DONA
L’aterratge dels clubs de dones a Catalunya
Una història d’invisibilització, lluita i empoderament que reivindica un nou rol
Els clubs exclusius per a homes són un dels grans clàssics al Regne Unit o als Estats Units, sobretot des del segle XVIII. Allí es parla de negocis, es tanquen operacions clau, es promou el networking i, fins i tot, s'utilitza com a afterwork. Les dones, una vegada més, han sigut invisibilitzades i des de fa anys reclamen espais exclusius per a elles, amb una oferta de serveis enfocada al treball, les relacions socials, el benestar personal i la gastronomia, entre moltes altres activitats pròpies.
Els orígens es remunten al 1868. Les periodistes estatunidenques Fanny Fern i Jane Cunningham Croly van fundar el primer club per a dones, denominat Sorosis, a Nova York. Per quin motiu? A Fern, columnista molt coneguda a l'època, li van negar l'entrada a un sopar celebrat en honor a Charles Dickens i va decidir portar a terme la iniciativa. Una època en la qual, fins i tot, el 22è president dels Estats Units Grover Cleveland va arribar a escriure a la revista Ladies Home Journal que "el millor club per a una dona i el més segur per freqüentar és casa seva".
El 1906 hi havia més de 5.000 clubs de dones als Estats Units
Des de llavors no han parat de sorgir clubs exclusius per a dones, per desenvolupar les seves carreres en entorns segurs. Com a conseqüència, el 1906 hi havia més de 5.000 clubs de dones als Estats Units. Es parlava del sufragi femení, construïen xarxes de biblioteques, parlaven del treball infantil i d’evolucionar les ciutats. Als anys 70 parlaven de millorar la conciliació familiar i d’educació sexual, per exemple.
De moment, a Londres s'ubiquen Grace Belgravia o The Trouble Club; a París, The Women's International Club of Paris; a Torono, Verity; a Madrid, Anima Sensai. I, també ha arribat el moment de Barcelona, amb Juno House. Endarrere queden el Círculo Ecuestre o el Cercle del Liceu a la capital catalana, format majoritàriament per homes.
L’aterratge de Juno House
Juno House és el primer club per a dones professionals de la ciutat comtal a un lloc emblemàtic: la Farinera d'Aribau. Un projecte de rehabilitació que, com va avançar VIA Empresa, es va dissenyar durant dos mesos, es va construir amb tan sols cinc i ha comptat amb una inversió de més de dos milions d'euros.
El consell d’administració de Juno House està format per tres fundadores, (Natalie Batlle, Liana Knight Grieg i Eva Vila-Massanas) i per tres societats patrimonials de la família Elías representades pels germans Silvio, Ignasi i Adriana Elias de Gispert. Batlle (d’origen nord-americà), ho defineix com a “oasi urbà per a la dona actual per créixer professionalment i personalment”. I com expliquen diverses sòcies: tenen l’objectiu d’impulsar la conciliació i la cooperació per trencar una vegada “el maleït sostre de vidre”.
L’aventura, que va començar durant l’abril de 2022, compta amb 400 sòcies que paguen una quota mensual de 150 euros aproximadament, tot i que no parlen de xifres obertament. Un club amb un total de 1.400 m² destinats al dia a dia: treballar, menjar, convidar clients, família, amics, assistir a les activitats i esdeveniments generats o organitzar els seus propis esdeveniments i trobades. També activitats de wellness, massatges, ioga, cursos de maquillatge, vestidors i showrooms.
Malgrat que el club s'ha creat per dones i per a dones, “es permet la participació d'homes en les activitats que s'organitzin”.
Alma Sensai
El club Alma Sensai està situat al barri de Salamanca al costat del Parc del Retiro de Madrid i va obrir portes el 2016. L'edifici on s'ubica, d'estil renaixentista espanyol, va ser construït el 1910 sobre el Jardí de la Rosa. Amb aquestes premisses només es pot esperar “classe, privadesa i exclusivitat”. Aquest club femení es defineix al seu portal com una “atractiva combinació d'oci exclusiu, benestar i enriquiment personal i professional”. Encara que accepta alguns homes “sensibles cap a l'univers femení”, està ideat per proporcionar a les dones, un ambient còmode i distès molt compatible amb el networking. De moment, segons fonts del club, el 70% de les sòcies són dones.
Compta amb un bar de còctels, restaurant, sales de treball, reunions, gimnàs i perruqueria. També fan concerts de jazz, hi ha exposicions de pintura, desfilades de moda o fins i tot estrenes de cine. Com a curiositat, cada sol·licitud d'inscripció s'estudia de forma individual pel Comitè d'Admissió, format per nou dones de diferents àmbits empresarials. Entre les sòcies hi ha empresàries, actrius, catedràtiques, escriptores, directores de revistes femenines, advocades… Disposades a gastar-se 1.800 euros anuals.