Alexia Putellas ha guanyat dues Pilotes d'Or i és el gran referent del FC Barcelona | @alexiaputellas

Economia

Lideratge en femení: Alexia Putellas, la cap somiada pels més petits a Catalunya

La cantant Aitana i el tenista Carlos Alcaraz lideren a l'Estat, segons l'estudi d'Adecco, que indica que el 60% dels enquestats vol treballar amb robots

Els catalans d'entre 4 i 16 anys somien tenir la futbolista Alexia Putellas com a cap de la seva futura feina. És una de les conclusions de l'enquesta anual d'Adecco Què vols ser de gran, que enguany ha arribat a la seva divuitena edició. Aquest estudi analitza els referents dels més menuts, així com les professions a què volen dedicar-se i quines són les notícies d'actualitat més importants al món per ells.

Més info: Pot una empresa recuperar la il·lusió dels oficis en risc de desaparèixer?

De fet, Putellas lidera la llista catalana tant de nens i de nenes, però al rànquing espanyol es col·loca segona en categoria femenina, amb un 8,9% dels vots. Només la supera la també catalana Aitana, amb un total del 10,6%. Casualment, la futbolista del Barça és l'única personalitat famosa que apareix també al top 10 dels nois, tot i que ho fa en desena posició (1,9%). En el cas de les dones, no hi cap referent masculí conegut. L'únic home que es cola entre els 10 més votats és "el meu pare", amb un 2,8% que li atorga la setena plaça.

La classificació femenina compta amb tres representants catalanes a les quatre primeres posicions. Concretament, llueix així: Aitana (10,6%), Alexia Putellas (8,9%), la meva mare (7,3%), Rosalía (6,1%), un amic / amiga (5,6%), la meva professora (5%), la princesa Leonor (3,9%), el meu pare (2,8%), l'astronauta Sara García (2,2%) i la reina Letizia (2,2%).

Els caps preferits pels nens segons cada comunitat | Adecco

En el cas dels nens, el top 3 està molt clar. Carlos Alcaraz és el líder (8,4%), seguit d'un amic / amiga (7,8%) i Ibai Llanos (7,1%). L'entrenador del Reial Madrid, Carlo Ancelotti, és el quart (6,5%). Hi ha empat tècnic per la cinquena i sisena plaça entre pare i mare (tots dos acumulen un 5,8%), i Leo Messi queda tot just darrere (3,2%). Un 2,6% dels vots són per si mateixos, la mateixa quantitat que s'emporta l'artista Saiko. Finalment, com dèiem, Alexia Putellas tanca la llista dels deu més votats (1,9%).

La tecnologia, el sector somiat per la generació alfa

Preguntats sobre què volen ser de grans, els enquestats ho tenen clar: dedicar-se a la robòtica i la tecnologia. El 69,6% dels nens estarien "encantats" de treballar al costat d'un robot, mentre que aquesta idea no convenç tant a les nenes (48%). Entre les opinions desfavorables a tenir de company de feina una màquina, els més repetits són: "els robots no tenen sentiments com les persones", "els robots em fan por", "si es descontrolen, els robots poden provocar una guerra com a les pel·lícules" o "només treballaria amb robots si jo fos la cap". 

En aquest sentit, el 26% dels participants considera que no pot concebre les professions més demandades del futur, ja que encara no existeixen. Un 31,5% aposta per l'existència d'oficis distòpics, com ara cuidadors/es de robots, conductors/es de cotxes voladors, domadors/es de robots o policia virtual, entre d'altres.

Un 6,4% dels enquestats creu que el futur passarà per l'exploració espacial i es crearan feines com netejadors de la Lluna o arquitectes en altres planetes

Un 17,1% creu que les professions del futur estaran relacionades amb la tecnologia actual, entre la qual s'inclouen l'Internet o la IA, malgrat ser un invent recent amb molt potencial. A més, un 6,4% pensa que el futur passarà per l'exploració espacial i es crearan feines com netejadors de la Lluna, provador de naus espacials, exploradors de nous planetes o arquitectes per construir cases en altres planetes.

Pel que fa als trets més importants a l'hora de buscar feina, els nens i nenes aposten per la personalitat com la característica més important (27,4%), seguida per la capacitat de treballar en equip (19,1%) i l'actitud envers la seva feina (15,6%). Això sí, per ells és fonamental que la seva empresa estigui relacionada amb el que estudiaran (15,5%) i que tingui la mida adequada a les seves preferències (15,2%). El 14,9% també valora especialment la reputació de la companyia.

El conflicte de Gaza, la notícia de l'any

En un any en què hi ha hagut molta informació de rellevància, els infants d'entre 4 i 16 anys escullen la guerra de Gaza com la notícia més impactant, amb un 12,8% dels vots. És clarament el tema més votat, amb gairebé vuit punts de diferència sobre la segona temàtica, que és el doble concert de Taylor Swift al Santiago Bernabéu (4,9%). L'incendi del barri de Campanar a València tanca el top 3, amb un 4,6% dels vots, seguit per la victòria a la Champions League del Reial Madrid (3,4%) i el posterior fitxatge del futbolista Kylian Mbappé pel conjunt blanc (2,4%).

Més info: Les professions digitals més cotitzades de Catalunya

Tot i que no han concentrat tants vots, també s'han mencionat altres qüestions com la fi de la sequera, l'arribada d'un nou germà o germana a la família, la victòria de l'Athletic Club a la Copa del Rei, el mediàtic judici del cuiner Daniel Sancho a Tailàndia per l'assassinat d'Edwin Arrieta, la guerra a Ucraïna, la victòria del FC Barcelona femení a la Lliga i a la Champions, el petó no consentit de Luis Rubiales a la futbolista Jenni Hermoso o les seves pròpies vacances.