• Economia
  • Black Friday: promoció pels petits, facturació pels grans

Black Friday: promoció pels petits, facturació pels grans

La jornada de descomptes es consolida com una acció de comunicació pel comerç i de grans beneficis pels gegants de la distribució

El Black Friday es consolida com una jornada de descomptes per donar el tret de sortida a la temporada de Nadal
El Black Friday es consolida com una jornada de descomptes per donar el tret de sortida a la temporada de Nadal
Aiats Agustí
27 de Novembre de 2015
Act. 27 de Novembre de 2015
El Black Friday torna aquest any a Catalunya el 27 i 28 de novembre per revolucionar el comerç de proximitat de diverses localitats i dinamitzar les seves vendes amb descomptes exclusius, una fórmula que va arribar a la capital catalana l'any passat i que aquest 2015 ja té 2.000 comerços adherits, respecte dels 400 de l'any passat, de tots els sectors: moda, restauració, farmàcies, perruqueries, gimnasos i hotels. És la segona vegada que aquest esdeveniment, promogut per l'agència de comunicació Cromek System, se celebra a Barcelona, però des del 2005 als Estats Units, l'últim divendres de novembre s'ha erigit com el dia de més moviment comercial.

Aquest any el Black Friday Barcelona compta amb la col·laboració de 25 entitats, com Pimec, la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), l'Agrupació de Botiguers i Comerciants de Catalunya, Comertia, Barcelona Oberta, el Gremi de Restauració de Barcelona i el Gremi d'Hotels, entre d'altres.

De nombres vermells a negres
Els comerciants de Barcelona esperen que el Black Friday provoqui "increments de les vendes de més d'un 30% per sobre d'un dia normal", segons explica Carmen San Gil, responsable de Cromek System. Enguany la festivitat nord-americana també marca el començament de la campanya de Nadal amb l'encesa dels llums
. "La Confederació no podia permetre's ser-hi fora, per això ens hi hem adherit", explica Miguel Ángel Fraile, secretari general de la Confederació Catalana de Comerç. Segons Fraile la celebració "està quallant: és com les rebaixes, als anys 50 ningú en feia i ara no ens imaginem un gener sense", si bé l'any passat la patronal del comerç va rebutjar adherir-s'hi per ser massa "incipient".

Des de la Confederació i Pimec Comerç coincideixen a dir que aquesta celebració dóna el tret de sortida de les compres nadalenques i sobretot s'ha de veure com una campanya potent de comunicació: "No crec que començar la campanya amb descomptes redueixi el marge de benefici, però és més una manera de promocionar els productes del comerç de proximitat, no solament per a les grans superfícies", apunta Fraile. És més, diuen des de la Confederació que "les grans superfícies no arriben als barris, que és on el comerç és fort".



"S'ha consolidat la data com una diada d'interès comercial més enllà dels descomptes", afirma Enric Calvo, secretari general de Pimec Comerç. Per Calvo ara "és el moment de cridar l'atenció del client, més enllà de grans vendes, el petit i mitjà comerç té una oportunitat de donar-se a conèixer". Per a les organitzacions de comerciants, ja que aquesta celebració "pesa més per la promoció que no pas per la facturació".

Aquesta visió la comparteix el professor de Direcció de Màrqueting d'Esade, Francesc Carreras, que defensa que el Black Friday "és una excusa més per començar la campanya de Nadal. És un fenomen artificial que hem copiat, perquè aquí no hi ha Acció de Gràcies, però aprofitem qualsevol excusa per tal de fer promocions". "Aquí no es fa tant teatre a les botigues, amb grans cues i obertures a mitjanit", comenta el professor d'Esade en parlar de les principals diferències amb el Black Friday original. Per a ell, aquesta experiència s'assembla més a la de les nostres tradicionals rebaixes, "però als Estats Units prefereixen fer els descomptes abans i no després".

Xifres rècord
L'altre dia de grans promocions és el Cyber Monday. Per fer-se a la idea que representa aquesta jornada, el repunt és tal que el director general d'Amazon a Espanya, François Nuyts, va assegurar que aquesta cita registra un dels volums més alts de comandes en línia de tot l'any.

Un estudi elaborat per l'Associació Espanyola de l'Economia Digital (Adigital) mostra com durant aquests dies les vendes assoliran els 1.172 milions d'euros a Espanya. Un 10,6% més que en el Black Friday i el Cyber Monday del 2014. Segons Adigital, aquestes dades representaran un 6,4% del total de les vendes online del conjunt de l'any. Molt lluny de l'1,65% que va representar el 2012 o del 2,35% de 2013.

"Durant tota la setmana tindrem més de 3.500 ofertes, set vegades més que l'any passat i els descomptes seran de fins al 50%", explica Adam Sedó, portaveu d'Amazon a Espanya i afegeix que per primer cop el gegant de la distribució tindrà descomptes en productes de bellesa i alimentació, "fins i tot potes de pernil ibèric"·

L'any passant, les vendes d'Amazon durant el Black Friday es van multiplicar per 4 respecte a un divendres qualsevol. L'emprsa espera superar de llarg el rècord registrat fins avui, quan el passat 16 de desembre van vendre 182.000 unitats en 24 hores. Això significa 126 articles per minut.

"Les vendes online poden, en el cas espanyol, arribar a superar les compres físiques", afirma el professor d'Esade. Carreras va més enllà i afirma que, tot i ser "el dia de l'e-commerce per antonomàsia", segons la seva opinió, és un fenomen desfasat. Es va originar "quan solament es navegava per Internet des dels ordinadors de sobretaula. Les persones, en arribar a la feina el dilluns següent al Black Friday, podien adquirir els productes que no havien pogut comprar aquest dia". "Era fàcil trobar encara existències dels productes estrella", afirma mentre reconeix que avui dia ja es pot comprar per Internet des del mòbil i a qualsevol moment del cap de setmana, entre ambdues dates clau. Per aquest motiu, moltes grans empreses ja han optat per allargar, com Amazon, els descomptes durant tota la setmana.

Fet a mida per les grans corporacions
"Davant aquestes xifres, el petit i mitjà comerç no hi pot competir, qui s'acaba beneficiant d'aquesta diada són els grans distribuïdors, perquè són coneguts", sentencia Màrius Rossell, CEO de Trilogi, empresa dedicada a la creació de portals d'e-commerce.

Com que la celebració està importada dels Estats Units, està feta "a mida de les grans corporacions. Als EUA no té tanta importància el petit comerç", apunta Rossell. És per això que mentre els grans distribuïdors s'emporten el tall més gros del pastís, els petits comerços es resignen a prendre's la jornada com un acte de comunicació. No tenen res a fer. De fet cap de les associacions de comerciants té comptabilitzats quants dels seus associats tenen pàgina web.

"Els petits e-commerce no notaran cap repunt de vendes aquest dilluns, per competir amb les grans empreses, les marques petites poden intentar fer promoció dels seus productes pel seu nínxol de mercat i intentar aprofitar l'onada, res més", conclou Rossell.