La CEO de Savills Aguirre Newman Barcelona, Anna Gener, modera el debat sobre 'proptech' amb els CEOs de Badi, Carlos Pierre, i Housfy, Albert Bosch | ACN

HABITATGE

“El lloguer desapareixerà; i la compravenda potser també”

Les ‘proptech’ es presenten com la solució a la manca de transparència del sector immobiliari i situen la bretxa digital com un dels principals reptes

Transaccions més ràpides, eficients i transparents. Les proptech, les noves tecnologies aplicades al sector immobiliari, cada vegada creixen amb més rapidesa i volen aportar aquest valor afegit en un dels àmbits més reticents a l'hora d'entrar en la digitalització. La velocitat de transformació és tan elevada que a l'Estat espanyol hi havia 238 empreses proptech l'any passat, segons un informe elaborat per Savills Aguirre Newman. Les coses canvien ràpid, segons el fundador i CEO de Housfy, Albert Bosch, tan ràpid que "d'aquí 10 o 20 anys és possible que el lloguer hagi desaparegut; i la compravenda potser també".  

El responsable de l'agència immobiliària online escombra cap a casa, però el CEO i fundador de Badi -l'aplicació de lloguer d'habitacions-, Carlos Pierre, també: "Crec que la compravenda es reduirà i que el lloguer creixerà, especialment el compartit". I ho farà com a resposta a una necessitat social. Tant Bosch com Pierre s'han mostrat d'acord en una taula de debat moderada per la CEO de Savills Aguirre Newman Barcelona, Anna Gener, i celebrada al Pier01 del Barcelona Tech City.

Consideren que la tendència de viure en grans ciutats cada vegada s'accentuarà més i que hi ha un problema d'espai i de funcionament del sistema immobiliari actual. De fet, Bosch creu que en els propers 10 anys es considerarà que Barcelona arriba fins a Mataró i fins a Terrassa, i que viure a l'Eixample "serà com viure a la City de Londres". I Pierre també considera que aquesta situació farà que els preus del lloguer pugin fins a límits insospitats.  

"D'aquí a 10 anys, Barcelona arribarà fins a Mataró i Terrassa, i viure a l'Eixample serà com viure a la City de Londres"

En aquest sentit, tots dos impulsen solucions que consideren més senzilles i que permeten una major mobilitat: "Anem cap a una societat en què tot serà més flexible -la feina, les relacions familiars, etc-, i l’habitatge no serà una excepció". Bosch considera que hi ha dues possibles tendències del mercat davant aquests canvis. La primera és que entrin els grans fons en el sector i l'oferta sigui exclusivament per a lloguer. 

"Però jo aposto que es tendirà a una capitalització, és a dir, comprar i vendre l'habitatge a trossos, pagant una quantitat fixa cada mes", indica. Com a exemple posa que una persona es muda a un pis i paga 2.000 euros mensuals fins que es vol tornar a traslladar. Si en aquest punt ha comprat un 10% d'aquell habitatge, podrà vendre aquesta porció.  

El conseller delegat del Barcelona Tech City, Miquel Martí; el CEO de Housfy, Albert Bosch; la CEO de Savills Aguirre Newman Barcelona, Anna Gener; i el CEO de Badi, Carlos Pierre | ACN

Informació contra la bretxa digital

Les proptech centrades en la compravenda i el lloguer es presenten, bàsicament, com una alternativa a la manca de transparència generalitzada del sector. "La informació verificada és l'aportació de valor més important; faltava transparència", opina Pierre. I Bosch afegeix "és el més important que faràs a la teva vida a nivell material, i on hi ha menys informació". 

Més info: “No hi ha ningú que tingui diners i no hagi invertit en el mercat immobiliari”

Això farà, segons els CEOs de Badi i Housfy, que la confiança dels usuaris augmenti. "Costa fer el canvi: ara tot el procés es pot fer online. Als joves els costa poc entendre-ho, però a partir d'una certa edat l'esforç que s'ha de fer és major", creu Pierre. De fet, presenta la confiança com una clau per aconseguir superar la bretxa digital entre diferents generacions. 

Bosch assegura que desde Housfy s'intenta vèncer amb "pedagogia: amb la nostra publicitat -en què hi surt un dinosaure-, volem explicar que el paradigma està canviant, que ara és més fàcil vendre un habitatge". Precisament fer les coses més senzilles i eficients és l'objectiu de les dues empreses emergents, i la moderadora avisa que "ara mateix, evites canviar d'habitatge perquè és molt pesat i complicat". 

"La confiança és la clau per aconseguir superar la bretxa digital entre generacions"

Més rotació

La feina ja no és per a tota la vida i la casa, tampoc. Bosch es mostra convençut que la rotació d'immobles seria molt major si el procés de compravenda fos més fàcil. Això, considera el CEO de Housfy, s'impulsaria també amb una baixada d'impostos per a aquest tipus de transaccions, que "permetria a les administracions ingressar més amb aquestes taxes, perquè se'n pagarien més encara que fossin més baixes".   

Més info: Pierre: "A Estats Units et pregunten quan sortiràs a borsa i aquí, quan vendràs l'empresa"

Des de Badi, Pierre també creu que estan facilitant la mobilitat entre ciutats: "Si et mudes per un període de sis mesos, que és la mitjana dels usuaris de Badi, vols entrar a un pis moblat amb uns inquilins que ja hi estan instal·lats". Aquesta elevada rotació, per tant, es produiria en dos tipus de públic: els joves als quals es dirigeix Badi i els que tenen edat de tenir propietats, com els usuaris de Housfy. 

Així, en aquesta realitat futura que dibuixen Bosch i Pierre, la configuració de les ciutats seria diferent. "Jo tinc necessitats molt diferents que la gent gran que viu al meu edifici, però també que les parelles que tenen fills adolescents o petits que són veïns meus", indica Bosch. Ell veu que en tenir 70 anys potser voldrà viure a prop de gent de la seva edat i amb serveis adaptats a aquest perfil. Una ciutat a mida.