Brou casolà, català i sense embrutar la cuina
La burgalesa Frías Nutrición es corona com a líder al mercat amb una àmplia presència a través de la marca blanca
Quan el fred arriba, un bon plat de cullera i calent és d’agrair. El poc temps lliure que té avui la societat ha fet que a l’olla no bullin brous amb ossos i verdures durant hores com feien les nostres àvies, d’aquí que els que trobem preparats i envasats no acostumen a faltar a la llista de la compra. Alguns es venen com a caldos casolans, altres són més modestos i simplement es venen com una bona opció per no embrutar la cuina.
No hi ha res com fer-lo a casa: saps d’on vénen els ingredients i pots assegurar que el plat que posaràs a taula és de km 0, condicions que les opcions de supermercat difícilment compleixen.
Lideratge en marca blanca
Una de les marques més conegudes a Catalunya és Aneto, situada a Artés (Bages), que forma part del conglomerat empresarial Nutrexpa. La companyia sempre ha fet bandera dels seus ingredients: frescos i naturals, alguns dels quals es cullen als horts del monestir Mon Sant Benet, especialment els que s’utilitzen en els caldos ecològics.
Amb seu o delegació al territori català també es troben Knorr d’Unilever a Viladecans (Baix Llobregat) i Gallina Blanca a l’Hospitalet (Baix Llobregat), dues multinacionals que no ofereixen xifres de cadascuna de les seves línies de negoci de manera individual.
Frías Nutrición ostenta gran part del negoci de la venda de brous a través de marca blanca
Però el gran gegant del sector a l’Estat espanyol és Frías Nutrición. Fundada a Burgos el 1919, factura prop de 60 milions d’euros i és el principal proveïdor per a la marca blanca. Hi confien cadenes com Bon Preu, Lidl, Dia o Consum, a qui abasteix del caldo que també comercialitza sota la marca pròpia Cremlux. Tot i això, el gruix del negoci de la companyia són les begudes i postres vegetals, però també compta al seu catàleg amb un format de tofu que es podia trobar a Lidl fins fa uns anys sota la marca Frías i que ara es ven com a marca blanca de Mercadona.
El negoci dels productes vegetarians i vegans es troba en ple creixement i no ha passat per alt al fons d’inversió Alantra Private Equity. El passat febrer de 2019 va adquirir una participació majoritària de l’empresa per impulsar la seva estratègia de negoci i enfortir la posició de Frías Nutrición al mercat veggie.
Més enllà de distribuir uns brous manufacturats a Burgos, la companyia no especifica en els seus envasos l’origen de la matèria primera i es limita a informar el client apuntant que prové de “diversos orígens”.
Diversificar per sumar
Altres marques de l'Estat espanyol que es troben al mercat són la valenciana Caldo Costa (Alcàsser), la guipuscoana Interal (Lezo) o la catalana Biocibus en la gamma ecològica de Bon Preu, elaborada per Can Garriga (Vallès Oriental).
J. García Carrión (Don Simón) també es va sumar als caldos per diversificar el negoci i impulsar la facturació
Al sector hi opera també J. García Carrión, coneguda pels seus vins de marca Don Simón. Tal com ha fet Frías Nutrición, el líder del còctel d’estiu al mercat espanyol va fer una aposta per diversificar en productes i es va apuntar als brous sota la fórmula de la marca blanca (es poden trobar a El Corte Inglés). Una decisió presa fa una dècada que, en el seu moment, va ajudar a empènyer enlaire la facturació i ha posat el seu granet de sorra els últims anys a mantenir unes bones xifres.