• Economia
  • Els controladors aeris del Prat faran vaga a partir del 20 de juny

Els controladors aeris del Prat faran vaga a partir del 20 de juny

Els treballadors de l'aeroport acorden fer aturades de 24 hores per la "falta de personal" i preveuen un estiu de "col·lapse" a l'aeroport barceloní

L'antiga torre de control de l'aeroport del Prat | ACN
L'antiga torre de control de l'aeroport del Prat | ACN
ACN
Barcelona
23 d'Abril de 2018

Els controladors aeris del Prat han acordat fer aturades de 24 hores a partir del proper 20 de juny. El 85% dels treballadors del centre de control de l'aeroport reunits en assemblea han decidit anar a la vaga. Segons expliquen fonts del sindicat majoritari, Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), "la falta de personal és el gran problema" i per això han decidit fer les aturades.

En un comunicat, els controladors ja van vaticinar un estiu de "col·lapse" a l'aeroport barceloní a causa de "la manca" de supervisors a les torres de control, que "s'ha fet crònica", asseguraven. Tot i que Enaire ha fet convocatòries per contractar professionals, "no s'arribarà temps" perquè els nous controladors arribin a l'estiu, quan hi ha més vols.

"No és una previsió pessimista, és realista", anticipava en el comunicat el portaveu d'USCA, Pau Marí. Segons USCA, l'aeroport ja acumula un 9,4% més de passatgers que l'any passat per aquestes dates.

En declaracions a l'ACN, Raül Tobaruela, portaveu de l'assemblea de controladors aeris del Centre de Control de Trànsit Aeri de Gavà, ha explicat que la vaga és "l'última opció" i que el que realment volen els treballadors és "iniciar un diàleg seriós i vinculant" amb Enaire.

Tobaruela insisteix en què "falten molts treballadors" per assumir l'augment de trànsit aeri que hi ha hagut en els darrers vuit anys, i com a exemples explica que treballen 7 de cada 8 dies, que no compleixen el 25% de descans dins de cada jornada laboral estipulat per llei –un percentatge, subratlla, menor que el que es fa a Europa- o que no hi ha regularitat en l'organització dels tres torns diaris necessaris per cobrir una jornada de 24 hores de vols.

Sobre les raons que han conduït a aquesta situació, Tobaruela opina que hi ha hagut una "mala planificació" del creixement "exponencial" de vols que hi ha hagut en els darrers vuit anys. I sobre el fet que, com diu Enaire, s'està contractant personal per pal·liar el problema, el representant dels controladors aeris afirma que es fa "a ritme molt baix" i no en la quantitat que seria necessària per "normalitzar la situació".

Per tot plegat els controladors desitgen que "d'una vegada" l'empresa "s'adoni" que "té un problema" que genera situacions "molt perjudicials". I Tobaruela alerta, a més, que és una situació que "surt ara a Barcelona", però que "és qüestió de temps" que surti també a altres punts de l'Estat espanyol.