Com sobreviure un dia al MWC

Els endolls i la xarxa Wifi són els béns més preuats en un congrés absolutament global que serveix en la majoria dels casos per desvirtualitzar les relacions de negocis online

Les aglomeracions són constants al MWC
Les aglomeracions són constants al MWC
Pau Garcia Fuster
02 de Març de 2015
Act. 02 de Març de 2015
Si la multitud entusiasta que inunda el metro i els ferrocarrils no t'aixafa prèviament, accedir al recinte firal de Gran Via en la inauguració del Mobile World Congress (MWC) és relativament senzill. Si tens acreditació, evidentment. Deixant enrere les acalorades discussions entre els que s'han quedat amb la mel als llavis, o 'pending validation', i els membres de la seguretat privada; un amable exèrcit d'hostesses valida l'accés amb un smartphone última generació pels que han tingut més sort. Un cop dins, el Mobile World Congress és un esdeveniment fascinant, enorme, quasi inabastable. Infinitat d'estands al llarg de tots els pavellons de la fira permeten perdre-s'hi a la recerca de les últimes novetats en tecnologia mòbil. I això, avui dia, significa les últimes novetats en qualsevol sector. Perquè mòbil ja ho és tot.

Endoll, font de les nostres vides
Però què és el més buscat al MWC? L'últim model d'smartphone? La saviesa dels speakers? No, el més buscat és un endoll. Voltar per la fira és ensopegar constantment amb cares desesperades que observen tots els racons confiant a veure-hi la font d'energia necessària per sobreviure.

En Nicolas és francès. Porta dues hores al congrés i ja seu al terra. Al seu costat, un endoll per poder-hi connectar l'ordinador portàtil. "Com sempre, m'he quedat sense bateria en el pitjor moment, quan havia de corregir uns detalls d'una presentació", explica a VIAempresa. A prop seu, dos sud-coreans esperen impacients després de preguntar-li si trigaria gaire a marxar. Els seus Samsung Galaxy també necessiten una mica d'energia.



Com que aquestes escenes són freqüents en cada edició, l'organització sempre té previstos punts de recàrrega adaptats a tot tipus de dispositius. Aquests, però, sorprenentment no tenen gaire demanda. Per molt tecnològic que un sigui, no hi ha res com un endoll de tota la vida.



El Wifi, religió universal
Si hi ha una icona que tothom reconeix a l'instant al MWC és la de la xarxa Wifi. El congrés posa a disposició dels assistents diverses xarxes sense fils perquè puguin estar connectats a Internet en tot moment. L'accés és gratuït mitjançant contrasenyes tan suggeridores com "highspeed" o la no tan esperançadora "wifiuser".

Cada cinc metres un cartell cridaner adverteix d'aquest servei, indispensable en un esdeveniment d'aquesta mena. Amb les piles carregades i el Wifi activat, tot és a punt per sobreviure un dia al MWC.

Un esdeveniment global
Que el MWC és un esdeveniment global no és cap secret. De fet, ja ho diu el mateix nom de la fira. Però un passeig pels diferents passadissos permet entendre realment l'abast d'aquest concepte. Homes i dones de totes les nacionalitats imaginables conviuen en harmonia admirant el nou Samsung Galaxy S6, comentant l'esperança que el Windows 10 Business sigui millor que el Windows 8, o fent un cafè a Canaletes. O a la Boqueria. O al Liceu. En aquesta edició els espais de descans s'han decorat amb alguns dels llocs més emblemàtics de la ciutat.



En Jeff és nord-americà, va arribar dissabte des de Nova York i seu en un d'aquests espais amb en Hao, un enginyer xinès amb qui ja havia agendat trobar-se durant les primeres hores del congrés. "Ja fa uns mesos que parlem sovint per Internet, i el MWC era la millor oportunitat per conèixer-nos per fi cara a cara", explica a VIAempresa fent un notable esforç per vocalitzar i parlar a poc a poc l'anglès.

"El MWC és un pretext per anar a fer cafès", diu somrient Marc Bonavia, fundador de SITMobile. En els 10 anys que fa que el certamen se celebra a Barcelona, pràcticament no hi han faltat mai, però aquest cop amb la novetat d'haver estat comprats fa pocs mesos per la italiana Soprano. "Abans de vendre ja teníem previst l'estand", puntualitza mentre ratifica el caràcter global de l'esdeveniment.

