• Economia
  • "Barcelona té un problema amb el turisme"

"Barcelona té un problema amb el turisme"

Enrique Alcántara-García, representant de l'associació d'Apartaments Turístics de Barcelona, defensa un model turístic més sostenible que aprofiti els seus beneficis per redistribuir la riquesa que genera

Enrique Alcántara-García, president d'Apartur | Cedida
Enrique Alcántara-García, president d'Apartur | Cedida
Neus Navarro 
04 d'Abril de 2015
La turística Barcelona i la resta de Catalunya engeguen amb aquesta Setmana Santa la seva temporada alta amb un arrencament immillorable. Les bones temperatures i les previsions positives apunten que serà "un any turístic molt bo", tal com assegura l'empresari Enrique Alcántara-García, fundador del portal Rentthesun.com i president de l'Associació d'Apartaments Turístics de Barcelona (APARTUR), una entitat que agrupa 166 empreses i professionals, totes explotadores d'apartaments turístics.

APARTUR representa l'oferta més gran legalitzada d'apartaments turístics de la província de Barcelona amb 6.310 pisos turístics i aquest cap de setmana presenta una ocupació que frega el 80%.

Abans que res, qui i com es pot posar en lloguer un apartament turístic?
Ara a Barcelona no pots. Des del maig de 2014 no es poden treure llicències en una sèrie de zones de Barcelona i des del setembre, en la resta de la ciutat. Si volguessis engegar un apartament turístic a Barcelona, no podries perquè no tens opció a llicència. És el que està passant ara: que hi ha molta gent que està intentant operar però no té la possibilitat de fer-ho amb llicència i llavors ho fa sense llicència, sense pagar impostos. El Govern s'està centrant a assegurar-se que les plataformes comercialitzadores no donen publicitat aquest tipus d'activitat, és el treball més intens que estan portant ara.

Darrerament hi ha hagut molta polèmica a la zona de Barceloneta pels pisos turístics. En quina situació es troba ara el sector?
El problema actual és que, amb tants anys de creixement, s'han aconseguit fins a 9.600 llicències, gairebé 10.000, però l'Ajuntament va creure que el creixement estava sent massa ràpid. El que Barceloneta va provocar va ser que es tanqués absolutament i que s'endurís i no es va permetre el creixement de llicències d'habitatges d'ús turístic. Si tu volguessis alguna ara, hauria d'haver-hi alguna baixa a la ciutat i l'Ajuntament hauria d'agafar-la i donar-te-la a tu, sempre que estiguis en un edifici d'habitatges només d'ús turístic, per tant hauries de comprar tot l'edifici… Així que, pràcticament, acabaven amb l'activitat, tot i que ho van acompanyar d'una moratòria, perquè no hi hagués més creixement fins que el nou pla estigués aprovat. El problema és que no hi ha hagut cap força política que hagi recolzat aquest pla perquè s'ha vist que no era just, o que no era un pla per resoldre el problema que té Barcelona amb el turisme.

Ha dit que Barcelona té un problema amb el turisme.
Correcte.

Quin problema és?
Ha crescut molt ràpid en turisme. Com a ciutat hem tingut un gran èxit i aquest cal ordenar-ho. És a dir, cal minimitzar l'impacte d'aquest èxit en la convivència amb el ciutadà, amb el veí. Llavors, tot aquesta allau de turistes que ens arriben pels creuers, en autocars a l'estiu, des d'altres zones, provoca molèsties. Provoca cues davant de la Sagrada Família, que totes les voreres estan plenes i el veí no pot passar; que en les Rambles vinguin onades de turistes; que es promoguin les tendes de records i es perdi el comerç de proximitat i, al final, el veí es pot sentir desplaçat. Hem d'ordenar tot molt bé ara per no perdre la identitat que té Barcelona i no generar molèsties al veí.

