17
de Març
de
2016
Act.
17
de Març
de
2016
En tan sols els nou primers mesos del 2015 Catalunya va rebre gairebé tants turistes de negocis (1,6 milions) com en tot el 2014 (1,7 milions). Francesos (22,7%), britànics (11,4%), alemanys (10,2%) o italians (9,3%) troben al nostre país un bon lloc on celebrar reunions, fires i congressos. Uns visitants que van gastar 1.600 milions d'euros entre gener i setembre del 2015; unes xifres que ajuden a desestacionalitzar un sector clau de l'economia catalana. Aquest dijous, més de 450 persones s'han reunit a Barcelona en el 2n Fòrum de Turisme de Reunions organitzat per l'Agència Catalana de Turisme a través del Catalunya Convention Bureau.
La directora general de Turisme de la Generalitat, Marian Muro, ha obert la jornada destacant que "ja no hi ha cap dubte que Catalunya té una oferta consolidada per al desenvolupament d'aquest segment". Muro ha convidat a "aprofitar el posicionament de Barcelona per atreure el turisme de reunions a tot el país". En aquest sentit, ha animat a emfasitzar la "diversitat d'oferta" de Catalunya, que compta amb "un ventall de possibilitats que poques destinacions al món poden oferir".
La responsable governamental ha assegurat que "el Turisme de Reunions és una aposta clara de l'administració", vehiculada des de fa cinc anys pel Catalunya Convention Bureau; i ha celebrat que "en l'últim any hem captat sis congressos que s'han pogut distribuir per tot el país".
L'autenticitat com a reclam
L'irlandès Patrick Delaney, Managing Director de Soolnua, ha ofert una visió exterior del sector a Catalunya. Al seu parer, "els valors dels castellers representen el que cal per tenir una bona destinació: força, unió i determinació". Delaney ha recordat que per construir una destinació atractiva fan falta "experiències reals".
Una visió que comparteix Josep Roca, un dels tres exitosos germans d'El Celler de Can Roca. En el seu cas, des de l'àmbit gastronòmic també aporten el seu granet de sorra a fer de Catalunya una destinació atractiva per un turisme amb un alt nivell de despesa. "Si la gent ve fins al restaurant és perquè es mou per veritats, busca autenticitat. Cap aquí ha d'anar la visió del turisme, trobant fils reals que ens lliguin a una història", ha insistit el mitjà dels tres germans Roca.
Tot i així, Josep Roca ha destacat que "les tradicions també es poden crear avui, no fa tant del pa amb tomàquet. Amb el Twitter podem crear tradicions en cinc anys". La idea que transmet és la de mirar al nostre entorn més proper per buscar elements autèntics sobre els que construir noves tradicions capaces de generar oportunitats d'ara en endavant. Una forma de fer que el sector gastronòmic porta temps liderant a través de diferents fires i certàmens locals vinculats a productes amb denominació pròpia d'origen.
Competència i col·laboració
Patrick Delaney ha encoratjat els agents del sector a pensar en el benefici comú. "L'èxit depèn de la responsabilitat de cadascú", ha assegurat. En aquest sentit, ha encoratjat a no adormir-se en la rutina del que s'ha fet sempre, i a buscar noves maneres d'actuar per multiplicar el creixement. "Cal fer un re engage, escoltar realment els consumidors, i veure què fan", ha indicat. A més, ha insistit en el concepte "re imagine, per parar de vendre el que és obvi i crear noves experiències rellevants pel client".
Finalment, ha parlat de "re gather. Com a consumidor compro la destinació, l'experiència; no l'hotel o el palau de convencions". Per aquest motiu, ha recordat que "la responsabilitat és vendre la destinació en primer lloc, i per això cal cooperar". Delaney ha recomanat una "actitud adulta per treballar junts, confiar els uns amb els altres per guanyar una porció més gran del negoci". En definitiva, "mirar la competència, ser competitiu, però cooperar perquè si no tenim una bona destinació, tampoc no hi haurà negoci".
