Startup
Esperant que Apple obri les portes del cel
Les startups reivindiquen el seu rol com a “vectores de creixement empresarial i social”
Ajudar els usuaris a resoldre una necessitat amb la qual mai s'hi havien trobat, anticipar-les o incorporar les preocupacions generals de la societat, com la sostenibilitat o el consum local, són algunes de les receptes que reivindiquen les startups per aprofitar les eines que ofereix l'economia digital i el seu desenvolupament. En el marc d'una taula rodona que va tenir lloc a la XXXII Trobada Empresarial al Pirineu a la Seu d'Urgell, les firmes tecnològiques van defensar el seu paper de "vectores de creixement empresarial i social" en un context marcat per l'acceleració de la digitalització i l'anhel de l'arribada dels fons europeus Next Generation. La taula rodona la va presidir Mario Teijeiro, director d'StartmeUP de la consultora Deloitte.
"He nascut i crescut en aquesta ciutat [La Seu d'Urgell] i em vaig trobar amb un problema. Volia fer un vídeo dels meus fills i no trobava contingut en les imatges". Les paraules senzilles de María Fierro, Chief Finance Officer (CFO) de Vilynx, serveixen per explicar un viatge tan transcendent com fundar una empresa l'any 2011, iniciar una ronda de finançament quatre anys després i ser adquirida per la multinacional Apple el febrer de 2020, a les portes de la pandèmia. Fierro recorda aquells moments previs al tancament de l'operació. "Estàvem nerviosos esperant la trucada. Al final va bé i Apple ens va obrir les portes del cel, però si no funcionava, havíem d'estar disposats a donar la volta a tot el nostre concepte de negoci". Vilynx s'ha especialitzat en l'anàlisi de vídeos per entendre'n el contingut, fent ús d'intel·ligència artificial. En aquest cas, i com va comentar Fierro, "la compra de grans companyies és una opció per continuar creixent".
Fierro: "Apple ens va obrir les portes del cel, però si no funcionava, havíem d'estar disposats a donar la volta a tot el nostre concepte de negoci"
Créixer en ple confinament amb un nou concepte d'entrenament a casa. És la iniciativa que va portar a Volava a ser considerada com el 'Netflix del fitness a casa'. El seu CEO, Joel Balagué, recorda com el reclutament domiciliari els hi va abocar a augmentar les seves subscripcions de forma exponencial per les característiques del seu negoci. Volava comercialitza subscripcions a la plataforma d'entrenaments virtuals, així com materials per realitzar la pràctica esportiva, entre els quals destaquen les bicicletes estàtiques. Balagué matisa que "el 70% dels nostres clients mai ha trepitjat un gimnàs i, en canvi, els usuaris tenen una bona percepció del nostre servei".
Sostenibles i locals
Ser sostenibles sense deixar de ser locals. Aquest és el propòsit de la startup Sepiia, que realitza el procés de fabricació de les peces tèxtils des del començament, elaborant els teixits i les peces. El seu CEO, Fede Sainz, va iniciar la seva intervenció amb una sentència concloent d'on es troba la raó de ser de la companyia. "La indústria de la moda és la segona més contaminant del planeta". Com a resposta a aquest desafiament, Sepiia genera la menor quantitat possible de residus, "fabricant les peces amb materials reciclats que després reconvertim en una altra peça i en una altra i, així, fins a l'infinit". Tot el procés d'elaboració i fabricació es fa a l'Estat espanyol i a Portugal.
"Les dades són importants, perquè el consumidor demana transparència i seguretat i el món exigeix un canvi". És el discurs que enarboren Anna Cañadell i Alba Garcia, cofundadores de Bcome, una plataforma per a la gestió de la sostenibilitat i la innovació a la indústria tèxtil i de la confecció, que permet a les marques construir cadenes de subministrament més responsables i garantir la transparència per als seus clients finals. Fundada el 2019, Bcome ja compta amb criteris de sostenibilitat garantits per a més d'un milió de productes al mercat.
Cañadell: "Les dades són importants perquè el consumidor demana transparència i seguretat i el món exigeix un canvi"
L'evidència que amb una proposta local es pot arribar a qualsevol lloc, fins i tot a l'espai, la va aportar Jaume Sanpera, CEO i president de Sateliot, una empresa té com a objectiu donar cobertura global i desenvolupar la tecnologia 5G a tot el món. "En dos anys i mig, hem pogut llençar un satèl·lit i ja pensem a operar amb una constel·lació de nanosatèl·lits" per desenvolupar la internet de les coses (IoT) amb cobertura 5G, un projecte que està pendent de l'autorització provisional del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital.
Agafant les paraules de Sanpera com a inspiració, una de les lliçons de les startups, impulsades per l'economia digital, és que crear un projecte escalable, sostenible i viable financerament és possible. Com per exemple, posar en òrbita una nanosatèl·lit amb la tecnologia 5G per només tres euros. I la porta per aquestes firmes tecnològiques segueix oberta i amb un llarg camí per recórrer. De fet, segons Sanpera, un 90% de la superfície terrestre no disposa de cobertura mòbil.