Com ser competitiu en un món global i divers?
Les empreses ja no operen de manera aïllada, sinó que formen part d'una xarxa molt més àmplia d'actors: clients, proveïdors, reguladors i competidors
En un món cada cop més incert i dinàmic, les empreses es troben davant d'un repte constant: mantenir-se competitives i rellevants en els seus mercats. Com a professional i assessor, o membre de consells assessors o d’administració de diverses empreses, tant grans com petites, sovint reflexiono sobre el que realment fa que una empresa sobresurti, sigui diferencial i més competitiva en el seu mercat.
És habitual trobar fórmules que semblen universals: innovació, tecnologia, internacionalització, diferenciació comercial, eficiència... Tots aquests elements són essencials, però no podem caure en l'error de pensar que una fórmula única serveix per a tothom. Cada empresa té el seu ADN propi, un conjunt de valors, capacitats i una realitat de mercat que defineixen quina serà la seva via cap a l'èxit. A continuació, analitzarem alguns d’aquests elements des de la meva experiència.
L'ADN de l'empresa
Quan treballo amb empreses, CEOs o consells, el primer que observo és que les empreses que triomfen no només segueixen tendències, sinó que aconsegueixen personalitzar aquestes tendències segons la seva realitat i essència. És fonamental que cada organització descobreixi quins són els seus valors fonamentals, allò que les defineix i les diferencia dels seus competidors. Allò per què van néixer, pel que han crescut i han sigut capaces de competir fins avui. Aquest ADN propi permet a l'empresa prendre decisions estratègiques que connectin no només amb el mercat, sinó també amb la seva cultura i la seva gent.
Coneixement i gestió de l'ecosistema
En un entorn complex i incert, el coneixement i la capacitat de gestionar l'ecosistema són claus. Les empreses ja no operen de manera aïllada, sinó que formen part d'una xarxa molt més àmplia d'actors, incloent-hi clients, proveïdors, reguladors i, fins i tot, competidors. Aquelles empreses que excel·leixen són capaces d'entendre aquest ecosistema, interactuar-hi i gestionar-lo de manera intel·ligent, establint aliances estratègiques i col·laborant de manera efectiva.
Com a directiu i assessor de diverses empreses, he observat que les empreses més competitives no només es concentren en el producte o el servei, sinó també en com maximitzar el seu paper dins de l'ecosistema empresarial. Això els permet adaptar-se millor als canvis i mantenir una posició de lideratge en moments d'incertesa. A més, són empreses que gestionen el seu coneixement, rendibilitzant i fent valdre el seu capital intel·lectual.
La tecnologia com a facilitador, no com a finalitat
Un altre dels factors que distingeixen les empreses competitives és l'ús estratègic de la tecnologia. No es tracta simplement de digitalitzar-se per estar a l'avantguarda, sinó d'utilitzar la tecnologia com una palanca per millorar els processos, oferir noves propostes de valor als clients i, en última instància, per diferenciar-se en el mercat o crear nous models de negoci.
He tingut el privilegi de treballar en projectes de transformació digital tant en el sector públic com en el privat. En tots els casos, el que ha fet la diferència no ha estat la tecnologia en si mateixa, sinó com aquesta s'ha integrat en l'estratègia global de l'empresa, respectant els seus valors, capacitats i objectius.
Innovació: més enllà de la creativitat
Sovint es parla d'innovació com el motor de la competitivitat. Però, què significa innovar de manera efectiva? La innovació no és només generar idees creatives, sinó ser capaços de convertir aquestes idees en accions concretes que aportin valor al mercat. Això implica un procés estructurat, amb mecanismes per testar, aprendre dels errors i iterar ràpidament.
En la meva experiència amb empreses i startups, les que realment innoven són aquelles que entenen la innovació com un procés constant, no com una activitat puntual. Aquestes empreses aconsegueixen incorporar la innovació al seu ADN, fent que sigui part de la seva manera habitual de fer les coses.
Global: més enllà de la internacionalització
La internacionalització ha estat durant molts anys un objectiu clau per a les empreses que volen créixer i expandir-se. Però avui, la globalització va més enllà de simplement establir presència en altres països. Es tracta de ser capaç d’operar en mercats altament interconnectats, amb regulacions, cultures i tendències molt diverses. L’empresa d’avui ha de ser global no només en termes geogràfics, sinó també en la seva mentalitat, processos i capacitat de resposta.
Això implica comprendre les complexitats de cada mercat, adaptar-se ràpidament als canvis reguladors i ser capaç de col·laborar amb socis locals i globals de manera fluida, entenent les diferents cultures i incorporant la diversitat i la plurivisió. En la meva experiència, he vist que les empreses més competitives són aquelles que entenen aquesta globalització de manera holística, fent-la part del seu ADN i integrant-la en cada decisió estratègica, no com un objectiu aïllat.
La fórmula única no existeix
Al final, el que realment marca la diferència és la capacitat de trobar la fórmula pròpia. No hi ha receptes màgiques que funcionin per a tothom. Les empreses més exitoses són aquelles que, sense perdre de vista els factors globals, les tendències, els canvis i les incerteses, aconsegueixen adaptar-los a la seva pròpia realitat. Saben aprofitar les seves fortaleses i minimitzar les seves debilitats, sempre tenint en compte l'entorn i les necessitats específiques del seu mercat.
En resum, si bé hi ha elements comuns que ajuden les empreses a ser competitives, cada organització ha de trobar la seva pròpia fórmula. És una combinació d'ADN propi, gestió intel·ligent de l'ecosistema, ús estratègic de la tecnologia, capacitat d'innovar i de comprendre el món global i divers. I, sobretot, no perdre mai de vista els seus valors i capacitats. Només així podran marcar la diferència, de veritat, en el mercat.