Alfonso Alcántara és un reconegut conferenciant i motivador amb més de 30 anys d’experiència | Gabriel Cazado

Economia

Alfonso Alcántara: “Tots som conferenciants des del nostre propi púlpit a les xarxes socials”

El conferenciant i motivador que combina “rigor i humor” reivindica la importància de construir una marca personal en l'era digital

Alfonso Alcántara, nascut a Córdoba, és un destacat conferenciant i motivador amb més de 30 anys d’experiència i una de les 10 persones més influents en l’àmbit empresarial a Espanya, segons Forbes. Amb un estil que fusiona “rigor i humor”, ajuda a empreses i professionals a millorar la seva vida laboral. Graduat en Psicologia i especialitzat en lideratge, Alfonso centra la seva feina a incrementar la motivació i la satisfacció laboral. Com a fundador de Yoriento, un portal que ofereix consells per avançar en la marca personal i la influència online, ha transformat la seva carrera cap a les conferències motivacionals. Actualment, lidera Supermotivació, una llista de correu amb més de 10.000 subscriptors, on comparteix estratègies sobre motivació, lideratge, productivitat i treball en equip. Ens rep un dia abans de la seva intervenció a Cornellà Creació, per discutir la motivació en l'era de la intel·ligència artificial i el seu impacte en l’entorn empresarial.

Com vas aconseguir transformar la teva carrera de psicòleg en una trajectòria com a conferenciant reconegut?

Vaig acabar la carrera i vaig començar on sóc actualment per atzar. Sempre he cregut que era bo en psicologia, ja que vaig ser el número u de la meva promoció, però no tenia clar cap a on dirigir-me. Per això, vaig fer un curs d'orientació professional. A través d'aquesta experiència, vaig descobrir que les persones se sentien motivades per la meva manera de comunicar, sempre amb rigor i humor. Transmetre idees i propostes amb un toc d'humor pot transformar completament la dinàmica de treball. Com deia Oscar Wilde: “Si has de dir la veritat a la gent, fes-los riure o et mataran”.

A les meves conferències, quan parlo amb directius començo amb reflexions com: “Un directiu sempre busca el canvi... però el dels altres”. Aquesta frase no només trenca el gel, sinó que també recorda que tots som professionals i compartim els mateixos reptes i motivacions.

I en aquest viatge, les xarxes socials juguen un paper clau...

Sí, avui dia cada un de nosaltres no només és un comunicador quan ens conviden a parlar, sinó que també podem crear la nostra pròpia marca i emprendre els nostres projectes. Tots som conferenciants des del nostre propi púlpit a les xarxes socials. La clau rau en com enfoquem les nostres conferències, els nostres tuits, les publicacions a LinkedIn, etc. El gran avantatge de les xarxes socials és que ens permeten donar visibilitat i valorar allò en què realment som bons, fins i tot quan nosaltres mateixos no ho sabem.

"El gran avantatge de les xarxes socials és que ens permeten donar visibilitat i valorar allò en què realment som bons, fins i tot quan nosaltres mateixos no ho sabem"

La teva marca personal, Yoriento, neix gràcies a l'impacte de les xarxes socials?

Al principi, jo era simplement psicòleg i ja havia publicat un parell de llibres abans de l'arribada de les xarxes socials. Donava cursos i conferències, però quan van aparèixer les xarxes socials, em vaig preguntar: "Què faig ara?" Vaig començar a comunicar i a compartir continguts dels meus llibres, frases i humor. D'aquesta manera, vaig començar a construir la meva marca personal.

Quan vaig entrar a Twitter, volia utilitzar el nom "Alfonso Alcántara", però el sistema no em deixava, ja que només es podien fer servir 15 caràcters. Així que vaig haver de pensar en un nom més curt. En aquell moment, hi havia una campanya de Yoigo, una companyia de telefonia, i em va inspirar a crear el nom Yoriento. Així va néixer la meva marca. Aquest nom va sorgir d’un procés en què, com a psicòleg, elaborava contingut, m'introduïa a les xarxes socials i, davant la limitació del nom, vaig trobar una solució creativa. Finalment, vaig traslladar Yoriento a LinkedIn, i així va continuar el meu viatge.

Amb més de 230.000 seguidors a xarxes socials, la teva marca personal s'ha tornat molt influent. Quin consell donaries als professionals que estan intentant construir la seva pròpia marca en l'entorn digital?

Primer de tot, l'especialització. Has de tenir clar en què ets bo, què vols que valorin de tu, què vols aconseguir, vendre o comunicar. Després, ve la gestió dels continguts, que han de ser útils, interessants o divertits i per últim el model de negoci. Jo sempre començaria pel nom, perquè aquesta va ser la lliçó que vaig extreure de la meva experiència. El nom t'enfoca de manera immediata en una especialització i marca una direcció clara des del principi. 

I davant de la ràpida evolució de la tecnologia i la intel·ligència artificial en el món laboral, quines habilitats consideres que seran imprescindibles per als professionals del futur?

La polivalència. Però la polivalència no és el contrari de l'especialització. De fet, ser polivalent significa tenir la capacitat d'especialitzar-se ràpidament. Moltes vegades s'utilitza la paraula polivalent com a sinònim de saber moltes coses, però no és així. La polivalència implica tenir habilitats transversals, com si fossin eines versàtils, claus angleses, que permeten aprendre altres coneixements especialitzats de manera més ràpida com els idiomes, el networking o la programació.

Alfonso Alcántara és un reconegut conferenciant i motivador amb més de 30 anys d’experiència | Cedida

I per aconseguir convertir-te en un “superprofessional”, com es titula el teu llibre?

Cal crear tantes marques com productes tinguis. La marca és estar present a la ment dels clients als quals vols vendre, de manera que quan pensin en Yoriento, pensin en Alfonso. Si pogués tornar enrere, no hauria trigat trenta anys a arribar fins aquí; hauria començat molt abans, fins i tot durant la carrera. Hauria reflexionat sobre a què em volia dedicar i no ho hauria deixat a l'atzar. M’hauria assegut a analitzar quines línies professionals m’agradaven i quines eren més rendibles perquè la vocació no s’espera, es cultiva, i sempre amb un model digital en ment. 

"Cal crear tantes marques com productes tinguis. La marca és estar present a la ment dels clients als quals vols vendre, de manera que quan pensin en Yoriento, pensin en Alfonso"

Quin paper consideres que té la influència digital?

El model digital és com la part de darrere d'un cotxe; sempre hi és, encara que no el miris constantment. No importa si hi ha algú assegut o no, la part de darrere sempre està present. Així, cal tenir clar que qualsevol cosa que facis ha de tenir en compte aquest model digital, encara que no sigui el focus principal.

Després d’aquesta reflexió, quins són els teus pròxims objectius?

L'objectiu és escalar els meus continguts. Vull convertir-me en un referent professional per a moltes persones, que cada setmana llegeixin el que comparteixo i valorin les meves aportacions. Això és el que busco amb la membresia: crear un club, motivadores.club, on la gent pugui formar part de la meva comunitat i seguir el meu treball de manera constant.

Aquí tens clar l'especialització i la gestió dels continguts, però com definiries el teu model de negoci?

És una pregunta interessant perquè estic en plena reflexió sobre aquest tema. Crec que, amb tota l'experiència professional que tinc, el meu objectiu hauria de ser transmetre aquest coneixement d'una manera senzilla i rendible. Ara mateix estic valorant quin model seguir, si adreçar-me a un grup més reduït de persones que paguin més i oferir un servei més selecte i prèmium, o bé obrir-me a un públic més ampli amb un preu més assequible. Aquesta és la reflexió en què estic immers.