09
de Juny
de
2014
Act.
09
de Juny
de
2014
El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha lamentat que el retard en l'execució del corredormediterrani afecta negativament la "competitivitat" i la "internacionalització" de l'economiacatalana. En una entrevista a l'ACN, Cambra ha advertit que les empreses catalanes seran més o menys competitives en els mercats europeus en la mesura que aquest corredor ferroviari es desenvolupi i funcioni d'una manera eficient.
El president del Port de Barcelona ha recordat que la logística té cada cop un pes més gran en els costos de la indústria i que la manca d'inversió en el CorredorMediterrani dificultarà la consolidació de l'àrea metropolitana i de Catalunya com un pol logístic. El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona ha valorat com a "molt important" l'execució del corredor mediterrani en la seva totalitat. Pel que fa al Port, Cambra ha assenyalat que la connexió amb França -que avui ja està operativa amb ample de via internacional o UIC- afecta especialment l'estratègia de desenvolupament del seu 'hinterland'. En aquest sentit, s'ha mostrat "preocupat" per l'eficiència d'aquesta connexió, ja que "els serveis no són tot el competitius que haurien de ser".
Un altre projecte clau del desenvolupament del hinterland del Port lligat a l'execució d'aquesta infraestructura ferroviària és el corredorLió-Barcelona-Madrid, l'anomenat projecte CLYMA. "És important perquè ens connecta amb el quadrant nord-est de la península ibèrica i amb Madrid, l'altre eix de desenvolupament estratègic del Port de Barcelona", ha indicat. En aquest cas, Cambra també ha expressat "preocupació" perquè no s'impulsin "més ràpidament" qüestions "elementals" com l'habilitació per a trens de 750 metres de llarg.
Els accessosferroviaris definitius al Port de Barcelona també formen part del Corredor Mediterrani. En aquest sentit, Cambra s'ha mostrat "confiat" que el Ministeri de Foment complirà el seu compromís i licitarà la infraestructura aquest estiu. "Amb aquest calendari, és complicat que els accessos estiguin operatius el 2015 i esperem que l'execució no vagi més enllà de 2016", ha sentenciat el president del Port de Barcelona.
De totes maneres, Cambra ha celebrat que "afortunadament" es van executar els accessosferroviarisprovisionals, que donen servei a la zona del Moll Prat i permeten fer les tasques que demanden els operadors portuaris en amples de via ibèric i internacional. Segons Cambra, "seria molt lamentable que es perdessin oportunitats" per la inacció de Foment en els accessos definitius, sobretot després del gran volum d'inversió que han realitzat operadors privats com Hutchison.
La vuitena terminal de creuers, en estudi
En un altre ordre de coses, Cambra ha explicat que el port està estudiant la possibilitat de construir una vuitenaterminal de creuers, que es faria al moll adossat i que estaria enllestida a "mig termini", "no abans del 2017 o el 2018". Aquesta terminal, que encara no se sap si serà pública o privada, se sumarà a la que Carnival té prevista i que serà la setena del port i la cinquena del moll adossat. Pel que fa a aquesta darrera terminal, Cambra espera que la concessió s'atorgui aquest mateix any i pugui estar operativa a finals del 2016.
El procés sobiranista no afecta
D'altra banda, Cambra ha restat importància a l'efecte d'una eventual independència de Catalunya sobre l'activitat del Port de Barcelona. "En l'àmbit institucional, el Port de Barcelona està lligat a l'Estat, i no sé com podria afectar la independència. Però des del punt de vista operatiu, el Port té plena autonomia financera i de funcionament, té una estructura pròpia i no depèn d'altres institucions", ha sentenciat. "Aquest tema no ha estat mai sobre la taula", ha subratllat.
Cambra ha recordat que l'activitat portuària "és fonamentalment internacional" i, per tant, "deslligada" d'aquest debat. A més, el president del Port ha assegurat que no té "indicis" que facin pensar en possibles desinversions d'empreses. "El ritme inversor privat ha estat molt elevat al Port aquests darrers anys i se segueixen executant projectes amb total normalitat", ha indicat. Cambra ha posat d'exemple la segona fase de la terminal de contenidors BEST de Hutchison al Moll Prat.