Creativitat en un món incert
Precisament el negoci no segueix una línia contínua, i cal estar preparats per reaccionar en cada moment. Delaney ha emprat la filosofiaVUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), per exemplificar-ho. "Volatilitat poden ser els atacs terroristes de París, o quan es parlava de Bèlgica com el bressol dels terroristes. Qui aniria a un congrés allà en aquestes circumstàncies?", s'ha preguntat retòricament.
Alhora, els canvis sobtats en el preu de les divises pot generar "incerteses que acabin amb negocis que semblaven segurs a Rússia o el Brasil". D'altra banda, Patrick Delaney ha posat de manifest la complexitat creixent del sector. "Abans hi havia canals molt clars: agències, hotels i clients. Sabies on eren els teus clients i on fer les ofertes". Ara, però, "l'explosió d'Internet i les xarxes socials ho ha canviat totalment", evidencia.
Per combatre totes aquestes incerteses, Xavier Ferràs, degà de la Facultat d'Economia de la Universitat de Vic, ha recordat la importància de la innovació i la creativitat. "Estem en un canvi tecnològic sense precedents, i això també afectarà el sector del Turisme de Reunions", ha indicat a VIA Empresa moments abans de realitzar la seva ponència al Fòrum.
"Vivim en un món de tecnologies exponencials, on s'acumula el coneixement i cal veure com explotar-lo per canviar l'economia i la societat", afegeix. Per Ferràs, "cal una estratègia més adaptativa, de reacció ràpida i d'anàlisi immediat de les tendències del mercat".
En aquest sentit, Ferràs apunta la necessitat de tenir un "lideratge que faci propostes agosarades per poder diferenciar-nos. La creativitat és la matèria prima per canviar els formats". L'expert evidencia que "en una empresa ningú creu que sigui creatiu, però de nens tots ho som. El que mata la creativitat és el context". Alhora, reivindica el talent dins dels equips: "una bona idea en un equip sense talent està destinada a morir".
Finalment, Ferràs anima el sector del turisme de reunions a apostar per la innovació oberta. "Si agafem 15 tòtems del sector i els diem que innovin, no sortirem de l'incrementalisme. Necessites que en aquestes reunions hi hagi gent d'altres sectors, d'altres cultures, països, ambients, poetes, pintors... Gent que vingui fresca, perquè si no, les idees segueixen a la caixa de sempre".
La directora general de Turisme de la Generalitat, Marian Muro, ha obert la jornada destacant que "ja no hi ha cap dubte que Catalunya té una oferta consolidada per al desenvolupament d'aquest segment". Muro ha convidat a "aprofitar el posicionament de Barcelona per atreure el turisme de reunions a tot el país". En aquest sentit, ha animat a emfasitzar la "diversitat d'oferta" de Catalunya, que compta amb "un ventall de possibilitats que poques destinacions al món poden oferir".
La responsable governamental ha assegurat que "el Turisme de Reunions és una aposta clara de l'administració", vehiculada des de fa cinc anys pel Catalunya Convention Bureau; i ha celebrat que "en l'últim any hem captat sis congressos que s'han pogut distribuir per tot el país".
L'autenticitat com a reclam
L'irlandès Patrick Delaney, Managing Director de Soolnua, ha ofert una visió exterior del sector a Catalunya. Al seu parer, "els valors dels castellers representen el que cal per tenir una bona destinació: força, unió i determinació". Delaney ha recordat que per construir una destinació atractiva fan falta "experiències reals".
Una visió que comparteix Josep Roca, un dels tres exitosos germans d'El Celler de Can Roca. En el seu cas, des de l'àmbit gastronòmic també aporten el seu granet de sorra a fer de Catalunya una destinació atractiva per un turisme amb un alt nivell de despesa. "Si la gent ve fins al restaurant és perquè es mou per veritats, busca autenticitat. Cap aquí ha d'anar la visió del turisme, trobant fils reals que ens lliguin a una història", ha insistit el mitjà dels tres germans Roca.
