28
d'Octubre
de
2016
Act.
28
d'Octubre
de
2016
Aquesta setmana Uber ha realitzat la primera entrega de mercaderies amb un camió autònom. Ha estat a Colorado, als Estats Units, on la companyia ha repartit un carregament de 50.000 llaunes de cervesa després d'un viatge de 200 kilòmetres sense conductor. És el darrer exemple de viatges realitzats per vehicles connectats i autònoms, i no serà l'últim.
Tot i que encara no formen part del nostre dia a dia, els cotxes sense conductor ja són una realitat. Uber, Google o Tesla són algunes de les empreses que més hi estan treballant. La presència en els nostres vehicles de la Internet de les Coses és encara més palpable. Avui dia, molts cotxes, camions, avions i vaixells ja recullen, analitzen i gestionen centenars de dades. Des de la posició GPS, fins al consum de combustible, l'ús del cinturó de seguretat, o els hàbits de conducció.
La idea de tenir aquest tipus de vehicles passejant per les nostres carreteres i ciutats provoca en molta gent tant interès com inquietud. Resultarà segur? Podran hackejar-se? Què passarà si hi ha un accident? Qui posseirà totes les dades que reculli el vehicle? Com les gestionarem? Perdran els conductors els seus llocs de feina?
Aquestes són algunes de les preguntes que han intentat respondre els quatre panelistes de la taula rodona Vehicles connectats: Oportunitats i Canvis. Com serà el futur?, celebrada aquest dijous en el marc de l'IoT Solutions World Congress de Barcelona.
Seguretat
Spotify, Netflix i d'altres plataformes van deixar de funcionar el passat 21 d'octubre als Estats Units a causa d'un ciberatac dirigit des de dispositius amb IoT. No es van filtrar dades bancàries ni personals, però tot i així, van saltar totes les alarmes. Si en comptes de les nostres cançons o pel·lícules preferides, el que es posa en perill és la nostra seguretat dins un cotxe, la preocupació està més que justificada.
Tot i això, Dana Spataru, cap del departament de Riscos Cibernètics de Deloitte, treu ferro a l'assumpte: "Els cotxes autònoms no són un objectiu per se pels hackers", assegura, "hi ha altres àmbits, com el financer, que els resulten més atractius". Ara bé, Spataru admet que la possibilitat d'atacs és real, i recalca la importància d'incloure la seguretat com la primera prioritat en la fabricació de vehicles autònoms.
Regulació
Gairebé tots els experts en la matèria coincideixen que cal regular aquestes noves tecnologies. Alexander Soley, especialista en cotxes connectats de Dell, adverteix que en molts països europeus, com ara Espanya, no hi ha encara lleis específiques pels cotxes autònoms. "El seu ús, ni està permès, ni tampoc està prohibit", assegura.
Als Estats Units, explica Soley, només set Estats tenen legislació sobre els vehicles connectats, i tots amb regulacions diferents. A Florida, per exemple, els cotxes poden utilitzar-se de manera totalment autònoma; a Califòrnia, s'exigeix sempre la presència d'un conductor humà; i a Nevada, està prohibit escriure missatges de mòbil mentre el cotxe condueix sol.
Hàbits de consum
Jose Manuel Caramés, director de la unitat d'IoT i Smart Mobility de Telefónica, creu que l'arribada dels cotxes autònoms coincideix amb un canvi en els hàbits de consum. "Les noves generacions ja no volen comprar cotxes", assegura, "només volen un servei". Segons Caramés, la compartició de vehicles i plataformes com Uber i BlaBlaCar seran cada vegada més comunes.
En aquest sentit, Soley aporta una dada rellevant: només un 25% dels millennials dels Estats Units tenen carnet de conduir. "A més, per a molta gent el cotxe és un element pel qual es paga massa (combustible, impostos, pàrquing...) i per tant, és quelcom de què cal prescindir", afegeix.
Impacte econòmic i laboral
Deborah Sherry, directora de la secció digital de General Electrics a Europa, considera que a causa d'aquests canvis de consum les vendes de cotxes disminuiran en els pròxims anys. Tot i això, Sherry no hi veu tant un problema, com una oportunitat. "Davant d'aquesta situació, una sortida serà aprofundir en l'ús de l'IoT en la indústria automobilística; fet que permetrà maximitzar l'ús dels vehicles i optimitzar-ne les despeses".
Pel que fa a les conseqüències pels professionals, Sherry és optimista: "Els conductors encara són més segurs que els cotxes autònoms. A més, els professionals tindran un rol important en el desenvolupament i aplicació d'aquestes noves tecnologies i en seran els primers beneficiats, juntament amb les empreses."
El futur
Els vehicles d'aquest futur tan proper conduiran sols, oferiran centenars de dades per optimitzar-ne l'ús, permetran preveure i evitar avaries, i fins i tot es comunicaran entre ells i amb la ciutat. Jose Manuel Caramés qualifica l'arribada d'aquestes noves tecnologies d'imparable, i calcula que l'any 2020 circularan pels nostres carrers centenars de milers de cotxes autònoms.
