Benvinguts a l'espectacle de la compra a través del 'Live Shopping' | iStock

Economia

Benvinguts a l'espectacle de la compra a través del 'Live Shopping'

La venda en directe en què el venedor parla i veu directament el comprador a través de la seva pròpia plataforma o dels canals d'Instagram, YouTube, Twitter, Twitch, Amazon o Facebook

Els xinesos el van crear fa menys de deu anys. Com en el món digital tot va molt de pressa, els nord-americans l'han adoptat com el màxim exponent de la revolució del comerç electrònic. A Europa, i en concret a Espanya, comença a desvetllar-se. Benvinguts a l'espectacle de la compra a través del Live Shopping, la venda en directe en què el venedor parla i veu directament el comprador a través de la seva pròpia plataforma o dels canals d'Instagram, YouTube, Twitter, Twitch, Amazon o Facebook, entre d'altres. Una botiga petita pot potenciar les seves vendes i mobilitzar els seus clients, i les grans plataformes, amb els seus milions de seguidors, poden fer-ho encara més.

Més info: El Social commerce revoluciona la manera de comprar online

El comerç electrònic s'ha estancat lleugerament després de la covid-19: crisi de creixement? Defectes de la tecnologia o del sistema? Voracitat dels venedors que obliden aspectes essencials amb l'objectiu de guanyar més diners? Precipitació? O potser les quatre raons juntes. El comerç en línia estava cridat a ser el nou escenari de compra exclusiu -retirant el comerç presencial- però la cruïlla en què vivim coincideix amb el creixement dels dos. Aquest és un senyal que el consumidor és volàtil i acumula; per a uns moments i uns tipus de compra requereix un canal, i per a altres en tria de diferents. El Live Shopping és la fusió d'ambdós, el millor aprofitament de l'online i de l'offline posat al servei de la compravenda.

El Live Shopping és la fusió d'ambdós, el millor aprofitament de l'online i de l'offline posat al servei de la compravenda

Els entrebancs pel desenvolupament del comerç en línia troben en el Live Shopping una avançada per l'esquerra. Fins i tot diríem que aquesta tendència emergent està cridada a transformar la relació entre les marques i els compradors, en la mesura que uneix la presencialitat amb la tecnologia de la venda en línia. Tot va començar a la Xina el 2016, impulsat per Alibaba. Va obrir un canal que barrejava el xerraire de fira, el presentador de televisió, l'influencer de moda i la gràcia i la seguretat del botiguer que resol els problemes tècnics. La realitat augmentada i la IA fan meravelles en mans dels venedors showman: interactuen amb els usuaris en temps real; responen als seus dubtes; demostren les excel·lències del producte; els proposen ofertes exclusives; els entretenen; usen els obsequis i els descomptes com esquer per augmentar les vendes; fan jocs amb els possibles compradors; i els apropen la mercaderia que després rebran a casa seva. És com comprar en directe aprofitant la plataforma amb tots els avantatges que aquesta ofereix.

Nou model de negoci barat

Estem davant un nou concepte de negoci útil per a qualsevol distribuïdor, gran o petit. Requereix invertir en el lloguer de la tecnologia, per cert, no massa cara. També cal disposar d'unes mètriques que permetin conèixer la reacció de la clientela davant un esdeveniment de venda, el moment adequat i l'estil. És important comprar d'una manera diferent i a bon preu els productes que es pretén vendre, que no necessàriament han de ser productes convencionals. A més, és essencial disposar de l'espai suficient a la botiga per guardar els estocs que sortiran en un moment o idear la logística perquè el fabricant adreci la mercaderia al domicili del comprador. Cal diferenciar-se clarament del que fan els altres. També és fonamental transformar el personal de la botiga, gran o petita, o de la cadena en presentadors de la venda, formant-los adequadament. I, per fi, obtenir rendibilitat amb aquesta nova manera de vendre. Probablement, la seva aplicació produirà un nou gap entre els grans i els petits, encara que aquesta vegada estem parlant de sistemes assequibles i fàcils d'adaptar-s'hi.

Més info: La rellevància de l'ecommerce: radiografia del comprador online

Mentre el client reacciona amb recança davant altres formats del comerç electrònic, McKinsey, en l'article És l'hora de l'espectacle! Com el comerç en viu està transformant l'experiència de compra, de juliol de 2022, confirma que en aquest cas passa absolutament el contrari. L'alemanya Douglas, dedicada als productes de bellesa, realitza diversos programes setmanals de Live Shopping amb experts i influents, i obté una taxa de conversió del 40%. Atresmedia acaba de llençar una telebotiga moderna utilitzant el seu canal televisiu. Cupra, el cotxe de Seat, ja es comença a comercialitzar a través de la plataforma espanyola onlive.es. Tommy Hilfiger va vendre 1.300 dessuadores en deu minuts. En una sola acció a través d'aquest canal, Walmart va incrementar un 25% el nombre dels seus seguidors a TikTok.

A tot el món, es facturen en aquest sistema uns 130.000 milions de dòlars, la majoria a la Xina

El que més es ven per damunt de tot és la roba i la moda, els productes de bellesa, els aliments, l'electrònica de consum i el mobiliari i la decoració de la llar. Ara bé, tal com hem dit sobre l'automòbil, s'està temptant expandir-ho a l'atenció mèdica, les finances i la consultoria.

Ara va de bo. Només unes dades. A tot el món, es facturen en aquest sistema uns 130.000 milions de dòlars, la majoria a la Xina; als Estats Units, uns 35.000 milions. A Espanya aquest any es preveu que el Live Shopping manegui uns 500 milions de dòlars. Si, per una banda, la IA està revolucionant les inversions digitals, per una altra, aquest sistema de venda en viu està transformant l'acte de compra.