Liberalització
Dues empreses més competeixen per l'AVE privat
Adif atribueix l'augment de candidats a un "retard en la recepció informàtica d'algunes sol·licituds"
Sis empreses competiran finalment per prestar els serveis d'alta velocitat a l'Estat espanyol. Inicialment Adif parlava de quatre participants però en un comunicat ha elevat la xifra en tancar el termini de sol·licituds aquest 31 d'octubre .
L'empresa justifica l'augment de competidors a un "retard en la recepció informàtica d'algunes sol·licituds". Per Adif el gran nombre de peticions "ratifica l'interès que genera l'ús de la xarxa d'alta velocitat espanyola" i el descriu com una "fita de gran rellevància en el procés d'obertura del mercat en l'àmbit europeu".
Al desembre el Consell d'Administració d'Adif AV publicarà la resolució amb els candidats adjudicataris, però aquests dependran de l'aprovació dels acords marc per part de la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC).
El repartiment entre els candidats adjudicataris es dividirà en tres paquets de diferents capacitats operatives. Renfe fa mesos que es prepara per a aquest escenari, i té moltes probabilitats d'aconseguir el paquet més gran, tant pels recursos operatius dels quals disposa com per l'experiència en la gestió.
L'abril passat, Renfe va anunciar que preveia començar a operar un AVE low cost durant la Setmana Santa del 2020, mesos abans de la liberalització del sector de l'alta velocitat a l'Estat. L'objectiu del govern espanyol –en un projecte iniciat en etapa de Mariano Rajoy- és reduir entre un 20% i un 25% els preus de l'AVE convencional.