Tres creuers amarrats al Port de Barcelona, en una imatge d'arxiu | ACN

Economia

Collboni proposa apujar el recàrrec municipal als creueristes més enllà dels 4 euros

Segons Collboni, "aquella activitat que té un ús més intensiu de l'espai públic" ha de ser sufragada pels visitants "i no pels barcelonins"

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, vol que els creueristes que passen menys de 12 hores a la ciutat paguin més de 4 euros de recàrrec municipal a la taxa turística. En una entrevista a El País aquest diumenge Collboni ha avançat que ja "tenen estudis" sobre el preu que haurien de pagar per "l'ús intensiu que fa de l'espai públic" i, en declaracions posteriors, ha detallat que demanaran al Parlament que tregui el topall el límit actual i que aquests turistes facin una "contribució extraordinària" per la petjada que deixen. Al maig, l'Ajuntament va aprovar apujar el recàrrec fins al màxim de 4 euros per dia a tots els allotjaments turístics i passarà de recaptar 95 milions d'euros -75 del recàrrec i 20 de l'impost general- a 115 milions d'euros.

Collboni ha dit que s'ha pres la decisió que "aquella activitat que té un ús més intensiu de l'espai públic, sobretot de Ciutat Vella i el litoral de la ciutat," sigui sufragada pels visitants "i no pels barcelonins amb els seus impostos". L'alcalde ha xifrat els creueristes d'escala en 1,5 milions anuals, i ha admès que la seva presència "implica un seguit d'esforços d'inversió en manteniment de l'espai públic".

L'objectiu és que amb l'impost s'ajudi a finançar les "inversions" que es faran als 15 espais de gran afluència turística definits pel mateix Consistori

En l'entrevista que publica El País aquest diumenge, l'alcalde assegura que la mesura no busca evitar que arribin a la ciutat aquests tipus de visitants sinó que "paguin el que val estar a la ciutat", i que amb l'impost ajudin a finançar les "inversions" que es faran als 15 espais de gran afluència turística definits pel mateix Consistori. "El que no volem és una manera de fer turisme que entra en contradicció amb viure a la ciutat perquè va en detriment del dret a l'habitatge i expulsa cada dia gent jove de classe mitjana", rebla el socialista.

D'altra banda, Collboni refreda per ara l'eventual reducció del nombre de creuers i creueristes i la supressió d'alguna terminal del Port, una possibilitat que ell mateix va avançar el mes de maig, "si fos necessari". Amb relació a les negociacions amb el Port de Barcelona sobre un nou conveni que ho permeti, l'alcalde diu que cal "esperar" a què hi hagi un nou Govern abans "d'obrir negociacions".