El president del Port de Barcelona ha recordat que la logística té cada cop un pes més gran en els costos de la indústria i que la manca d'inversió en el CorredorMediterrani dificultarà la consolidació de l'àrea metropolitana i de Catalunya com un pol logístic. El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona ha valorat com a "molt important" l'execució del corredor mediterrani en la seva totalitat. Pel que fa al Port, Cambra ha assenyalat que la connexió amb França -que avui ja està operativa amb ample de via internacional o UIC- afecta especialment l'estratègia de desenvolupament del seu 'hinterland'. En aquest sentit, s'ha mostrat "preocupat" per l'eficiència d'aquesta connexió, ja que "els serveis no són tot el competitius que haurien de ser".
Un altre projecte clau del desenvolupament del hinterland del Port lligat a l'execució d'aquesta infraestructura ferroviària és el corredorLió-Barcelona-Madrid, l'anomenat projecte CLYMA. "És important perquè ens connecta amb el quadrant nord-est de la península ibèrica i amb Madrid, l'altre eix de desenvolupament estratègic del Port de Barcelona", ha indicat. En aquest cas, Cambra també ha expressat "preocupació" perquè no s'impulsin "més ràpidament" qüestions "elementals" com l'habilitació per a trens de 750 metres de llarg.
Els accessosferroviaris definitius al Port de Barcelona també formen part del Corredor Mediterrani. En aquest sentit, Cambra s'ha mostrat "confiat" que el Ministeri de Foment complirà el seu compromís i licitarà la infraestructura aquest estiu. "Amb aquest calendari, és complicat que els accessos estiguin operatius el 2015 i esperem que l'execució no vagi més enllà de 2016", ha sentenciat el president del Port de Barcelona.
De totes maneres, Cambra ha celebrat que "afortunadament" es van executar els accessosferroviarisprovisionals, que donen servei a la zona del Moll Prat i permeten fer les tasques que demanden els operadors portuaris en amples de via ibèric i internacional. Segons Cambra, "seria molt lamentable que es perdessin oportunitats" per la inacció de Foment en els accessos definitius, sobretot després del gran volum d'inversió que han realitzat operadors privats com Hutchison.
La vuitena terminal de creuers, en estudi
En un altre ordre de coses, Cambra ha explicat que el port està estudiant la possibilitat de construir una vuitenaterminal de creuers, que es faria al moll adossat i que estaria enllestida a "mig termini", "no abans del 2017 o el 2018". Aquesta terminal, que encara no se sap si serà pública o privada, se sumarà a la que Carnival té prevista i que serà la setena del port i la cinquena del moll adossat. Pel que fa a aquesta darrera terminal, Cambra espera que la concessió s'atorgui aquest mateix any i pugui estar operativa a finals del 2016.
El procés sobiranista no afecta
D'altra banda, Cambra ha restat importància a l'efecte d'una eventual independència de Catalunya sobre l'activitat del Port de Barcelona. "En l'àmbit institucional, el Port de Barcelona està lligat a l'Estat, i no sé com podria afectar la independència. Però des del punt de vista operatiu, el Port té plena autonomia financera i de funcionament, té una estructura pròpia i no depèn d'altres institucions", ha sentenciat. "Aquest tema no ha estat mai sobre la taula", ha subratllat.
Cambra ha recordat que l'activitat portuària "és fonamentalment internacional" i, per tant, "deslligada" d'aquest debat. A més, el president del Port ha assegurat que no té "indicis" que facin pensar en possibles desinversions d'empreses. "El ritme inversor privat ha estat molt elevat al Port aquests darrers anys i se segueixen executant projectes amb total normalitat", ha indicat. Cambra ha posat d'exemple la segona fase de la terminal de contenidors BEST de Hutchison al Moll Prat.