Adif, durant el primer semestre del 2023, va executar 94 milions dels 1.080 previstos | ACN

Economia

L'Estat ha executat el 16,3% de la inversió prevista a Catalunya

Segons les dades públiques, Adif va executar 94 milions dels 1.080 previstos durant el primer semestre del 2023

L'Estat va executar 370 milions d'euros en inversions a Catalunya durant els sis primers mesos de 2023, segons informa el diari Ara. Aquesta xifra representa el 16,3% dels 2.276 milions pressupostats per a l'any passat. Adif, per exemple, va executar 94 milions dels 1.080 previstos, Renfe va invertir 36 milions dels 151 pressupostats i Ports de l'Estat, 15 milions dels 182 previstos. Això situa Catalunya com la segona comunitat autònoma per la cua en inversió real de l'Estat, només per davant de Cantàbria amb un 15,2% d'execució. En canvi, La Rioja i Madrid encapçalen la llista amb el 52,7%.

Els segueixen per ordre d'inversió executada les Illes Balears (47,3%), Navarra (43,4%), Extremadura (42,9%), Castella-la Manxa (41,8%), l'Aragó (40%), Castella i Lleó (39%), Múrcia (38,9%) i la ciutat autònoma de Melilla (36,8%). La segona meitat de la taula la formen el País Basc (30,1%), Galícia (29,9%), Astúries (26,8%), Ceuta (22,3%), el País Valencià (20,4%), Andalusia (20,1%) i les Illes Canàries (19,4%). Fa poques setmanes, Renfe va anunciar una inversió de 167 milions d’euros a tot l’Estat per dur a terme un manteniment preventiu i integral del material ferroviari, que es du a terme de forma periòdica, programada i segons un protocol preestablert als seus plans de manteniment, sotmetent els vehicles a una revisió en profunditat sobre tots els seus components i parts vitals per tal de garantir-ne el funcionament amb la seguretat requerida per a la seva explotació.

Aquest tipus de manteniment es realitza en centres especialitzats en actuacions de segon nivell, que és com es denomina a aquestes intervencions, entre ells la base de manteniment integral a Vilanova i la Geltrú. Fora de Catalunya, els centres especialitzats on es duu a terme el manteniment integral esmentat són els de Villaverde (Madrid), Los Prados (Màlaga) i Valladolid -per a trens de viatgers- i les bases de manteniment de Còrdova, Lleó i Miranda d’Ebre per a vagons de mercaderies. Des de Renfe Ingeniería y Mantenimimento, es presten els serveis de manteniment i transformació de vehicles ferroviaris.

La Generalitat denuncia un "màxim històric"

A l'hora de valorar l'actualització del dèficit fiscal de l'Estat, el passat mes de setembre a partir de les dades del 2021, la Generalitat va posar damunt de la taula la xifra de 21.982 milions d'euros. Des del departament d'Economia i Hisenda, liderat per la consellera Natàlia Mas, es tracta d'un "màxim històric" després que en els anys anteriors el dèficit fos de 20.203 milions el 2019 (8,5% del PIB) i el 2020 de 20.772 milions (9,8%). 2.831 euros per càpita.

En l'àmbit català, recentment, la Generalitat ha donat a conèixer que, durant l'any 2022, va executar el 86% de la inversió pressupostada (1.816, 9 milions d'euros). Aquesta xifra representa un increment d'un 17,9% en comparació amb el balanç del 2021. El Govern de Pere Aragonès destaca com el percentatge d'execució va en línia amb els resultats del període 2015-2021, on el compliment ha arribat al 81,6%. L'execució més baixa es detecta en els anys 2016 i 2018, amb el pressupost prorrogat. La setmana passada, Aragonès i el PSC, en la persona de Salvador Illa, van signar un acord per aprovar els pressupostos de la Generalitat per aquest any 2025. Tot i el pacte, les dues formacions encara no tenen prou suports per validar els comptes.