Sherry, per la seva banda, recorda que aquest tipus de tecnologies ja s'estan aplicant en l'aviació o el transport marítim i que, més aviat que tard, estaran 100% disponibles pels cotxes particulars. I no seran d'ús exclusiu pel transport: "la connectivitat impactarà a totes les indústries del món", conclou Sherry.
Tot i que encara no formen part del nostre dia a dia, els cotxes sense conductor ja són una realitat. Uber, Google o Tesla són algunes de les empreses que més hi estan treballant. La presència en els nostres vehicles de la Internet de les Coses és encara més palpable. Avui dia, molts cotxes, camions, avions i vaixells ja recullen, analitzen i gestionen centenars de dades. Des de la posició GPS, fins al consum de combustible, l'ús del cinturó de seguretat, o els hàbits de conducció.
La idea de tenir aquest tipus de vehicles passejant per les nostres carreteres i ciutats provoca en molta gent tant interès com inquietud. Resultarà segur? Podran hackejar-se? Què passarà si hi ha un accident? Qui posseirà totes les dades que reculli el vehicle? Com les gestionarem? Perdran els conductors els seus llocs de feina?
Aquestes són algunes de les preguntes que han intentat respondre els quatre panelistes de la taula rodona Vehicles connectats: Oportunitats i Canvis. Com serà el futur?, celebrada aquest dijous en el marc de l'IoT Solutions World Congress de Barcelona.
Seguretat
Spotify, Netflix i d'altres plataformes van deixar de funcionar el passat 21 d'octubre als Estats Units a causa d'un ciberatac dirigit des de dispositius amb IoT. No es van filtrar dades bancàries ni personals, però tot i així, van saltar totes les alarmes. Si en comptes de les nostres cançons o pel·lícules preferides, el que es posa en perill és la nostra seguretat dins un cotxe, la preocupació està més que justificada.
Tot i això, Dana Spataru, cap del departament de Riscos Cibernètics de Deloitte, treu ferro a l'assumpte: "Els cotxes autònoms no són un objectiu per se pels hackers", assegura, "hi ha altres àmbits, com el financer, que els resulten més atractius". Ara bé, Spataru admet que la possibilitat d'atacs és real, i recalca la importància d'incloure la seguretat com la primera prioritat en la fabricació de vehicles autònoms.
Regulació
Gairebé tots els experts en la matèria coincideixen que cal regular aquestes noves tecnologies. Alexander Soley, especialista en cotxes connectats de Dell, adverteix que en molts països europeus, com ara Espanya, no hi ha encara lleis específiques pels cotxes autònoms. "El seu ús, ni està permès, ni tampoc està prohibit", assegura.
Als Estats Units, explica Soley, només set Estats tenen legislació sobre els vehicles connectats, i tots amb regulacions diferents. A Florida, per exemple, els cotxes poden utilitzar-se de manera totalment autònoma; a Califòrnia, s'exigeix sempre la presència d'un conductor humà; i a Nevada, està prohibit escriure missatges de mòbil mentre el cotxe condueix sol.
Hàbits de consum
Jose Manuel Caramés, director de la unitat d'IoT i Smart Mobility de Telefónica, creu que l'arribada dels cotxes autònoms coincideix amb un canvi en els hàbits de consum. "Les noves generacions ja no volen comprar cotxes", assegura, "només volen un servei". Segons Caramés, la compartició de vehicles i plataformes com Uber i BlaBlaCar seran cada vegada més comunes.
En aquest sentit, Soley aporta una dada rellevant: només un 25% dels millennials dels Estats Units tenen carnet de conduir. "A més, per a molta gent el cotxe és un element pel qual es paga massa (combustible, impostos, pàrquing...) i per tant, és quelcom de què cal prescindir", afegeix.
Impacte econòmic i laboral
Deborah Sherry, directora de la secció digital de General Electrics a Europa, considera que a causa d'aquests canvis de consum les vendes de cotxes disminuiran en els pròxims anys. Tot i això, Sherry no hi veu tant un problema, com una oportunitat. "Davant d'aquesta situació, una sortida serà aprofundir en l'ús de l'IoT en la indústria automobilística; fet que permetrà maximitzar l'ús dels vehicles i optimitzar-ne les despeses".
Pel que fa a les conseqüències pels professionals, Sherry és optimista: "Els conductors encara són més segurs que els cotxes autònoms. A més, els professionals tindran un rol important en el desenvolupament i aplicació d'aquestes noves tecnologies i en seran els primers beneficiats, juntament amb les empreses."
El futur
Els vehicles d'aquest futur tan proper conduiran sols, oferiran centenars de dades per optimitzar-ne l'ús, permetran preveure i evitar avaries, i fins i tot es comunicaran entre ells i amb la ciutat. Jose Manuel Caramés qualifica l'arribada d'aquestes noves tecnologies d'imparable, i calcula que l'any 2020 circularan pels nostres carrers centenars de milers de cotxes autònoms.
Sherry, per la seva banda, recorda que aquest tipus de tecnologies ja s'estan aplicant en l'aviació o el transport marítim i que, més aviat que tard, estaran 100% disponibles pels cotxes particulars. I no seran d'ús exclusiu pel transport: "la connectivitat impactarà a totes les indústries del món", conclou Sherry.