Amazon sobrevolarà Barcelona?
Amb l'enlairament de les vendes del comerç electrònic i l'arribada del gegant americà a Catalunya, les empreses de missatgeria estudien començar a utilitzar drons el 2018
El gegant americà de l'ecommerce, que està construint un nou centre logístic al Prat de Llobregat de 63.000 quadrats, que donarà feina a més de 1.500 persones i que començarà a distribuir paquets a partir del 4 d'octubre, ja ha iniciat la seva aventura aèria a la ciutat anglesa de Cambridge. Fonts d'Amazon apunten que els primers enviaments amb drons estan servint a la companyia per "testar, aprendre i millorar, si cal, aquest tipus de lliuraments". Amb tot, caldran canvis en la regulació per tal d'estendre aquest servei a altres països.
Drones per agilitzar els enviaments
Les vendes a l'entorn digital han experimentat un fort creixement en els últims anys i això ha contribuït a saturar el sector logístic, que no està preparat pel gran volum d'enviaments a particulars que tenen lloc durant els dies de més feina. En aquest sentit, la catalana Ara Vinc, que s'encarrega dels enviaments d'Amazon a través de la seva filial Instapack, estudia incorporar drons per a la flota de recursos que disposa la companyia per agilitzar els enviaments.
"Deixant de banda el repte que suposa els canvis en la legislació vigent, l'enviament de paquets amb drons podria ser una realitat a Barcelona cap al maig del 2018", assegura Ribera. "Tot i que el volum de lliuraments és més gran a Madrid, volem començar per Catalunya", afegeix.
No obstant això, el director general d' Ara Vinc destaca que el servei de lliurament amb drons "és més adequat per a fer arribar paquets en zones disseminades i indrets de difícil accés". Tal com assegura Ribera, "el cost d'enviar un dron a una d'aquestes zones és més barat que el de fer-hi arribar una persona".
Xavier Rivera, professor de l'Escola Superior de Comerç i Distribució (Escodi) també s'expressa en aquest sentit: "Els drons són la solució per a fer arribar els paquets a pobles amb molta dispersió; la companyia DHL ja en fa servir en alguns punts del Canadà".
Des d'Amazon no avancen quines seran les ciutats escollides per expandir l'enviament de paquets a través de drons. Amb tot, fonts del grup recorden la seva aposta per la capital catalana: "Serveis com el lliurament Prime Now, que garanteix l'arribada de paquets en una hora, s'han llançat a Barcelona abans que a moltes altres ciutats europees com Roma o Viena".
Comprar, pagar i rebre una comanda en menys d'una hora
Però intentar trencar la barrera del temps té un preu. Prime Now dona als clients d'Amazon la possibilitat de rebre a casa els articles una hora després de ser comprats. Aquesta opció, disponible a Barcelona i a municipis propers com Sant Cugat del Vallès o el Prat, té un cost de 5,90 euros. Els consumidors també poden rebre les seves compres al cap de dues hores de forma totalment gratuïta.
"Els lliuraments en poques hores són concepte de valor afegit i l'usuari el paga", explica el professor de l'Escodi. "De vegades és en el preu final del producte, afegint un preu pel transport o pagant una quota anual per ser membre d'un club, com fa Amazon", detalla.
Mentrestant, el sector logístic denuncia el caos que genera el transport per carretera de vendes online a particulars, que queda saturat quan es produeixen pics de feina com en la campanya del Black Friday o durant l'època de Nadal, on companyies com Ara Vinc i MRW baten rècords d'entregues.
Abans els drons no arriben, Rivera suggereix altres solucions: "Veurem un creixement del concepte box; un armari on podràs anar a recollir els paquets quan tu vulguis". Aquest servei ja existeix de la mà d'Amazon Lockers. La companyia espanyola de correus, per la seva banda, ha llançat els serveis CityPaq i Homepaq.