El sector del retail tampoc s'escapa de les noves obligacions que genera un món cada cop més global. En una jornada organitzada per l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail (Comertia), diverses empreses catalanes van respondre a la pregunta sobre la necessitat de la seva internacionalització amb una resposta clara: és un objectiu inajornable.
Borges, 50 anys d'experiència internacional
Una de les empreses catalanes amb més experiència en el comerç exterior és Borges. Josep Pont, conseller delegat de la companyia, afirma que la "internacionalització és la permanència als mercats exteriors amb voluntat de llarg termini i amb mitjans propis".
D'aquesta manera, assegura que "és un compromís que va més enllà d'un anar i venir. No són només operacions, s'ha de tenir clar". Segons Pont, però, cal ser conscients que s'ha d'adaptar el procés a les característiques de cada empresa, ja que "a Catalunya la majoria som pimes, i la seva internacionalització no té res a veure amb la de les grans multinacionals".
Borges porta més de 50 anys amb activitat internacional, en part gràcies a l'avantatge competitiu que va suposar "que els nostres pares ens fessin estudiar idiomes en aquella època", assegura Pont ressaltant un dels aspectes fonamentals. Pel dirigent de Borges la internacionalització és "una cursa de fons, una marató. Cal estudiar bé cada mercat on entres, conèixer la seva realitat, i tenir especial cura amb les divises".
A més, Josep Pont assegura que aquest és un procés que requereix quatre potes que han de coincidir inevitablement: ha de ser una decisió del primer nivell de l'empresa, requereix un departament específic que s'hi dediqui, tenir una actitud flexible; i adaptar cada mercat exterior al partner o model de negoci que més s'hi ajusti.
Gaes, exportar solucions auditives
Amb 60 anys d'experiència, Gaes s'ha consolidat com un referent en productes de salut auditiva. Pere Sitjà, director de màrqueting i vendes de la companyia, assegura que van començar l'experiència internacional "fa 25 anys, quan era una opció. Ara ja és una necessitat".
Conscients que el seu perfil de client habitual, la gent gran, disposa de poca mobilitat, des de Gaes aposten per "la proximitat amb 500 punts de venda a Espanya i 70 repartits pel món", explica Sitjà. Portugal, Turquia, l'Argentina, Xile o l'Equador han estat alguns dels seus destins.
"L'exportació simple de l'audiòfon ens ha permès conèixer els països i veure on podíem entrar i expandir-nos", assegura Sitjà; qui afirma que la internacionalització aporta "nous clients, diversificació de riscos, i enriqueix com a empresa en tots els sentits".
Per tal de treballar amb èxit el vessant internacional de l'empresa, el directiu de Gaes assenyala diversos factors clau com la "capacitat financera, la regulació de cada mercat, l'equip humà, l'anàlisi de mercat o les seves tendències de compra". Factors que, al seu parer, cal sumar als habituals pel bon funcionament al mercat interior com la ubicació, la creació de la marca o la mesura de números i indicadors.
Party Fiesta, celebracions arreu del món
Amb 87 botigues repartides en 10 països, Party Fiesta pretén que els seus productes destinats a tot tipus de celebracions "competeixin a l'àmbit global", segons explica Gabriela Hernández, Retail Manager i filla del fundador de l'empresa.
"Estructurem el negoci en quatre branques: retail amb botigues pròpies i franquícies, venda online, venda B2B i esdeveniments", explica Hernández; que alhora assenyala el mercat internacional com un destí que ja va més enllà d'una simple oportunitat: "és complicat créixer més a Espanya i competim en un mercat global".
Per aconseguir entrar a països com Portugal, França, Anglaterra o el Paquistan, Hernández indica la metodologia que han dut a terme. "Sempre que ens ha funcionat hem seguit el mateix mètode: en primer lloc selecció del mercat analitzant-lo bé en termes de risc/benefici; i després decidir si apostem per botiga pròpia o franquícia, o master franquícia en països amb uns costos de canvi elevats", explica.
Els següents passos segons la dirigent de Party Fiesta són "seleccionar els centres comercials en funció del seu target i nivell d'afluència; seleccionar el local idoni; i establir una monitorització per mesurar i analitzar bé els números".
Borges, Gaes i Party Fiesta: tres pimes internacionals
Tres empreses del sector del retail relaten com la internacionalització ha deixat de ser una opció per convertir-se en necessitat
03
de Desembre
de
2013
Act.
03
de Desembre
de
2013