Barcelona treu pit

L'Observatori Barcelona 2015 situa la capital catalana entre les deu primeres ciutats del món en marca, reputació i atractiu laboral, consolidant-se com a motor de recuperació

Barcelona presumeix d'indicadors en marca, reputació i atractiu laboral
Barcelona presumeix d'indicadors en marca, reputació i atractiu laboral
Pau Garcia Fuster
24 de Març de 2015
Act. 24 de Març de 2015
La 13a edició de l'Observatori Barcelona 2015, una iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç, ha ofert aquest dimarts els resultats que consoliden "Barcelona com a motor de recuperació econòmica del país", segons ha destacat Sònia Recasens, Tinenta d'Alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació. L'anàlisi anual recull la posició de la ciutat respecte la resta de grans urbs mundials a través de 30 indicadors de sis àmbits temàtics: negocis, coneixement, turisme, sostenibilitat i qualitat de vida, preus i costos, i mercat de treball i formació.

La Mobile World Capital, més important que el Congress
Tant l'Ajuntament de Barcelona com la Cambra de Comerç han aprofitat les dades per treure pit sobre l'evolució econòmica de la ciutat, que compta amb la sisena millor marca del món segons el Guardian Cities Global Brand Barometer. A més, la capital catalana és la novena mundial pel que fa a reputació segons l'Informe City Rep Track del Reputation Institute.

Aquestes posicions s'expliquen, segons el consistori, perquè "Barcelona aprofita al màxim les seves capacitats, afavorint l'intercanvi d'informació a la xarxa i l'aparició als mitjans, amb una bona gestió de l'organització d'esdeveniments internacionals". De fet, Recasens ha volgut posar èmfasi en "la importància de la Mobile World Capital, més fins i tot que el Congress, on estem fent els deures en la construcció d'un teixit empresarial i industrial del sector".

La inversió internacional ha generat més de 20.000 llocs de treball
La capital catalana també es consolida com un pol d'atracció de talent i d'inversió internacional. És la setena ciutat del món en atractiu laboral segons el Decoding Global Talent 2014 de The Boston Consulting Group. Això es tradueix en una bona capacitat de captar inversió estrangera; sent la sisena àrea urbana europea i la desena mundial segons els rànquings d'Ernst&Young i KPMG.

"Hem desplegat una estratègia de fer de Barcelona un entorn de confiança, atractiu per generar economia i una credibilitat i solvència que l'han feta atractiva per atreure inversió exterior", ha celebrat Recasens. Segons la dirigent municipal, aquest bon posicionament internacional s'ha traduït en "7.460 milions d'euros d'inversió que han generat més de 20.000 llocs de treball".

Pagament a 30 dies, liquiditat per a les empreses
En aquesta línia, el múscul financer de l'administració municipal ha resultat clau segons la Tinenta d'Alcalde. "Les finances sanejades han permès el pagament a les empreses a 30 dies", ha ressaltat Recasens; que ha destacat que "un gran òrgan licitador com l'Ajuntament hagi licitat 2.000 milions d'euros pagats a 30 dies genera liquiditat a les empreses permetent la seva supervivència".

Els comptes en verd de Barcelona també han permès, segons Recasens, "tenir autonomia a l'hora de prendre decisions en el marge del possible". Tot plegat ha permès a la capital catalana escalar 15 posicions en el rànquing de perspectives de futur, situant-se com la setena ciutat europea en aquest aspecte segons l'FDi Cities and Regions of the Future 2014/2015. Uns "resultats de futur que es fonamenten els resultats de present en competitivitat", ha apuntat. I és que Barcelona ocupa el 14è lloc europeu en competitivitat global en un rànquing que estudia 40 ciutats.

El turisme, en el punt de mira
Sònia Recasens també ha volgut advertir que "és important saber combinar el comerç tradicional amb els nous sectors emergents. No estem descuidant el nostre teixit productiu tradicional, que genera redistribució de la riquesa molt important arreu del territori".

Sigui com sigui, és evident que un dels principals motors de la ciutat segueix sent el turisme. L'any 2014 Barcelona ha assolit el rècord de turistes i pernoctacions, que han crescut un 4%. De fet, Barcelona continua entre les 25 ciutats del món preferides pel turisme internacional, la vuitena d'Europa, segons el Top Cities Destination Ranking 2013 d'Euromonitor Internacional.

Barcelona, capital d'emprenedoria i formació
El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha destacat que la capital catalana destaca per "l'esperit emprenedor i les oportunitats de negoci que ofereix". De fet, la taxa d'emprenedoria arriba al 6,7% a la seva província, per sobre de les d'Alemanya, Finlàndia o França.

A més, Barcelona continua sent l'única ciutat amb dues institucions (Iese i Esade) en el Top 10 de les millors escoles de negocis segons The Financial Times. A més a més, el percentatge de treballadors amb estudis universitaris (41,8%) continua clarament per sobre de la mitjana europea (33,5%). Sigui com sigui, no tot són flors i violes, i Barcelona segueix tenint 100.000 persones a l'atur, amb una taxa de desocupació superior a la mitjana europea.