El sector logístic es troba en forma, el comerç electrònic li ha donat una forta empenta en els darrers anys, però es troba en una manca de sòl per poder ampliar la seva activitat i créixer còmodament –o tot el que voldria-. El sector ecommerce és l'activitat dins la cadena logística que el 92% dels professionals creu que més està a l'alça. Aquesta és una xifra un 4% més alta que el 2016, segons l'estudi L'actualitat logística a Espanya 2018, realitzat a través d'enquestes a 100 directius del sector logístic espanyol i que ha presentat el vicepresident sènior de Prologis Iberia, Gustavo Cardozo.
El 74% dels directius del sector de la logística coincideix que existeix un problema "greu" de disponibilitat de sòl als principals mercats logístics d'Espanya, com són la Comunitat de Madrid i Catalunya. A més, el 70% dels directius afirma que aquest problema de disponibilitat de sòl logístic ha provocat que Espanya hagi perdut oportunitats per a operadors que necessiten més de 30.000 metres quadrats.
Ubicació i preu: València
L'estudi, presentat en el marc del SIL 2018 destaca que els professionals del sector logístic valoren la proximitat a ubicacions i accessos clau i la qualitat de les instal·lacions com les dues primeres característiques més importants per a una localització d'un centre de distribució. Des de la multinacional destaquen que el preu ja no representa un factor determinant. El responsable de leasing de Prologis a Catalunya, Oscar Martín, ha explicat que "el preu fins fa uns anys era l'única cosa que importava, això ha canviat", i que la localització i la qualitat de les instal·lacions són "dues clares variables que prenen força i que es posen per sobre del preu".
Martín: "El preu era l'única cosa que importava, ara la localització i la qualitat de les instal·lacions prenen força"
També conclouen que el millor lloc -pel que fa a accessibilitat i connectivitat- per ubicar un centre logístic és a 50 quilòmetres als afores de les grans ciutats com Madrid i Barcelona. En aquest sentit, la Comunitat de Madrid i Catalunya són en un 63% i un 50% les comunitats més atractives per a la implantació d'un centre logístic. Ara bé, en aquesta edició el creixement del País Valencià ha estat destacat. Passa del cinquè al tercer lloc del rànquing pel 38% dels enquestats, deixant enrere Aragó i Castella la Manxa.
Què ha fet que pugi al tercer lloc? "Mercadona, Consum, la Ford, el conglomerat industrial valencià és un dels impulsors del sector logístic valencià, a més del seu port", afirma Cardozo.
Una demanda inabastable
Des de l'empresa Prologis avisen que a l'àrea de Barcelona hi ha una "demanda real" dels operadors logístics "que no es pot satisfer per la manca de sòl". Cardozo ha apuntat que, en el cas de Catalunya, la construcció del Quart Cinturó suposarà la generació de nou sòl logístic.
Cardozo: "El Quart Cinturó obrirà moltes possibilitats d'obrir noves zones logístiques"
"El Quart Cinturó obrirà moltes possibilitats d'obrir noves zones logístiques, desembussarà el coll d'ampolla entre els Vallesos i l'AP-7. Generaria una gran quantitat de sòl que ajudaria al desenvolupament del sector logístic i industrial. Estem en una regió de potencial industrial molt gran limitat per la manca de sòl a preus competitius", ha dit el directiu i ha demanat a les administracions impulsar aquesta infraestructura.
"La demanda existeix i no la podem satisfer, no hi ha sòl per plantejar-se desenvolupaments. A Madrid en el curt termini també passarà el mateix", han avisat. Una alternativa a la manca de sòl és "reconvertir fàbriques antigues que ocupen molts metres quadrats, tirar-les i reconvertir-les en naus logístiques".
Incertesa política
Preguntats per si creuen que la incertesa política a Espanya pot afectar el sector logístic, un 75% dels enquestats s'ha mostrat optimista i creu que el sector "seguirà endavant" independentment de la situació política. En aquest sentit, un 44% dels professionals considera que el sector està creixent a Espanya per sobre de la mitjana europea, una percepció que ha augmentat respecte al 2016 en un 38%.
En el conjunt d'Europa, Alemanya i França continuen liderant el sector, si bé destaca el creixement que ha experimentat Espanya, passant de la cinquena a la tercera posició de països més potents, segons els empresaris enquestats.
Quant al Brexit, els directius logístics creuen que no perjudicarà el sector logístic espanyol: "Fins i tot serà positiu per atreure activitat logística a Espanya", ha dit Cardozo.
Futur i tendències
I com serà el futur de la logística? Des de Prologis veuen que inversors del sector retail es passen a l'ecommerce i, per tant, al logístic. "Moltes marques utilitzen les botigues com a punts d'entrega, es faran servir pàrquings per fer entregues. La logística està experimentant, ningú té la fórmula màgica per reduir els terminis d'entrega i incrementar l'eficiència", ha explicat el directiu.
Cardozo: "Em costa imaginar-me drons volant per Barcelona, però en l'àmbit rural pot ser interessant"
Segons el vicepresident de l'empresa, en el futur de la logística "els cotxes elèctrics tenen molt recorregut, més que els drons, en entregues en ciutat". En aquest sentit, sobre si els drons són el futur de les entregues i el futur del sector logístic, l'escepticisme s'imposa en un 58% dels enquestats, que considera que és una tendència encara per estudiar. "A mi em costa imaginar-me drons volant per Barcelona, però en l'àmbit rural pot ser interessant", vaticina.
L'assessor de Prologis, Josep Margalef diu que aquí encara hi ha molta feina pendent: "Quan vegem Nova York ple d'ocells d'aquests amb paquets i sense que ningú els tiri a terra, ja ho veurem". Margalef diferencia la digitalització de les empreses logístiques de l'ús dels drons: "Les grans companyies del Japó, Estats Units o la Xina utilitzen les noves tecnologies, però una cosa és l'automatització dels magatzems i una altra –també des del punt de vista del reglament- són els drons".
"El dron farà com el repartidor de Deliveroo o Glovo si no hi ha ningú a casa i deixarà el paquet a casa del veí? Encara hi ha molt per explorar", conclou l'expert.