Tot i així, Josep Roca ha destacat que "les tradicions també es poden crear avui, no fa tant del pa amb tomàquet. Amb el Twitter podem crear tradicions en cinc anys". La idea que transmet és la de mirar al nostre entorn més proper per buscar elements autèntics sobre els que construir noves tradicions capaces de generar oportunitats d'ara en endavant. Una forma de fer que el sector gastronòmic porta temps liderant a través de diferents fires i certàmens locals vinculats a productes amb denominació pròpia d'origen.
Competència i col·laboració
Patrick Delaney ha encoratjat els agents del sector a pensar en el benefici comú. "L'èxit depèn de la responsabilitat de cadascú", ha assegurat. En aquest sentit, ha encoratjat a no adormir-se en la rutina del que s'ha fet sempre, i a buscar noves maneres d'actuar per multiplicar el creixement. "Cal fer un re engage, escoltar realment els consumidors, i veure què fan", ha indicat. A més, ha insistit en el concepte "re imagine, per parar de vendre el que és obvi i crear noves experiències rellevants pel client".
Finalment, ha parlat de "re gather. Com a consumidor compro la destinació, l'experiència; no l'hotel o el palau de convencions". Per aquest motiu, ha recordat que "la responsabilitat és vendre la destinació en primer lloc, i per això cal cooperar". Delaney ha recomanat una "actitud adulta per treballar junts, confiar els uns amb els altres per guanyar una porció més gran del negoci". En definitiva, "mirar la competència, ser competitiu, però cooperar perquè si no tenim una bona destinació, tampoc no hi haurà negoci".
Creativitat en un món incert
Precisament el negoci no segueix una línia contínua, i cal estar preparats per reaccionar en cada moment. Delaney ha emprat la filosofiaVUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), per exemplificar-ho. "Volatilitat poden ser els atacs terroristes de París, o quan es parlava de Bèlgica com el bressol dels terroristes. Qui aniria a un congrés allà en aquestes circumstàncies?", s'ha preguntat retòricament.
Alhora, els canvis sobtats en el preu de les divises pot generar "incerteses que acabin amb negocis que semblaven segurs a Rússia o el Brasil". D'altra banda, Patrick Delaney ha posat de manifest la complexitat creixent del sector. "Abans hi havia canals molt clars: agències, hotels i clients. Sabies on eren els teus clients i on fer les ofertes". Ara, però, "l'explosió d'Internet i les xarxes socials ho ha canviat totalment", evidencia.
Per combatre totes aquestes incerteses, Xavier Ferràs, degà de la Facultat d'Economia de la Universitat de Vic, ha recordat la importància de la innovació i la creativitat. "Estem en un canvi tecnològic sense precedents, i això també afectarà el sector del Turisme de Reunions", ha indicat a VIA Empresa moments abans de realitzar la seva ponència al Fòrum.
"Vivim en un món de tecnologies exponencials, on s'acumula el coneixement i cal veure com explotar-lo per canviar l'economia i la societat", afegeix. Per Ferràs, "cal una estratègia més adaptativa, de reacció ràpida i d'anàlisi immediat de les tendències del mercat".
En aquest sentit, Ferràs apunta la necessitat de tenir un "lideratge que faci propostes agosarades per poder diferenciar-nos. La creativitat és la matèria prima per canviar els formats". L'expert evidencia que "en una empresa ningú creu que sigui creatiu, però de nens tots ho som. El que mata la creativitat és el context". Alhora, reivindica el talent dins dels equips: "una bona idea en un equip sense talent està destinada a morir".
Finalment, Ferràs anima el sector del turisme de reunions a apostar per la innovació oberta. "Si agafem 15 tòtems del sector i els diem que innovin, no sortirem de l'incrementalisme. Necessites que en aquestes reunions hi hagi gent d'altres sectors, d'altres cultures, països, ambients, poetes, pintors... Gent que vingui fresca, perquè si no, les idees segueixen a la caixa de sempre".