"Tens gent amb qui parles normalment per correu electrònic o Skype, que potser són de Taiwan o de Suècia, que els has de desvirtualitzar, els has de tocar, veure'ls la cara i fer aquella brometa", explica Bonavia. En definitiva, "es tracta d'humanitzar relacions que tens normalment a Internet".



En el seu nou context, Bonavia apunta que estan aprofitant per presentar un producte de Soprano "que no té ningú més: Gamma, un sistema de missatgeria pensat per empreses o institucions que busquen tenir una comunicació encriptada". Aquesta espècie de WhatsApp blindat és una de les seves apostes destacades aquest any. "L'any que ve, vés a saber quina serà", ironitza Bonavia sobre la rapidesa i flexibilitat del sector.

Enganxats a l'agenda
Això sí, el fundador de SIT Mobile deixa clar que en el MWC no hi ha lloc per a la improvisació. "Aquí l'agenda és sagrada. Tenim un calendari compartit on tothom va omplint espais. La gràcia és que dies abans de la fira ja tinguis planificats quatre dies des de primera hora del matí fins abans de sopar tot ple", assegura.

I és que la gran majoria d'assistents s'ha gastat molts diners per ser aquí i "no poden especular massa". Aquests contactes també aprofiten la condició d'amfitriones de les empreses catalanes. "Tot aquell que ve creu i sent que saps coses que el poden interessar. Et pregunten què haurien de veure, o si està obert algun espai", apunta Bonavia; que tot i així insisteix que l'objectiu és també "que vegin que tenim ganes de ser una referència en el sector".

Un altre que també té l'agenda força ocupada aquests dies és Pablo Pantaleoni, cofundador i director d'operacions de Medtep, una aplicació multiplataforma per facilitar la prevenció i el seguiment en un context de medicina personalitzada. "És el segon any que venim. L'any passat vam tenir molt bons resultats tant pel que fa a partners com a clients, i aquest any busquem el mateix: donar-nos a conèixer en aquesta finestra tan gran a tot el món", explica a VIAempresa.

Pantaleoni té clar que cal aprofitar un esdeveniment d'aquesta magnitud per "buscar aliances estratègiques amb clients i partners des de Barcelona cap a tot el món". Les primeres hores, assegura, són les més tranquil·les mentre tothom s'acaba d'ubicar, i "a partir de migdia i dimarts són els dies més forts".

Novetats tecnològiques
Medtep i SITMobile tenen el seu estand en el Pavelló Catalonia, cara a cara amb l'espanyol. També hi és Barcelona Digital, que en ple procés de fusió amb cinc altres centres tecnològics (el futur EureCat), presenta al MWC diversos productes resultants de l'aplicació de tecnologia.



Un d'ells és Floodr, que ve de l'anglès flood (inundar). "Fa un parell d'anys Anonymous feia servir aquesta tècnica per atacar les empreses. Engegaven una aplicació i inundaven els webs o els sistemes de les empreses de forma que aquestes quedessin inoperatives", recorda Toni Felguera, cap de Banca i Assegurances de Barcelona Digital. "Les empreses es van començar a preocupar i van invertir en sistemes, però mai no sabien si aquests sistemes eren prou forts o no perquè no tenien com comprovar-ho", explica.

És aquí on Floodr entra en escena, ja que es tracta d'una eina "per representar un atac per tal que les empreses tinguin en els seus plans de contingència una forma fàcil i quasi automàtica que comprovi les seves defenses", diu Felguera. "És un producte molt senzill, contractat a través d'una superfície web, i que programa l'atac que es vol rebre", resumeix.

Aquest és només un exemple de l'enorme quantitat de novetats tecnològiques que es presenten en aquest congrés, i que van més enllà de les mediàtiques presentacions de nous smartphones. Els grans fabricants porten els aparells més nous, els exposen pel gaudi dels assistents, que hi interactuen entusiasmats. Al mateix temps, al Media Village una televisió anglesa fa aixecar la vista de les seves pantalles a uns 200 periodistes. Busquen algú que tingui una BlackBerry per entrevistar-lo. Tothom es mira, ningú respon. Hauran de seguir buscant.