a la vaga estiguin en marxa ha provocat que s'acusi als treballadors d'estar fent aquesta setmana una vaga encoberta per provocar el col·lapse als controls de seguretat. Els empleats, però, insisteixen que estan aplicant de forma estricta el seu conveni i apunten que posen "més cura" al control de cada passatger.