Taxistes i VTC bloquegen els carrers de Barcelona | Àngel Bravo

vtc

El comerç avisa taxistes i VTC: l’economia quedarà tocada

Patronals i associacions mostren la seva preocupació per com afecten les mobilitzacions a la visió exterior de Barcelona

Caos. Així és com defineix el comerç català les jornades de mobilitzacions i els aldarulls provocats tant per taxistes com pels conductors d’Uber i Cabify, que ja fa dies que duren i van apujant el to. D'una banda, per la imatge que dóna Barcelona com a ciutat i com està afectant això al comerç i al sector serveis; i, de l'altra, perquè taxis i VTC han amenaçat en boicotejar el MWC. Això, avisen patronals i associacions de comerç, acabarà afectant l'economia catalana i, de fet, Cecot assenyala que ja hi ha hagut caigudes del 25% de l'afluència a Barcelona. "No només afecten Barcelona i la regió metropolitana, sinó que està afectant l'economia catalana en general, en especial en el turisme i en la imatge i prestigi a l'exterior", posen de relleu.

Més info: Taxistes i VTC col·lapsen Barcelona enmig de les negociacions amb el Govern

El president de Pimec Comerç, Àlex Goñi, subratlla a VIA Empresa que "Barcelona juga a la lliga de les ciutats turístiques i els amics de les altres ciutats ho veuen com el gran caos", mentre que Cecot adverteix en un comunicat el "fort impacte col·lectiu i social" que aquestes mobilitzacions estan causant ja en l'economia.

De la seva banda, Barcelona Oberta recorda que la vaga del juliol en el sector del taxi ja "va tenir greus repercussions per al sector comerç", al mateix temps que avisa que "aquesta sobtada reiteració ha creat ja una alarma important en el nostre col·lectiu". La Cambra de Comerç de Barcelona s'afegeix a aquestes opinions i assegura en un comunicat que ja ha constatat que aquesta situació està tenint un impacte negatiu".

Les conseqüències poden ser greus i, precisament per això, patronals i associacions demanen "que ho arregli qui ho hagi de fer" perquè, com destaca Goñi, "al comerç directa o indirectament ens afecta el que passi al carrer, no ens agrada". El president de Pimec Comerç es lamenta que "sembla que no hi hagi solució i que hagi d'anar a més" perquè "s'estan radicalitzant les posicions i això s'engrandeix", motiu pel qual, sosté, "ens preocupa molt el futur".

Quan marxa la raó

Posant especial atenció en el fet que els taxistes "són un servei públic [...] i en el seu conjunt són petits empresaris que redistribueixen impostos i riquesa al lloc on realitzen la seva activitat", mentre que Uber i Cabify "són dos gegants que fan allò tan antic que és destrossar econòmicament sectors de petits empresaris baixant preus", Goñi avisa que "quan la violència es presenta, la raó se’n va".

En aquest sentit, el president de Cecot, Antoni Abad, apunta que "el canvi de model econòmic en el sector de la mobilitat i la irrupció de la tecnologia està afectant sectors regulats com el del taxi i cal pactar transicions que minimitzin els efectes negatius". Reivindicacions a les quals s'hi sumen Pimec Comerç i Barcelona Oberta, que reclamen tant a l'Ajuntament de Barcelona com a la Conselleria de Territori "la màxima determinació a fi de recobrar la normalitat com més aviat millor, i s'ha oferit a col·laborar en tot allò que estigui al seu abast".

També la Cambra reclama a les administracions competents "que treballin per a trobar una solució de consens que respecti els interessos de totes les parts" i contribueixi a "posar fi a aquesta situació abans no tingui conseqüències encara més greus sobre l'economia i la imatge de la ciutat".

Per tot això, el president de la patronal terrassenca lamenta que "aquest conflicte ja fa massa temps que dura" i considera que "els mercats regulats necessiten actualitzar-se i revisar-se periòdicament i en el cas del taxi hi ha un endarreriment de dos o tres anys". Innovació i tecnologia són aspectes molt importants pels taxistes per adaptar-se als canvis de model del sector. Però, aquesta, serà una "transició complexa".