També venen molts turistes, en aquest cas de congressos, durant celebracions com la del Mobile World Congress (MWC). Com afecta això al turisme de la ciutat?
Crec que un Mobile no afecta la concentració i molèsties generades pel turisme. El problema del turisme a Barcelona se centra al juliol i a l'agost perquè està tot l'allotjament ocupat i s'hi suma l'allotjament de la costa catalana. Aquestes persones vénen a Barcelona per passar el dia, però el nombre de turistes es doblega i és una concentració enorme. Però un Mobile al febrer no impacta en les molèsties, i pel negoci turístic és molt bo, és una meravella. En temporada baixa és perfecte. Tant de bo tinguéssim un Mobile en cada mes de la temporada baixa perquè és una font de riquesa molt gran. Hi ha una redistribució de la despesa del turisme que li va molt bé a la ciutat.

Ets fundador del portal Rentthesun.com. Com penses que ha influït la tecnologia en el sector turístic?
Crec que ha estat clau perquè el sector dels apartaments turístics floreixi i es desenvolupi. Abans tenies un hotel amb moltes habitacions que s'omplia amb un touroperador, no hi havia opció per al propietari d'un apartament perquè al touroperador no podia ni apropar-se. Ara, la tecnologia ens permet que un client es posi en contacte amb un petit propietari i té la mateixa força aquest que un hoteler amb 5.000 habitacions. El que doni el millor servei dels dos és el que guanyarà la partida i qui farà que el client torni. Al final és meravellós perquè et posa a la mateixa altura i pots competir amb qui sigui. A més, és un mercat transparent on saps què opina cada persona que ha estat en aquest lloc, en aquest hotel, etc. Els estels dels hotels ja no valen, ara el que val és la mitjana que et posen en Booking.com, la mitjana de comentaris de clients. Et fa haver d'estar súper actiu en l'atenció al client.

Què opina de les plataformes denominades d'economia col·laborativa, com Airbnb?
Si per economia col·laborativa entenem que jo li deixo el meu apartament a algú i jo puc anar al seu, em sembla fantàstic. Dir que Airbnb és economia col·laborativa ja no sé si estic tant d'acord, perquè col·laborem però la relació és mercantil. Alguns dels apartaments que jo gestiono es fan per aquesta plataforma. El que és cert és que Airbnb té una cosa molt bona i és que abans d'acceptar una reserva et permet conèixer qui va a venir, preguntar-li tot el que vulguis al client i depèn del tipus de client, pots acceptar aquesta reserva o no. Nosaltres defensem el turisme familiar i si decidim que Barcelona, com a ciutat, ha d'apostar per un bon turisme, el familiar és el que ens interessa. I plataformes com Airbnb ens permeten ajudar a segmentar aquest tipus de clients.

Porta en el càrrec fa només uns mesos i ha assegurat que vol solucionar els problemes entre veïns i turistes de què parlàvem abans i combatre la il·legalitat en el sector turístic.
Per combatre la il·legalitat el primer que cal fer és poder donar llicències. Estem ja un any des del mes de maig que no es donen llicències i si vols combatre la il·legalitat, pots posar més inspectors però la forma de fer-ho és que la gent pagui impostos i que puguin tenir llicències. I nosaltres, a més, hem de fer un exercici d'autocrítica com a indústria per saber quina és la nostra responsabilitat dins de la molèstia que genera a la ciutat i posar una sèrie d'eines en marxa perquè l'impacte sigui menor. El repte d'aquest any és cuidar al servei tant o més del que cuidem al client. Els apartaments turístics de Barcelona són capdavanters a Europa, donem el millor servei als turistes, és espectacular. Per tant, cuidem al veí però primer entenguem quina problemàtica hi ha amb ell.

Una de les mesures que proposa és el 'Check-in solidari', en què consisteix?
Creiem que no cal esperar al fet que les Administracions es decideixin a redistribuir els beneficis del turisme, sinó que pensem que, de tots els chek-in's de l'estiu, ha de donar-se un euro a un programa del Casal dels Infants, per exemple. A més, posarem unes guardioles als apartaments perquè els turistes posin la voluntat que vulguin. Estem aconseguint un turisme sostenible que vetlla pel desenvolupament de la ciutat i pels que més ho necessiten, apostant per un turisme que redistribueix la riquesa, on tant l'empresari com el turista col·laboren. És el model en què creiem i el que estem liderant.